نفت / شناسه خبر: 41192 / تاریخ انتشار : 1400/6/9 14:57
|

بنزین باز هم گران می‌شود؟ /ماجرای طرح وان چیست؟

پیشنهاد مجلس مشخصا افزایش قیمت بنزین نبوده و طرح ذکر شده که پیش از این نیز بارها مطرح شده بر اساس حذف یارانه پنهان انرژی واقعی کردن قیمت بنزین پیش خواهد رفت و ...

نفتی‌ها /فائزه پناهی-روز گذشته فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس از طرحی سخن گفت که می‌گویند به واسطه آن قیمت انرژی به روز تعیین می‌شود و بر اساس آن قیمت حامل‌های انرژی  واقعی خواهد شد،

این در حالی  است که همین نماینده مجلس  ۲۹ مهر ماه سال گدشته با تأکید بر اینکه مجلس هنوز در خصوص یارانه حامل‌های انرژی به جمع‌بندی نرسیده گفته بود : اجازه نمی‌دهیم دوباره شوکی به جامعه وارد شود و مجلس در این باره محکم ایستاده است و قرار نیست قیمت بنزین در سال ۱۴۰۰ تغییر کند. 

با اینکه این خبر سرو صدای زیادی بین رسانه‌ها به پا کرد اما با بررسی دقیق‌تر صحبت‌های دیروز عباسی حاکی از این است که پیشنهاد مجلس مشخصا افزایش قیمت بنزین نبوده و طرح ذکر شده که پیش از این نیز بارها مطرح شده بر اساس حذف یارانه پنهان انرژی واقعی کردن قیمت بنزین پیش خواهد رفت و به گفته این نماینده مجلس با اجرای این طرح، منابع حاصل از واقعی شدن قیمت‌ انرژی می‌تواند در قالب پرداخت نقدی یا اعتباری به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود.

در واقع آنگونه که از صحبت‌های این نماینده مشخص است، مجلس در حال پیگیری طرحی به نام «طرح وان» است که بر اساس آن، افراد بر اساس مصرف خود هزینه انرژی را می‌دهند و منابع حاصل شده، در قالب پرداخت به دهک‌های پایین جامعه تعلق می‌گیرد و علاوه بر این با واقعی شدن قیمت بنزین، یارانه پنهان حذف می‌شود و دولت یارانه‌ را در اختیار مردم می‌گذارد و آنها می‌توانند به هر نحو که می‌خواهند از آن استفاده کنند.

نکته قابل تاملی دیگری که در این میان وجود دارد این است که بر اساس کلیات لایحه بودجه سال جاری که به تصویب همین مجلس رسیده است، قیمت بنزین در سال جاری بدون تغییر خواهد ماند و رئیس  مجلس  و معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه هم در زمان بررسی بودجه اعلام کرده بوند که قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد .

اما در مورد طرح وان باید گفت که  این طرح ماجرای جدیدی نیست. مدت‌هاست که مساله تغییر سهمیه‌بندی بنزین در مجلس مطرح است و همزمان با بررسی بودجه سال جاری هم برخی نمایندگان پیشنهاد تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین را مطرح کردند. طرحی که بر اساس آن قرار بود هر خانوارِ فاقد خودرو، ماهانه سهمیه بنزین دریافت کند. پیشنهاد مجلس این بود که این یارانه از مهرماه سال جاری پرداخت شود.

بر این اساس سهمیه هر فرد ۱۵ لیتر بنزین در ماه است. یعنی یک خانوار چهار نفره ماهانه ۶۰ لیتر بنزین دریافت می‌کند که می‌تواند آن را بفروشد.اگر در این طرح قیمت بنزین ثابت بماند، یارانه یک خانوار چهار نفره ۶۰ لیتر و معادل ۱۸۰ هزار تومان می‌شود. اما این طرحی است که مدت‌هاست مطرح است و تاکنون اجرایی نشده. چون مشخص نیست که خانوارها باید چطور و از چه طریقی سهمیه ماهانه خود را بفروشند و آیا این یارانه در قالب نقدی به آنها پرداخت می‌شود و یا سهمیه بنزین.

اما آنچه مشخص است این است که این طرح و طرح‌های مشابه بیش از دو تا سه سال است که در مجلس و دولت در حال بررسی هستند و تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند و حتی نه در کمیسیون و نه صحن مطرح و مصوب نشده و به صورت جدی و دقیق به آن پرداخته نشده است و فقط  هر چند وقت یکبار بر سر زبان ها می‌افتند و دوباره به همان سرعت هم خاموش می‌شوند؛ ضمن این که  به نظر نمی‌رسد زمینه زیرساخت لازم و آمادگی کف جامعه  برای اجرا زرح وان وجود داشته باشد و  آنچه مسلم است این است که این مبحث جای کار دارد و به این زودی‌ها شرایط اقدام فراهم نخواهد بود.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41192

کلیدواژه

طرح وان

فریدون عباسی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها