نفت / شناسه خبر: 41162 / تاریخ انتشار : 1400/6/6 14:47
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از ماجرای دوقلوهای خطرناک نفتی تا خطر تکرار بابک زنجانی در صنعت نفت!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی‌ها /حاشیه نخست امروز را با شروع وزارت  وزیر جدید نفت آغاز می‌کنیم، که سرانجام با کسب  ۱۹۸ رای موافق توانست به وزارت نفت راه یابد؛ هر چند در مسیر انتخابش با حاشیه هایی هم روبه‌رو بود و جلسه مجلس برای بررسی ادعای مطرح شده در خصوص اموال وزیر پیشنهادی نفت که توسط الیاس نادران مطرح شده بود برای دقایقی غیرعلنی شد و سرانجام با رد این ادعا وزیر نفت در نهایت توانست رای اعتماد کابینه را کسب کند.

نادران در ادامه بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

اما وقتی نوبت به جواد اوجی رسید تا از برنامه‌هایش دفاع کند پاسخی هم به اظهارات نادران داد و گفت: درباره اموال هم که برخی دوستان به آن اشاره کردند باید بگویم گفته‌اند فلانی مازراتی دارد بینی و بین‌الله اگر این ماشین مازراتی  را بیاورید من نمی توانم تشخیص بدهم چون تا بحال ندیدم .

وزیر پیشنهادی نفت در همان جلسه رای اعتماد مجلس اما گفت: رویکرد فعالی برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها در پیش گرفته و با استفاده از روش های موجود و سایر روش ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی استفاده می شود و در ادامه گفت ریشه فساد را از وزارت نفت خواهد کند.

 

حاشیه دوم این هفته را هم به هشدار رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره خطر تکرار بابک زنجانی در صنعت نفت می‌پردازد.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرده است: اقتصاد ایران و به طور خاص صنعت نفت در طول سه سال گذشته با تحریم‌های یک جانبه آمریکا مواجه بوده و همین مسئله دسترسی ما به منابع درآمدی نفت را به شدت کاهش داده است. عدم حضور طولانی مدت ایران در بازار نفت، باعث شده تعدادی از رقبای منطقه‌ای جای ایران را در بازارهای هدف بگیرند و این موضوع نیز برای ما دشواری‌هایی خلق خواهد کرد.

صالحی با اشاره به صحبت‌های وزیر نفت درباره کمک گرفتن از بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها، بیان کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته نیز تمام تلاش خود را کرده تا در این سختی‌ها برای اقتصاد کشور آورده جدید تولید کند و از این پس نیز با همین شیوه کار خود را ادامه خواهد داد. قطعا فعالان اقتصادی با تمام قوا به عنوان یک وظیفه ملی در جایی که دولت از آنها بخواهد ورود کرده و تلاش می‌کنند مشکلات را حل کنند.

وی با هشدار نسبت به حضور برخی سودجویان در فرایند دور زدن تحریم، توضیح داد: اینکه بخش خصوصی شناسنامه دارد با کارنامه روشن و مشخص به دولت کمک کند خیلی متفاوت است با برخی سودجویانی که مشخص نیست از کجا ادعاهای بزرگی می‌کنند که ما می‌توانیم نفت بفروشیم و وقتی نمی‌توانند نتیجه کار چیزی شبیه بابک زنجانی می‌شود. از این رو ضمن تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از توان همه بخش‌ها برای کاهش فشارهای اقتصادی و کنار رفتن تحریم‌ها، باید مراقب بود که در صنعت نفت ناگهان یک بابک زنجانی جدید متولد نشود./ایسنا

 

حاشیه سوم این هفته هم به ماجرای  دوقلوهای  خطرناک در نفت!

این روزها دو گروه در کنار وزیر نفت، به بازارگرمی مشغول هستند؛ به رسانه‌ها پول می‌دهند تا مصاحبه‌های خود را درباره شخصیت عظیم الشان وزیر جدید منتشر و در گروه‌های واتساپی و تلگرامی، اوجی را بهترین وزیر نفت طی ۴۰ سال اخیر ارزیابی کنند. امید دارند با این دست فرمان، به قدرت برسند و یا به نفوذ بیشتری در تصمیمات و انتصابات دست یابند. برای یکدیگر پرونده‌سازی می‌کنند و یکی دو رسانه را نیز به استخدام خود در آوردند تا در این بازی، گوشتِ خورشت را برای خود جدا کنند و به مابقی، سبزی و لوبیا برسد.

دو گروه در کنار دست وزیر نفت دیده می‌شوند و یا حداقل دوست دارند این را جا بیاندازند که به وزیر جدید نزدیک هستند. گروه اول بانیان وضع موجود هستند؛ همان‌هایی که در دوره زنگنه صاحب سمت و مدیریت بودند ولی امروز، با انتقادهای محتاطانه از وزیر سابق، به ستایش اوجی مشغول هستند. او را وزیری می‌دانند که استانداردهایش بالاتر از مدیران موفق صنعت نفت جهان است و به سبب نفتی بودنش، می‌تواند معجزه کند.

گروه دوم اما داستان جالب‌تری دارند؛ همان‌هایی که در دولت احمدی نژاد با «دمپایی» و «تسبیح» وارد نفت شدند، بلافاصله با پرونده سازی برای سایرین خود را بالا کشیده و در دولت تدبیر و امید گوشه نشین شدند. این جماعت اغلب، نفت را با  گعده‌های خودمانی اشتباه گرفته‌اند و از چند هفته پیش، در نفت جولان داده و «نفس‌کِش» می‌طلبند. به سایرین پیام می‌دهند که اگر دیر بیعت کنید، خونتان پای خودتان است. با ایجاد فضای رعب و وحشت، خود را عناصری پرنفوذ در نفت می‌دانند که کافی است برای اوجی لب تر کنند تا حساب کارشان، با کرام الکاتبین باشد.

از قضا، خطر این گروه از منافقان نفتی بیشتر است چراکه اقداماتشان موجب بدبینی کارکنان نفت، و کناره گیری مدیران انقلابی و جهادی است که نمی‌خواهند با این افراد مترادف شوند. متاسفانه این گروه، خود را صاحب وزارت نفت می‌دانند و بدون هیچ هزینه‌ای در ۸ سال گذشته، خود را داعیه‌دار انتقادات علیه زنگنه می‌دانند؛ منتقدانی بدون یک انتقاد!

نکته جالب اینجاست که این گروه، تنها خود را وارث دولت رئیسی و وزارت اوجی می‌دانند و بر این باورند، هر کسی در دایره‌شان نیست، در اتمسفر نفت به «نیستی» پیوند خورده‌اند. این نگاه خطرناک، تندتر از نگاه خودی و غیرخودی زنگنه است که با همین فضا، حتی تکنوکرات‌های نفت و همسو با جریان سیاسی دولت گذشته را خانه‌نشین کرد و عده‌‌ای بله قربان گو و مدیران قدکوتاه را به همه جا رساند.

اوجی کار سختی دارد با این جماعت؛ یا باید سمت‌های مدیریتی را برای آن‌ها کنار بگذارد تا به سهمشان برسند و یا به شاخصه‌های خود برای عزل و نصب‌ها پایبند باشد که در این صورت، باید در انتظار هیاهو و بازی‌های رسانه‌ای فیک بنشیند./میز نفت

 

حاشیه آخر هم به ماجرای خبرهای غیررسمی از توقف صادرات بنزین می‌پردازد.

در حالی که در سه ماهه نخست امسال ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی کشور از محل صادرات بنزین بود، خبرهای غیررسمی از توقف صادرات بنزین از تیرماه امسال حکایت دارد.

در پی موفقیت ایران در خودکفایی در تأمین بنزین و تولید بنزین با کیفیت روز جهان، صادرات بنزین از سال ۹۸ به یک منبع درآمد مطمئن برای کشور تبدیل شد، به طوری که تنها در ۵ ماه نخست سال ۹۹ به میزان یک میلیارد دلار بنزین فروختیم.
روند صادرات بنزین در سال ۹۹ و سه ماهه نخست ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد و علاوه بر صادرات زمینی به کشورهای همسایه، صادرات دریایی بنزین نیز سهم قابل توجهی از فروش این فرآورده نفتی را به خود اختصاص داد.
بررسی‌ها نشان می دهد در ۳ ماهه نخست سال جاری ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ناشی از صادرات بنزین کشور بوده است اما خبرهای غیررسمی حاکی از این است که از تیرماه امسال، صادرات بنزین کشور متوقف شده و درآمد ارزی صادرات این فرآورده نفتی در ماه پایانی فعالیت دولت دوازدهم به صفر رسیده است.
حالاتوقف صادرات بنزین در صورت ادامه دار شدن، ممکن است به از دست رفتن بازارهای صادراتی و حذف یک منبع درآمد مطمئن ارزی برای دولت سیزدهم منجر شود./تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41162

کلیدواژه

بابک زنجانی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها