نفت / شناسه خبر: 52299 / تاریخ انتشار : 1400/10/20 16:02
|

سرپرست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منصوب شد

وزیر نفت در حکمی «حسین آب‌نیکی» را به‌عنوان سرپرست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منصوب کرد.

نفتی ها /جواد اوجی، وزیر نفت در حکمی «حسین آب‌نیکی» را به‌عنوان سرپرست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منصوب کرد.
حسین آب‌نیکی همکار و دوست شهید احمدی‌روشن از تیرماه سال ۱۳۸۸ به درخواست وی جزو تیم هسته‌ای ایران در سازمان انرژی اتمی کشور شده بود.
وی پیش از این، مسئولیت مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشت.
حسین آب‌نیکی بعد از روی کارآمدن دولت حسن روحانی و تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران برای حل مشکلات اقتصادی از مسیر مذاکرات و امتیاز دهی هسته‌ای به آمریکایی‌ها، از سازمان انرژی اتمی ایران اخراج شد.

*مهم‌ترین ماموریت صنعت نفت بر عهده نخبه ارشد هسته‌ای

انتصاب حسین آب‌نیکی به عنوان سرپرست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از این جهت حائز اهمیت است که فردی با سوابق اجرایی در سطوح بالای مدیریتی برای حل بحران گاز یکی از بزرگترین مشکلات مرتبط با صنعت نفت کشور مامور شده است.
هر چند ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی دنیا ظرفیت بسیار بالایی برای تولید گاز و حتی نقش‌آفرینی در بازار گازی منطقه را دارا است اما در سال‌های گذشته با توجه به روند افسارگسیخته مصرف در داخل کشور، حتی تکمیل همه فازهای پارس جنوبی نیز نتوانسته است پاسخگوی تقاضا باشد، به طوری که هم‌اکنون تراز گازی کشور منفی شده است، یعنی مجموع تقاضا از عرضه گاز پیشی‌گرفته است.
تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب شده است که صنایع عمده مانند سیمان و فولاد، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند و این موضوع عدم‌النفع بیش از ۲۰ میلیارد دلاری برای کشور در پی داشته است.
یکی از ماموریت‌های وی در شرکت بهینه‌سازی، اصلاح الگوی مصرف گاز در کشور در راستای تمرکز جدی وزارت نفت برای حل بحران گاز در کشور است.
در سال‌های گذشته شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به حیاط خلوت یاران زنگنه تبدیل شده بود و عملا در حاشیه قرار داشت. حال با تغییر دولت به نظر می‌رسد رویکرد وزارت نفت نسبت به این سازمان تاثیرگذار در حل بحران گاز تغییر کرده است.
جواد اوجی وزیر نفت پس از دریافت رای اعتماد از مجلس نخستین اولویت وزارت نفت را حل بحران سوخت زمستانی عنوان کرده بود.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/52299

کلیدواژه

حسین آب‌نیک

جواد اوجی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها