نفت / شناسه خبر: 41944 / تاریخ انتشار : 1400/9/7 15:19
|

وقتی یک سیگنال‌ اشتباه جانی تازه به قاچاقچیان سوخت داد!

این سیگنال‌دهی مدیران فعلی موجب خواهد شد که شبکه قاچاق سوخت از کشور که توسط عرضه‌های مستمر و منظم در بورس انرژی کشور در چند سال متلاشی شده بود دوباره رونق بگیرد...

نفتی ها /چندی قبل جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی از خبری عجیب پرده‌برداری کرد و ازپیش فروش ۲ میلیارد لیتر سوخت توسط دولت قبل گفت،این در حالی است که چند سالی است که زمزمه کاهش تولید بنزین در کشور به گوش می‌رسد.

نکته این خبر اما از جایی عجیبتر شد که از نگاه بسیاری از  کارشناسان این حوزه این نوع فروش موردعجیب و غریبی نیست و در روزهایی که کشور در تحریم به سر می‌برد، شرکت ملی پالایش و پخش در سال ۱۳۹۹ با همین روش در حدود ۹ میلیون تن فرآورده‌های نفتی را با قیمتی بالاتر از فوب خلیج فارس، صادر کرده و تحویل خریداران آن داده بود و  مروری بر آمار و ارقام نشان می دهد کل سوخت پیش فروش شده ای که تحویل داده نشده و اتفاقا پول آن هم دریافت شده، از نظر حجمی تنها دو درصد از کل فرآورده های نفتی صادرشده در سال گذشته است و برای  بسیاری سوال شد که علت مطرح کردن این موضوع در روزهایی که بسیاری از کاهش  تولید بنزین صحبت می‌کنند چه علتی داشت؟
اما در این میان بسیاری از  کارشناسان و اصحاب رسانه معتقدند که با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر مدیریت شرکت پالایش و پخش، به دلیل شناخت کم و ایجاد نشدن هماهنگی لازم، شاهد کاهش تولید میانگین بنزین پالایشگاه‌های کشور هستیم و در این میان کاهش تولید فرآورده های نفتی شاید یکی از عوامل عدم امکان اجرای این تعهد توسط دولت جدید باشد؛ چراکه میزان تولید فرآورده های نفتی که پیش از این ۱۱۵ میلیون لیتر در روز بود به استناد سخنان جلیل سالاری معاون وزیر نفت در روز ۳۰ آبان ماه، به ۱۰۲ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است!

این موضوع در شرایطی که سال گذشته و در شرایط تحریم، فروش بنزین یکی از راه های تامین ارز مورد نیاز کشور برای خرید کالاهای اساسی از جمله داروهای کرونا و واکسن بود و در سال ۱۳۹۹ صادرات بنزین با حدود ۳ میلیارد دلار رتبه اول صادرات کشور را به خود اختصاص داد، می‌تواند جایگاه صادرات بنزین را با چالش جدی مواجه کند.

از سویی دیگر اما این سیگنال کاهش صادرات عواقب منفی دیگری نیز به بار خواهد آورد، تجربه ثابت کرده است که  با توقف صادرات فرآورده به کشورهای منطقه، صادرات سوخت جای خود را به قاچاق سوخت می دهد. به طوری که مصرف بنزین داخلی پس از توقف صادرات آن به یک باره رشدی نامتعارفی را تجربه کرده است.

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی  هم در این خصوص در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم (۲۵مهر ۱۴۰۰) با اشاره به این موضوع تاکید کرد: بخشی از بنزینی که به عنوان مصرف داخلی محسوب می‌شود با توجه به عدم عرضه در مکانیزم بورس و نیاز کشورهای همسایه در حال قاچاق شدن است.
با توجه به اظهارات کارشناسان بورس انرژی میتوان نتیجه گرفت روزانه حدود ۱۶ میلیون لیتر بنزین قاچاق میشود که با در نظر گرفتن قیمت لیتری ۵۰ سنت برای بنزین و دلار ۲۸ هزار تومانی ضرری در حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در ۶۰ روز فصل پاییز از توقف صادرات بنزین به کشور وارد شده است.
حال به نظر می رسد، این سیگنال‌دهی مدیران فعلی موجب خواهد شد  که شبکه قاچاق سوخت از کشور که توسط عرضه‌های مستمر و منظم در بورس انرژی کشور در چند سال متلاشی شده بود بیش از پیش و دوباره رونق بگیرد و فرآورده ای که صادرات آن می تواند، ارز کالاهای اساسی کشور را تامین کند دوباره به همان روزی بیفتد که قبلا افتاده بود.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41944

کلیدواژه

شبکه قاچاق سوخت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها