نفت / شناسه خبر: 41482 / تاریخ انتشار : 1400/7/20 08:06
|

ثانیه‌ها برای خاطره شدن پارس جنوبی به شمارش افتاد/ موضوع چیست؟

در کنار تمام حرف و حدیث‌های ناشی از کمبود گاز زمستانه و تلاش برای مقصر جلوه دادن دیگری دراین روزها باید به افت تولید در پارس جنوبی اشاره کرد که...

نفتی‌ها/آذرجزایری: در کنار تمام حرف و حدیث‌های ناشی از کمبود گاز زمستانه و تلاش برای مقصر جلوه دادن دیگری دراین روزها باید به افت تولید در پارس جنوبی اشاره کرد که به اذعان کارشناسان تازه بحران جدی این افت در سالهای آینده نمود خواهد یافت. مساله‌ای که در نهایت تولید روزانه گاز ازاین میدان را تا سال ۱۴۱۴ به حدود ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رساند.
این آمار به اعتقاد اغلب کارشناسان است که معقتدند افت تولید میدان گازی پارس جنوبی که از سال گذشته آغاز شده در نهایت تولید روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعبی این میدان را به ۷۰ میلیون مترمکعب در روز طی ۱۴ سال آینده خواهد رساند. دراین بین در خوشبینانه ترین حالت باید به فکر توسعه میادین گازی دیگر ایران بود که زمانی برای توسعه آنان باقی نمانده چراکه بحران گازی کشور تازه در آغاز راه است و طی سال‌های آینده با بحران‌هایی جدی دست به گریبان خواهیم بود.
شاید برای این باشد که معتقدیم که در شرایط کنونی فراتر از آنکه چه کسی مقصر وضعیت فعلی صنعت گاز و افت تولید محسوس پارس جنوبی است باید به دنبال راهکارهایی در جهت رفع بحرانی بود که قطعا در آینده می‌تواند منجر به افزایش رنج بیکاری ناشی از عدم تامین گاز صنایع بویژه پتروشیمی‌ها و اعلام ورشکستگی اغلب صنایع گاز محور شود.
در چنین شرایطی شاید باید توصیه کرد که مسوولان گازی کشور امروز به دور از هر تلاشی در راستای شناساندن متهم این وضعیت به جامعه به فکر ایجاد راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشند تا از بحرانی جدی نه برای امسال بلکه برای سالیان بعد بویژه از سال ۱۴۱۴ به بعد بود. شاید امروز برای بهبود وضعیت دیر نباشد اما قطعا سرمایه گذاری دراین صنعت حتی در سال آینده نیز دیر خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان، نصب کمپرسور نیز تغییری در روند این افت نخواهد داشت و تنها طول زمان این افت را بیشتر کرده و تقریبا هیچ میدان گازی هم در داخل کشور موجود نیست که بتواند این افت تراز گاز را پوشش داده و جلوی کسری تراز گاز ناشی از افت تولید پارس جنوبی را بگیرد. این مسئله تراز گاز کشور را با چالش جدی روبرو کرده و به موازات آن در حوزه‌های دیگر از جمله تراز انرژی کشور با چالش های جدی روبرو خواهیم بود.
بنابراین در شرایطی که وزیر نفت تلاش دارد تا از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت نماید و هلدینگ‌ها را ترغیب به مشارکت در توسعه میادین گازی کند باید هر چه زودتر به فکر ایجاد یک طرح ملی و تامین منابع مالی این توسعه از صندوق ذخیره ارزی و یا هر بودجه دولتی دیگ باشد تا زمان هدر نرود؛ چراکه هر یک ثانیه هدررفت در سرمایه گذاری در میادین گازی دیگر کشور یک قدم نزدیک شدن به اوج بیکاری و برباد رفتن منافع ملی است!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41482

کلیدواژه

کمبود گاز زمستانه

پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها