نفت / شناسه خبر: 41258 / تاریخ انتشار : 1400/6/17 16:09
|

هنوز اول ماجرای گران شدن گاز در اروپاست

کارشناسان بر این باورند علیرغم آنکه شاهد افزایش قیمت گاز در اروپا هستیم اما هنوز احتمال بالا رفتن بیشتر قیمت وجود دارد.

نفتی ها / به نقل از بلومبرگ، کارشناسان بر این باورند که اگرچه قیمت گاز در اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر به سطح بالایی رسیده اما همچنان امکان رشد بیشتر قیمت وجود دارد. البته موضوع افزایش قیمت گاز فقط مربوط به اروپا نیست، به گونه‌ای که طی سال گذشته قیمت گاز در آمریکا هم تقریبا دو برابر شده و به ۴.۶ دلار به ازای هر میلیون واحد گرمایی انگلیسی رسیده است.
در حالی شاهد افزایش قیمت گاز در آمریکا هستیم که از آن طرف تولید گاز از میادینی نظیر آپالاچیا در آمریکا افزایش یافته است. البته صادرات گاز آمریکا نیز رشد کرده و تقریبا در بالاترین سطح قرار دارد. برای اروپا که یواش یواش در حال حذف محدودیت‌های کرونایی است، افزایش تقاضا برای گاز و برق همزمان با بازگشت مردم به محل‌های کار خود در حال بالا بردن قیمت‌هاست و همچنین روی تورم اثر گذاشته است.
افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث شده تا هم اکنون آلمان با بیشترین نرخ تورم در ۱۳ سال گذشته مواجه شود. نکته حائز اهمیت اینکه از نظر فصلی هم اکنون سطح تقاضا برای گاز در اروپا هنوز پایین است و بالا بودن قیمت در شرایط کنونی که تقاضا به شکل فصلی در سطح کمتری قرار دارد برای اروپایی‌ها نگران‌کننده است؛ چراکه آنها نگران زمستان بوده و حجم ذخایر گاز انبارشده اروپایی‌ها هم پایین است.
رفتن به سمت انرژی بادی نیز به خاطر پایین بودن سرعت باد و بالا بودن دما فعلا کمکی به آنها نمی‌کند. شرایط در این قاره هم اکنون مساعد بالا رفتن استفاده از ذغال سنگ نیز هست. اگر اروپا هنوز امیدوار است که بتواند با ذخایر کنونی خود زمستان را بدون افزایش شدید قیمت گاز سر کند، در اشتباه است.
کارشناسان بلومبرگ می‌گویند: کاهش تولید در برخی میادین گازی نیز مزید بر علت شده و باعث شده تا قیمت گاز در اروپا افزایش یابد. برخی پیش بینی کرده‌اند که قیمت گاز برای مصرف کنندگان ۲۰ درصد افزایش یابد.
جولیان هوآرائو، کارشناس موسسه انرژی اسکن، می‌گوید: ‌بحران افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای اروپا هنوز شروع هم نشده است./فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41258

کلیدواژه

ماجرای گران شدن گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها