نفت / شناسه خبر: 52397 / تاریخ انتشار : 1400/11/2 15:57
|

ایران هفتمین سازنده توربین در جهان شد

ایران با حمایت‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هفتمین سازنده توربین در جهان شده است.

نفتی ها /ایران با حمایت‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هفتمین سازنده توربین در جهان شده است.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و هیئت همراه، روز چهارشنبه (۲۹ دی‌ماه) از شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) بازدید کردند و ضمن مذاکره درباره اجرای پروژه‌های مؤثر در بهینه‌سازی مصرف سوخت در تأسیسات تقویت فشار گاز، در جریان روند ساخت توربین‌های گازی صنعتی این شرکت قرار گرفتند.

نوشادی در این بازدید، شرکت توربوکمپرسور نفت را از شرکای قابل اتکای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تحقق برنامه‌های آینده برشمرد و گفت: ظرفیت فنی این شرکت که حاصل سال‌ها تلاش متخصصان توانمند آن است، این مجموعه را در سطح پیشرفته‌ای از بلوغ صنعتی و فناوری نسبت به دیگر رقبا قرار داده است.

وی ادامه داد: پیشرفت‌ها و مزیت‌های شرکت  OTC بی‌شک تحسین‌برانگیز است و این مهم ما را امیدوار می‌کند که در صورت به‌کارگیری رویکرد درست در اقتصاد پروژه‌، در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به فرآیندهای معمول ارجاع کار، به اهداف تعریف‌شده به‌ویژه در زمینه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی، دست یابیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اهمیت اجرای پروژه بازیابی انرژی حرارتی خروجی از توربین، اظهار کرد: ظرفیت همکاری مشترک در قالب قرارداد ساخت ۱۰۰ دستگاه توربین وجود دارد، منوط به اینکه با هم‌افزایی، هم‌فکری و تلاش شبانه‌روزی فعالیت‌ها را به پیش ببریم.

نوشادی افزود: اکنون در سایه سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر، شرکت OTC به درجه‌های بالای بلوغ رسیده است که باید این نعمت را قدر دانست و ظرفیت‌های موجود را در مسیر خدمت به صنعت کشور به‌کار گرفت.

وی همچنین با اشاره به ارقام بالای تجارت توربین در سطح دنیا، رقم کنونی کشور در این زمینه را غیرقابل قبول دانست و تأکید کرد: عمیقاً اعتقاد دارم راهبرد ما در ارتباط با تجهیزات و ماشین‌آلات پیچیده مانند توربین باید بر مبنای گسترش فعالیت‌ها باشد و برای دستیابی به این هدف باید اجرای پروژه فراتر از مرزهای کشور را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: برای اجرای پروژه بازیافت حرارتی، هم‌اکنون چند تأسیسات در نظر گرفته شده است و باید در فرصت زمانی کوتاه و مقبول طرح اقتصادی ارائه دهیم، ضمن آنکه برای اجرای پروژه بازیافت در تأسیسات در حال اجرا، آمادگی لازم وجود دارد.

نوشادی همچنین از تدوین دستورعمل صرفه‌جویی با همکاری برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران خبر داد و گفت: خوشبختانه نگرش مدیران شرکت ملی گاز ایران که پیش از این بر تولید گاز متمرکز بود نیز تغییر یافته و ورود به عرصه‌های جدید مانند تولید برق و صدور خدمات و دانش فنی به خارج از کشور، مورد استقبال قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای اجرای پروژه در فراسوی مرزها حساب ویژه‌ای روی شرکای خود باز کرده است و ظرفیت فنی شرکت‌هایی مانند OTC را ظرفیتی مهم برای عینیت بخشیدن به افق‌های جدید تلقی می‌کند.

پشتیبانی مهندسی و توسعه گاز، OTC را به تکامل رساند

مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت نیز در این بازدید ضمن بیان برنامه‌های این شرکت، همکاری‌های مشترک بین دو طرف را فراتر از رابطه مرسوم بین کارفرما و پیمانکار و نوعی از اتحاد راهبردی دانست و گفت: شرکت ملی گاز ایران در فرآیند تأسیس، تکامل و موفقیت OTC، پشتیبانی همه‌جانبه و اثربخش داشت و اگر حمایت‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نبود هیچ وقت به این درجه از پیشرفت نمی‌رسیدیم.

وی افزود: احساس مسئولیت و پشتیبانی همه‌جانبه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران سبب شد ایران به‌عنوان هفتمین سازنده توربین در دنیا شناخته شود و دستیابی به این مهم امروز سبب افتخار کشور است.

مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت ادامه داد: قرارداد ساخت ۱۰۰ دستگاه توربین به شرکت ما اعتماد به نفس و روحیه داد و به ما برگ برنده‌ای بزرگ بخشید و کمک کرد در مذاکرات با خارجی‌ها، دست بالا را داشته باشیم.

وی با ابراز خرسندی از نگرش مدیریت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نسبت به موضوع بازیافت حرارت در تأسیسات تقویت فشار گاز، اظهار کرد: شرکت توربوکمپرسور نفت ظرفیت و توان فناوری کافی برای اجرای این پروژه را دارد و در صورت برطرف شدن مسائل مرتبط با اقتصاد پروژه، به‌ویژه موضوع قیمت‌گذاری مناسب برای خرید برق تولیدشده و اجرای طرح صرفه‌جویی سوخت و پرداخت مابه‌التفاوت، می‌توان برنامه‌های سودمندی را در این زمینه به نفع اقتصاد کشور پیاده‌سازی کرد.

مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت تأکید کرد: در صورت اجرا و موفقیت پروژه بازیافت حرارتی در مقیاس پایلوت، اشتیاق قابل توجهی برای تسری این پروژه موفق به دیگر تأسیسات تقویت فشار گاز ایجاد خواهد شد که این موضوع به صرفه‌جویی قابل توجهی می‌انجامد.

براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و هیئت همراه همچنین از کارخانه‌های ساخت موتور توربین گازی و ساخت محفظه احتراق از بخش‌های مختلف مانند پوشش، مراحل ساخت قطعات، ماشین‌کاری قطعات اصلی توربین، خط تولید توربوکمپرسورهای ارتقا یافته، مونتاژ، کنترل کیفیت و تولید و ساخت بازدید کردند.

این بازدید در ادامه سلسله نشست‌ها و مذاکرات شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور انجام شد تا از این همکاری‌های هدفمند، راهکارهای عملیاتی برای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در تأسیسات تقویت فشار گاز ارائه شود.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/52397

کلیدواژه

شرکت توربوکمپرسور

توربین

توسعه گاز ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها