نفت / شناسه خبر: 52370 / تاریخ انتشار : 1400/10/27 14:50
|

بنزین یورو ۴ جایگاه‌های سوخت ناخالصی دارد؟

گفته می‌شود بنزین یورو ۴ فقط در پالایشگاه‌ها استاندارد است و بنزین‌ها بعد از پالایشگاه با مازوت و سایر فرآورده‌ها مخلوط شده است!

نفتی ها /در حالی که بارها در دولت سیزدهم و دولت‌های پیشین بر لزوم افزایش کیفیت بنزین مصرفی خصوصاً در کلان‌شهرها وعده‌های بسیاری داده شده است، اما متاسفانه هنوز هم هوای  کلانشهرها آلوده است و کارشناسان درباره کیفیت پایین بنزین هشدار می‌دهند.
در همین راستا  حتی چندی قبل نیز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تلاش برای بهبود وضعیت آلایندگی‌ها در ۹ کلان‌شهر کشور خبر داد و گفت: یکی از طرح ها و راهکارهای محیط زیست برای کاهش آلودگی در کلان شهرها، ارتقا سوخت یورو۴ به یورو ۵ است که این طرح در حال پیگیری است.
حالا در حالی مسئولان از پیگیری افزایش کیفیت بنزین می‌گویند که بسیاری از کارشناسان معتقدند همین بنزین یورو ۴ موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت ایران  هم با استانداردهای روز جهان همخوانی ندارد و باعث افزایش آلودگی هوا و آسیب به موتور خودرو می‌شود.
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی  هم  در این خصوص اظهار داشته است که: بنزین یورو ۴ فقط در پالایشگاه‌ها استاندارد است و بنزین‌های بعد از پالایشگاه با مازوت و سایر فرآورده‌ها مخلوط شده است.
وی در ادامه اما گفته است: متأسفانه بعد از بنزین‌های تولید شده با استاندارد یورو ۴ در پالایشگاه‌ها بنزین‌ها دیگر استاندارد یورو ۴ خود را از دست می‌دهند چرا که بعد از تولید این بنزین‌ها در پالایشگاه محموله تولید شده از طریق لوله‌ها و نفتکش و تانکرهایی که پیش‌تر مازوت و گازوئیل حمل کرده‌اند مخلوط شده و عملاً دیگر بنزین یورو ۴ تحویل مردم نمی‌شود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بایستی تانکرهایی که مخصوص حمل بنزین است را با تانکرهایی که با آن مازوت، گازوئیل و نفت کوره حمل می‌شود، متفاوت بوده و تانکرهایی مخصوص حمل بنزین در نظر گرفته شود چرا که اگر اینگونه نباشد، بنزین تولید شده با استاندارد یورو ۴ تبدیل به بنزین استاندارد یورو ۳ و پایین‌تر می‌شود و می‌تواند آثار زیان‌باری را بر زیست محیط به جای گذاشته و موجب تضعیف موتور خودروهای تولیدی شود.
حالا اگرچه مدت‌هاست موضوع کیفیت بنزین مصرفی در ایران مطرح شده ولی تحت‌شعاع قیمت و مشکلات عرضه قرار دارد و جدی گرفته نمی‌شود اما در روزهای اخیر، صحبت خودروسازان و مقامات شکل رسانه‌ای به‌خود گرفته است و باید دید که چرا هیچ وفت مرجعی در خصوص کیفیت بنزین های  مصرفی  نظر قطعی نداده است؟هر چند طبق روال عادی طبیعتاًباید تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده نفتی با استاندارد موردنظر،  سازمان ملی استاندارد باشد تا با توجه به استانداردهای موجود اجازه تولید و صادرات بدهد؛ اما نکته جالب این جاست که سازمان ملی استاندارد نه تنها منکر تفاوت کیفیت بنزین تولید شده و تحویل داده شده نبوده بلکه حتی  تاکنون چندبار از طی شدن مراحل تدوین استاندارد ملی یورو۵ برای بنزین کشور خبر داده است، اما قبل از آنکه این استاندارد تدوین شده باشد، پالایشگاه‌ها از تولید بنزین یورو۵ خبر می‌دهند!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/52370

کلیدواژه

بنزین یورو ۴ جایگاه‌های سوخت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها