نفت / شناسه خبر: 41462 / تاریخ انتشار : 1400/7/19 08:01
|

زنگنه با ساختار طب صنعتی نفت چه کرد؟ / چرا سلامت روان مدیران نفت بررسی نمی‌شود؟

اگر بخواهیم ۸ سال مدیریت دوم زنگنه بر نفت را در یک جمله توصیف کنیم باید به این نکته اشاره کرد:" موفق در برهم ریختن ساختارهای ریشه دار نفت"!

نفتی‌ها /آذرجزایری: اگر بخواهیم ۸ سال مدیریت دوم زنگنه بر نفت را در یک جمله توصیف کنیم باید به این نکته اشاره کرد:" موفق در برهم ریختن ساختارهای ریشه دار نفت"!
در حالت منصفانه باید اینگونه گفت که این تغییر ساختارها و در برخی واقع بهم ریختن ساختارها در معدود بخش‌هایی مفید بوده اما در اغلب بخش‌ها و جهت‌ها به هم ریختن ساختار لطمات جبران ناپذیری را به این صنعت وارد ساخته که قطعا بازسازی آنها از اهم واجبات در دوره جدید نفت است.
به عنوان مثال تا پیش از مدیریت دوم زنگنه (دولت روحانی)  ، در معاینات طب صنعتی کارکنان و مدیران صنعت نفت که سالیانه به طور اجباری انجام می‌شد بررسی دقیق سلامت روان صورت می‌گرفت اما از زمان زنگنه دوم تا کنون طب صنعتی در نفت تنها به گرفتن چند آزمایش و بررسی سلامت جسمانی کارکنان و مدیران نفت و در برخی از موارد گوشه اشاره ای بسیار کوچک به مسایل روانشناسی ختم شده است.
این درحالی است که اغلب مدیران امروز و دیروز صنعت نفت به دلیل فشارهای سیاسی و گاها طردشدگی ناشی از این فشارها در دوره های سیاسی مختلف که بعضا ۸ سال برای هر فرد بطول انجامیده با مشکلات روانی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و قطعا بررسی سلامت روان این افراد بالاخص برای نشستن بر جایگاه مدیریت از ضروریات این صنعت تلقی می‌شود.
آنطور که شنیده‌ها حکایت دارد در جریان تایید صلاحیت برخی از مدیران فعلی نفت که به تازگی نیز منصوب گردیده‌اند به لزوم مساله دریافت تست سلامت روان تاکید گردیده در حالیکه علاوه بر انجام نشدن آن، سمت مورد نظر به مدیر مذکور داده شده است. هر چند که این مساله تنها به این روزها برنمی‌گردد چراکه در دوران زنگنه دوم نیز پیش از آنکه وی را برای مدیریت نفت برگزینند باید از وی تست‌های روانشناسی دریافت می‌شد  و در صورت تایید آنکه ۸ سال طردشدگی لطمه ای به روح و روان او وارد نساخته به انتصاب وی اقدام می‌شد. در حالیکه بسیاری از کارشناسان تغییر رویه زنگنه و بحرانی شدن وضعیت نفت طی این سال‌ها را در تصمیمات غلطی جستجو می‌کردند که بخشی از آن به ریشه اختلافات قدیمی و تسویه حساب‌های زنگنه با برخی افراد بازمی‌گشت.
ازسویی دیگر همین اتفاق در مدلی کوچکتر نیز بوقوع پیوسته و آن آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا بود که پس از این اتفاق در عین ناباوری بدون دریافت هیچگونه تست روانشناسی مدیران این پتروشیمی در دیگر پتروشیمی‌ها و در جایگاه‌های کلیدی به کار گرفته شدند.
نباید فراموش کرد این مدیران ساعت‌ها شاهد سوختن این مجتمع و آسیب دیدن چند تن از همکارانشان بودند که قطعا به جهت مسوول بودنشان فشار زیاد روحی را متحمل شدند؛ بنابراین اولین اقدام برای بازگشت بکاراین افراد دریافت تست‌های روانشناسی در جهت میزان تاثیر این اتفاق بر روانشان بود که انجام نگردید و همچنان در جایگاه مدیریتی باقی مانده‌اند که شاید ارزیابی نحوه عملکردشان گویا نکات کلیدی و حساسی دراین خصوص باشد. ازسویی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، طبیعت و ماهیت کار در صنعت نفت به لحاظ شرایط شیفت بودن، اقماری بودن، نقاط جغرافیایی خاص عملیاتی، کار در سکوها، کار روی دکل‌ها، زندگی خوابگاهی و کمپ‌ها، دوری از خانواده و .... به کارکنان زحمتکش این صنعتِ پیچیده که تمرکز و دقت از اساسی‌ترین الزامات کار آنهاست شرایط جسمی و روحی خاصی را در طول مدت خدمت به آنها تحمیل می‌کند که شناسایی و رفع آثار سوء آنها خصوصأ از بعد سلامت روان کارکنان ، میبایست در همین معاینات طب صنعتی دوره ای سالیانه صورت پذیرد.
دراین بین باید براین نکته نیز اشاره داشت که طی سال‌های گذشته با خصوصی شدن صنعت پتروشیمی اغلب مدیران این مجموعه‌ها بحث سلامت روان را در اولویت استخدام و ارزیابی کارکنان خود قرار داده اند که باید آن را اتفاقی مثبت تلقی کرد اما نباید فراموش کرد که گرفتن تصمیمات کلان نفت در دستان کسانی است که متاسفانه علاوه براینکه تستی نمی‌دهند حتی دادن آن را توهینی به خود می‌دانند. دراین بین شاید لازم باشد وزیرنفت دولت سیزدهم در اولین قدم بهبود ساختار به فکر ترمیم وضعیت طب صنعتی در نفت باشد و هر چه زودتر با بازسازی بخش روانشناسی نفت و بها دادن به آن به بهبود وضعیت این صنعت مبادرت ورزد!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41462

کلیدواژه

زنگنه

مدیران نفت

صنعت پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها