نفت / شناسه خبر: 41177 / تاریخ انتشار : 1400/6/9 07:49
|

کارشناسان چه می‌گویند؟/ نفت چه بلایی برسر بورس‌بازان پتروشیمی می‌آورد؟

کارشناسان بازار سهام بر این باورند که صنایع پتروشیمی می‌توانند کانالی برای انتقال نوسانات قیمت جهانی نفت بر شاخص کل بازار سهام تهران باشند.

نفتی‌ها /آیا افزایش یا کاهش قیمت جهانی نفت در کوتاه مدت تاثیری بر عملکرد صنایع پتروشیمی بورسی دارد؟چشم انداز قیمت نفت خام همزمان با شیوع کرونای دلتا و همچنین شاخص دلار سهامداران صنایع پتروشیمی حاضر در بورس را سودده خواهد کرد یا زیان‌ده؟
کارشناسان بازار سهام بر این باورند که صنایع پتروشیمی می‌توانند کانالی برای انتقال نوسانات قیمت جهانی نفت بر شاخص کل بازار سهام تهران باشند.
امیر عباس کریم زاده،کارشناس صنعت پتروشیمی در این باره معتقد است: در دنیا ارتباط مستقیمی بین ایندکس دلار آمریکا و قیمت نفت جهان وجود دارد و در نظر گرفتن این ارتباط می‌تواند پیش بینی قیمت نفت خام را میسر کند.
او افزود: با توجه به افزایش ارزش دلار و در نظر گرفتن این نکته که قیمت دلار به بالاترین سطح خود در ۹ ماهه اخیر رسیده است و همچنین احتمالات ناشی از تزریق بسته های مالی که دولت بایدن برای ایجاد محرک مالی برای اقتصاد خود و دنیا ایجاد کرد،شاخص دلار افزایش چشمگیری داشت و این شوک منجر به حرکت معکوس قیمت جهانی نفت شده است.
کریم زاده ادامه داد: قیمت نفت خام تابعی از عرضه و تقاضای جهانی نفت خام است که با توجه به شیوع کرونای دلتا با نزول قابل توجهی مواجه بوده است.
از طرفی دولت چین و دولت هند که بزرگترین مصرف کنندگان نفت دنیا هستند،ذخایر استراتژیکی برای خود مدنظر قرار دادند که چین ۲۵ میلیون و هند ۱۰ میلیون بشکه ذخایر استرتژیک دارند.پیش بینی می‌شود این دو کشور در ماه اوت و سپتامبر ۲۰۲۱ از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنند و قیمت نفت خام با تقاضای کمتری مواجه شود و شاهد کاهش قیمت نفت خام در جهان باشیم.
این کارشناس افزود: نکته دیگر اینکه با نزدیک شدن به نیمه دوم سال و طوفان‌های شدید در منطقه خلیج مکزیک این رخداد می‌تواند عرضه نفت خام رو محدود و از ریزش شدید قیمت نفت جلوگیری کند.به نظر می‌رسد قیمت هر بشکه نفت تا ۶۰ دلار کاهش یافته و پس از آن شاهد بالا رفتن قیمت باشیم.
بنابراظهارات این کارشناس،زمانی که قیمت جهانی نفت خام افزایش پیدا می‌کند،قیمت نفتا نیز که از خوراک اصلی تولید محصولات پلی اتیلن است افزایش پیدا می‌کند و شرکت‌هایی مانند پتروشیمی شازند از این اتفاق تاثیر می‌پذیرند.
به اعتقاد کریمی زاده،افزایش قیمت جهانی نفت خام تاثیر منفی بر قیمت نفتا گذاشته و در حوزه خلیج فارس از محدوده ۷۰ دلار در هر بشکه به محدوده  ۶۵ دلار در هر بشکه کاهش داشته است.اگر قیمت نفت افزایش یابدو به تبع آن قیمت نفتا نیز با افزایش روبرو شود،قیمت پلی اتیلن با صعود قیمتی مواجه می‌شود و شرکت‌های تولید کننده پلی اتیلن نیز افزایش قیمت محصول در بازار را تجربه خواهند کرد و به چرخه تولید باز میگردند.این نکته را هم باید در نظر داشت که با توجه به نزدیک شدن به نیمه دوم سال و مصرف بیشتر گاز طبیعی،در کشوری مانند چین که از سوخت متانول برای گرمایش استفاده می‌کنند این دلیل می‌تواند شیب ناشی از عرضه شرکت‌های متانول را بگیرد و قیمت متانول در محدوده فعلی باقی بماند.
این کارشناس صنعت پتروشیمی در پایان گفت: در دنیا برای بررسی قیمت نفت به بسته های محرک امریکا،ایندکس دلار و عرضه و تقاضا و سیاست کشور چین و  … توجه می‌کنند و پیش بینی قیمت نفت کار سختی است اما به نظر می‌رسد با توجه به شیوع کرونای دلتا شیب افزایشی برای قیمت نفت در کوتاه مدت نخواهیم داشت اما انتظار کاهش چشمگیر نیز نداریم.
سهام پتروشیمی متاثر از کاهش،کم اثر در برابر افزایش قیمت نفت
از سویی دیگر، سعید ابراهیمی،تحلیلگر بازار سهام در این باره معتقد است: صنایع پتروشیمی می‌توانند کانالی برای انتقال نوسانات قیمت جهانی نفت بر شاخص کل بازار سهام باشند.
این تحلیلگر بازار سهام افزود:در کوتاه‌مدت اثرگذاری قیمت نفت بر ارزش صنایع پتروشیمی مشاهده می‌شود و با کاهش قیمت نفت ارزش سهام صنایع پتروشیمی کاهش می‌یابد اما در خصوص افزایش قیمت نفت افزایشی در ارزش صنایع پتروشیمی رخ نخواهد داد.
ابراهیمی ادامه داد: این در حالی است که در بلندمدت قیمت نفت بصورت متقارن بر شاخص صنایع پتروشیمی اثر می‌گذارد. از این رومی‌توان اظهار داشت که در بلندمدت نخست، هنگام کاهش قیمت نفت، حمایت کاذبی از شاخص پتروشیمی صورت نمی‌گیرد و دوم، به مانند شرکت‌های بین المللی فعال در حوزه انرژی، شرکت‌های پتروشیمی ایرانی هم بصورت متقارن تحت تاثیر قیمت جهانی نفت بوده و عواملی نظیر مداخلات دولت و سفته بازی در بورس مانع از اثرگذاری متفاوت این کانال نشده است.//آرزو ترکتاز

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41177

کلیدواژه

سعید ابراهیمی

بورس‌بازان پتروشیمی

کارشناسان بازار سهام

بازار سهام

صنایع پتروشیمی

نوسانات قیمت جهانی نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها