نفت / شناسه خبر: 73167 / تاریخ انتشار : 1401/2/20 11:42
|

ضریب ایمنی در زیر ساخت های پشتیبانی تولید محصولات پتروشیمی در منطقه ماهشهر افزایش می‌یابد

پروژه ارزیابی ریسک و تعیین حریم خطوط لوله ارتباطی خوراک و محصول در آفسایت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی باعث افزایش و ارتقا ضریب ایمنی فرآیند پشتیبانی و پایداری تولید می شود.

نفتی ها /مهرزاد غیبی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاحیه پروژه مطالعات HAZOP اظهارداشت: مطالعات جامع شناسایی خطر و ارزیابی کمی ریسک و تعیین حریم ایمن خطوط و ایستگاههای گاز با هدف بالابردن ضریب ایمنی و به منظور تداوم تولید شرکت‌های پتروشیمی انجام می شود.
وی بیان داشت: اجرای این پروژه مطالعاتی بر اساس وظایف حاکمیتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است.
فرمانده حادثه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصریح کرد: انتقال بیش از ۵۰ ماده شیمیایی توسط ۳۶ خط انتقال با سایزهای متفاوت به طول تقریبی ۳۸۰ کیلومتر و قرارگیری این خطوط در کنار یکدیگر، ضرورت انجام مطالعات به منظور افزایش و بهبود عملکرد ضریب ایمنی را بیش از پیش به وجود آورده است.
غیبی اضافه کرد: تلفیق تکنیک شناسایی و ارزیابی خطرات ریسکی (Hazop) و تجزیه و تحلیل خطر با هدف ایمنی(Hazid) توام با QRA (ارزیابی کمی ریسک) ، نقش تعیین کننده‌ای در شناسایی سناریوهای احتمالی برای پیشگیری از وقوع حوادث و کاهش ابعاد آن دارد.
وی یادآورشد: به همین منظور با محوریت مطالعات ارزیابی ریسک، تهیه بانک اطلاعاتی از شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.
رئیس HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اجرای طرح توانمندسازی منطقه که یکی از جنبه های آن پیشگیری از حوادث از طریق آنالیز سیستم های فرآیندی خطوط کریدور شرقی منطقه است را بسیار با ارزش عنوان کرد و افزود: مشارکت شرکت های پتروشیمی در این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است.
بر اساس این گزارش، نشست های تخصصی برنامه ریزی برای پیشرفت پروژه، از خردادماه سال جاری از سر گرفته خواهد شد.

۳۰ درصد تولیدات پتروشیمی کشور در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر انجام می‌شود که در توسعه اقتصادی کشور نقش تاثیرگذاری دارد.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده‌ای به وسعت حدود دو هزار و ۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در بندرامام خمینی (ره) شهرستان بندر ماهشهر، قرار گرفته شده است.

این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تامین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی،جذب تکنولوژی‌های جدید و افزایش اشتغال ایجاد شده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه از طریق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و از طریق راه‌آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

این منطقه به عنوان بخشی از استان خوزستان، همانند یک پایگاه استراتژیک و تاثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده و دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحدهای صنعتی را بیش از پیش تسهیل می‌کند. 

سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای مدیریت و تحقق توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در منطقه از جمله صنایع پتروشیمی، به صورت زیر مجموعه‌ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، براساس مصوبه تیر سال ۱۳۷۶ شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی فعالیت‌ خود را در سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در این منطقه مهم اقتصادی دعوت شده است./ایرنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/73167

کلیدواژه

مهرزاد غیبی

منطقه ماهشهر

تولید محصولات پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها