نفت / شناسه خبر: 41437 / تاریخ انتشار : 1400/7/12 17:12
|

بخش عمده‌ای از توسعه زنجیره ارزش کشور، مرهون بخش بالادستی نفت است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه در سطح شرکت ملی نفت ایران وجود دارد که باید از طریق سرمایه‌گذاری و از کانال زنجیره تأمین ایرانی اجرایی شوند.

نفتی ها /به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در آئین تودیع خود، بر اهمیت تأمین ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه در سطح شرکت ملی نفت ایران وجود دارد که باید با تکیه بر توانمندی و تجربه شرکت‌های داخلی و از طریق سرمایه‌گذاری با محوریت زنجیره تأمین ایرانی به انجام برسد.

وی با اعلام اینکه لازم است انجام پروژه‌ها از سطح پیمانکاری وارد فاز سرمایه‌گذاری شود، گفت: برای نیل به این هدف باید تدابیری درباره متنوع‌سازی و ایجاد جذابیت بیشتر در پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دستیابی به اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت را در گرو زنجیره تأمین ایرانی دانست و اضافه کرد: این زنجیره سازندگان، مهندسان مشاور، پیمانکاران، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مربوط به توسعه فناوری را در بر می‌گیرد.

وی توسعه همه میدان‌های مشترک نفت و گاز و میدان‌های مستقل گازی را از جمله اولویت‌های کنونی شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون اجرای برنامه‌های تقویت فشار میدان‌های گازی نظیر پارس جنوبی و کنگان از مهم‌ترین طرح‌های شرکت ملی نفت ایران است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرح‌های مربوط به آن را ساماندهی و اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از توسعه زنجیره ارزش در کشور، مرهون بخش بالادستی صنعت نفت است، گفت: در این باره چنانچه موفق شویم تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی در صنعت نفت را بهبود بخشیم، می‌توانیم در تأمین بخش قابل‌توجهی از ثروت ملی اثرگذار باشیم.

دعوت از شرکت‌های صاحب‌صلاحیت ایرانی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

خجسته‌مهر همچنین از برنامه‌ریزی برای استفاده از توان شرکت‌های صاحب صلاحیت و معتبر در طرح‌ها و پروژه‌های آتی صنعت نفت یاد کرد و افزود: بنا داریم در اجرای این پروژه‌ها از منابع مورد اطمینان و قابل دسترس در حوزه سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: بدون شک سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بیشترین میزان بهره‌وری سرمایه را در اختیار دارد، بر همین اساس، از همه شرکت‌های متخصص ایرانی در داخل و خارج کشور که توانایی انجام کار حرفه‌ای در صنعت نفت را داشته باشند، دعوت می‌کنیم در اجرای پروژه‌های صنعت نفت وارد شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ظرفیت یک هزار میلیارد بشکه‌ای معادل نفت خام در کشور گفت: با میانگین ضریب برداشت ۲۵ درصد، امکان استحصال حدود ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام در کشور وجود دارد که خود به معنای آن است که ایران تا ۱۰۰ سال آینده می‌تواند با میزان تولید کنونی معادل نفت خام، منابع هیدروکربوری تولید کند. این موضوع افزون بر اینکه می‌تواند تضمینی بر بهره‌وری و رونق اقتصادی در صنعت نفت باشد، اهمیت تدوین برنامه‌های جامع چشم‌انداز توسعه در کشور را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

نیروی انسانی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است

خجسته‌مهر در ادامه، نیروی انسانی را سنگ بنای توسعه همه‌جانبه صنعت نفت بیان کرد و گفت: نیروی انسانی بحق یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است و لازم است برای ارتقا و توان‌افزایی آن در صنعت نفت برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.

وی افزود: باید تلاش کنیم روحیه آسیب‌دیده نیروی انسانی صنعت نفت را التیام ببخشیم و حقوق ازدست‌رفته و احترام را به آنان بازگردانیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: در ایران مشکلی در تدوین برنامه وجود ندارد، اما جایی که قرار است تا یک برنامه وارد فاز اجرایی شود و با مسئله نیروی انسانی برخورد می‌کنیم، گاهی دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

خجسته‌مهر تأکید کرد: بهره‌گیری از افراد با مشخصات حرفه‌ای و توانایی‌های خاص برای پروژه‌های صنعت نفت اهمیت بالایی دارد و ما تمام توان خود را در این حوزه به‌کار خواهیم بست.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41437

کلیدواژه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

بخش بالادستی نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها