نفت / شناسه خبر: 42228 / تاریخ انتشار : 1400/10/12 14:52
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از ویدیوی که باید کارشناسان منصف قضاوتش کنند تا ماجرای جزئیات یک بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /یکی از حاشیه هایی که هفته گذشته اتفاق  افتاد و دردسرهایی هم برای  وزارت نفت داشت،گفتگوی «مرتضی شاه‌میرزایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون  «جواد اوجی» در گفتگوی ویژه زنده خبری شبکه دوم سیما بود که از گویا از نگاه بسیاری از کارشناسان این صنعت پر از گاف بوده است!

میز نفت در این خصوص نوشت:گاف های عجیب و اظهارات شگفت انگیز مرتضی شاه میرزایی درگفت و گوی ویژه خبری موجب شد تا اعتبار وزارت نفت در بین کارشناسان و مردم به نازل ترین سطح خود رسیده و چهارشنبه سیاهی را برای وزارت نفت رقم بزند.

شاه میرزایی که در خوش بینانه ترین حالت خود، می‌تواند یک کنشگر سیاسی - سازمانی باشد و تجربه نیز نشان داده وی در این حوزه کارآیی بیشتری دارد به‌یک‌باره به مدیری فنی تغییر شکل داد اما حضور او در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نشان داد اوضاع خراب‌تر از چیزی است که انتظارش می‌رفت.
اشتباهات فاحش او در برنامه شب چهارشنبه هفته گذشته، موجب سرافکندگی و سکوت طرفداران و ارتش مجازی او شد به‌طوری‌که در گروه‌هایشان رسماً از ناامیدی خود نوشتند و به «حاجی» خود گفتند ای‌کاش این سمت را قبول نمی‌کرد. حلقه مورد اعتماد او هم ترجیح دادند به گوشه‌ای خزیده و اتفاقات شب چهارشنبه را هم نزنند.
حملات وحشتناک به اظهارات شاه میرزایی که مملو از اشتباهات بزرگ بود، البته جای دفاعی هم باقی نگذاشت تا علاوه بر بی‌اعتبار شدن مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، یکی از بزرگ‌ترین بازنده ها کسی نباشد جز جواد اوجی. وزیری که دو تن از معاونانش از تضعیفش لذت می‌برند زیرا بر این باورند او وزیر یک‌ساله است و به‌زودی جای او را در وزارت نفت می‌گیرند.

حاشیه بعدی هم به ماجرای افشای حقوق نجومی در پتروشیمی جم می‌پردازد.

به تازگی فیش های حقوقی برخی از مدیران نجومی بگیر با دریافت هایی از ۶۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون ریال در شرکت پتروشیمی پادجم -یکی از شرکت های زیر مجموعه پتروشیمی جم- رسانه ای شده که حاکی از پرداخت عجیب و غریب و حیف و میل بیت المال در این شرکتِ بدون نظارت است.

پروژه پادجم که قرار بود در مدت سه سال و نیم افتتاح شود، اینک پس از گذشت ده سال تنها ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. این خلف وعده در حالی صورت پذیرفته است که مدیران ارشد این شرکت به ویژه مدیرعامل آن در حال بذل و بخشش حقوق های نجومی از جیب بازنشستگان اند!
از اتفاقات عجیب دیگر در این شرکت، پرداخت حقوق ماهانه به تعداد زیادی از مشاوران است که برخی از آن ها، بیش از ۴۰ میلیون تومان - بدون پرداخت ریالی مالیات- دریافتی دارند که سند آن نیز به زودی منتشر خواهد شد.
در ادامه، فیش حقوقی مریم سادات هاشمی (مدیر منابع انسانی) با دریافتی بیش از ۵۸۰ میلیون ریال، حسن کفاش (معاون منابع انسانی) با دریافتی ۶۵۰ میلیون ریال، مهرداد قانع (رئیس سایت پتروشیمی پادجم) با دریافت ۶۴۰ میلیون ریال و رامین میرزاخانی (مدیر حقوقی و قرارداد شرکت) با دریافتی ۵۴۰ میلیون ریال را مشاهده می‌کنید.
سؤال جدّی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم این است که آیا اطلاع دارد به نام قشر مظلوم بازنشسته در شرکت پادجم چه بذل و بخشش های صورت می گیرد؟! و نیز در شرایطی که حقوق پایه کارگران این شرکت تنها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، با چه منطقی مدیران این پروژه شکست خورده در وزارت کار برای خود حقوق های چند ۱۰ میلیون تومانی مقرّر کرده اند؟!

حاشیه سوم این هفته "نفتی‌ها" هم به ماجرای امضای دوباره قراردادی که زنگنه امضا کرد!

در سال ۹۸ بود که به اصرار جهاد دانشگاهی کار ساخت واحدهای فرآورش سیار (Skid Mounted) موافقت نامه ای سه صفحه ای میان شرکت شرکت ملی نفت و جهاد دانشگاهی امضا شد. این موافقت نامه می گفت جهاد دانشگاهی باید تاسیسات فرآورش سیار با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه ساخته و به شرکت متن تحویل دهد که نوع قرارداد آن، B.O.O بود.





با توجه به طولانی شدن روند تنظیم قرارداد بر اساس موافقت نامه امضا شده در بهمن ۹۸، پیش نویس این قرارداد در ازدیبهشت سال جاری آماده شد ولی به دلیل عدم اجرای تعهدات جهاد دانشگاهی همه چیز در شرف پایان بود که محسن خجسته مهر، دوباره آن را زنده کرد و روز گذشته اوجی را با خود به امضای قرارداد برد.
در واقع برگه هایی که دیروز به امضای مسئولان رسید، همان موافقت نامه ای است که دولت قبل امضا کرده بود و در نهایت به دلیل کم کاری جهاد دانشگاهی کنار شده شد اما خجسته مهر برای آنکه نشان دهد در حال کار است، یک قرارداد مرده را احیا کرد.
این در حالی است که هیئت مدیره شرکت متن با امضای این قرارداد مخالف بوده و به تصویب هم رسیده بود اما خب از آنجایی که باید نمایش های قراردادی برگزار شود، نهایتا تصمیمات شرکت ملی نفت به نقطه ای ختم شد که کاملا غیرکارشناسی و غیراقتصادی است.
نکته مهم اینکه، تیم فعلی در شرکت ملی نفت که همواره دولت گذشته را به کم کاری و خیانت متهم می کرد، این روزها درحال بهره برداری از قراردادهای سوخته ای است که در دولت گذشته امضا شده و حاکمان فعلی شرکت ملی نفت، با دستپاچگی آن را تنفیذ کردند در حالی که بسیاری می دانند، این قرارداد هیچ ارزشی ندارد.

 

حاشیه آخر این هفته هم به ماجرای جزئیات یک بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی!

قاسم ساعدی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: شرکت‌های نفتی به صورت دقیق به مسئولیت اجتماعی عمل نمی‌کنند، زیرا در مرحله اول اجرای مسئولیت اجتماعی آنها بایستی بر اساس ماده ۸۰ آیین نامه شرکت ملی نفت ایران و تبصره ذیل آن اقداماتی را برای توسعه و محرومیت‌زدایی مناطق نفت خیز انجام دهند، ولی آنها اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی را به مناطق غ یرنتفی تسری داند و عملا آلاینده‌های باقیمانده در ریه‌ها سهم مناطق نفت خیز است.
ساعدی افزود: یک درصد از فروش نفت مربوط به حق آلایندگی مناطق نفت خیز است که با گذشت ۱۶ سال از تصویب این قانون یک ریال هم به شهرداری‌ها و دهداری‌های دشت آزادگان تخصیص پیدا نکرده است، این در حالی است که حق آلایندگی استان خوزستان نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان است که دولت آن را نپرداخته و به مردم این استان بدهکار است.
وی افزود: استان خوزستان سهمی از حق آلایندگی و ارزش افزوده ندارد و عملا به یک استان سوخته و بدون امکانات تبدیل شده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: مناطق آزاد و تجاری در استان خوزستان باعث گرانی زمین و خانه شده و افزایش قیمت برای مردم این استان دردسرساز شده است و متأسفانه اجناس روزمره و معیشتی آنها با قیمت بالا وجود دارد؛‌ عملا ایجاد مناطق آزاد و تجاری برای خوزستانی‌ها جز ضرر چیز دیگری نداشته و بازی با افکار عمومی است، زیرا اسماً در این استان چند منطقه آزاد تجاری وجود دارد اما رسما این کار باعث گرانی بیشتر و کاهش رفاه شده است؛ چراکه این کار و تصمیم حالت مسکن داشته است اما مردم اطلاعی از عواقب آن ندارند.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/42228

کلیدواژه

حوزه نفت و انرژی

مرتضی شاه‌میرزایی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها