نفت / شناسه خبر: 41148 / تاریخ انتشار : 1400/6/3 09:07
|

لحظه به لحظه با بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت

پنجمین روز و نهمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شده و احتمالاً امروز پرونده رأی اعتماد به کابینه دولت سیزدهم بسته می شود.

نفتی‌ها /نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت پرداختند. بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون انرژی با اوجی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های وزیر پیشنهادی نفت منطبق با اسناد بالادستی است.برای مشاهده گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اینجا کلیک کنید.

کمیسیون صنایع صلاحیت اوجی را تایید کرد
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون اوجی را برای تصدی وزرات نفت مناسب تشخیص داد.برای مشاهده گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اینجا کلیک کنید.

 

اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت

مخالفان/عسگری: تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز است

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهم ترین تصمیمات مشترک مجلس و دولت رقم خواهم خورد، انتخاب وزرا با رییس جمهور و اعتماد به آن ها با مجلس می باشد، محصولات آنچه امروز می کاریم و می گماریم، مردم در ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد.

وی افزود: اهمیت و سنگینی مسئولیت که امروز بر دوش ما می باشد و رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است بلکه تعامل برای تکامل است.

عسگری گفت: دسته ای از وزارت خانه ها مانند وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارای عائله سنگین و زیادی هستند که اعتماد بالا و دقت مضاعف در رای اعتماد را می طلبد، برخی دیگر وزارتخانه ها نقش تامین منابع را برای دولت دارند که دیگر وزارتخانه ها بر سر سفره آن ها قرار دارند، از مهم ترین آن ها وزارت نفت، اقتصاد و صمت می باشد، در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می شود برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد: تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، شرایط داخلی وزارت مذکور، شرایط بین المللی و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی بسیار حائز اهمیت می باشد، امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی می باشد، موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی است، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

نماینده مردم کرج گفت: در حوزه گاز معمولا خریدار می باشیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلند مدت می باشد و قیاس آن با بحث نفت قیاس مع الفارق است، دولت پاسخ دهد این تفاوت و این نقیصه را چگونه جبران می کند؟ وزیر پیشنهادی نفت پاسخ دهد اکنون چه میزان نفت می فروشیم و چه میزان از ارز آن به کشور باز می گردد؟ ایشان در چه بازه زمانی و چه میزان این را افزایش می دهند؟ توضیح دهد اکنون چه میزان سرمایه گذاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام می شود و ایشان با چه مدل ها و برنامه ای این را افزایش می دهد؟

مخالفان/ برنامه وزیر پیشنهادی نفت برای مناطق محروم پرنفت و گاز چیست؟

هاجر چنارانی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد. امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها، وزارت نفت است. ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس یازدهم گفت: دنیا به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهند. در دهه‌های آینده استخراج انرژی فسیلی موضوعیت خود را از دست می‌دهد. باید از حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو استفاده شود.

وی با بیان اینکه ادغام وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو ابرچالشی است که در همه دولت‌ها به آن پرداخته شده است، تصریح کرد: وقتی دولت روی کار می‌آید، این موضوع به کلی فراموش می‌شود. حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیحه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟

چنارانی ادامه داد: شما برای مناطقی منابع نفت و گاز فراوان دارند اما هیچ سودی به مردم منطقه نمی‌رساند، چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای بی‌عدالتی شرکت‌ ملی نفت و شرکت نفت و گاز غرب مرکزی و… چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خطاب به جواد اوجی گفت: تکلیف صنابع آب بر نفتی پالایشگاه اصفهان، تهران، شازند و… چیست؟ چه برنامه‌ای برای پروژه‌های نیمه تمام آب در مناطق بحرانی بر دارید؟ مجلس در راستای فسادستیزی و عدالت‌محوری در زمینه قیر برای رفع محرومیت در مناطق روستایی برنامه‌هایی را ارائه داد. صادرات قیر در چند سال اخیر افزایش چشم گیری داشته است. برنامه شما برای در مورد قاچاق قیر یا نوسانات نرخ ارز چیست؟

چنارانی گفت: هنوز بعد از ۴۳ سال، در بعضی حوزه‌های انتخابیه روستاهایی وجود دارد که هزار جمعیت دارد اما کیلومترها جاده آسفالت نشده است. این مسئله فقط در ساحت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ربط دارد. ما وزیری می‌خواهیم که بتواند قیر مورد نیاز برای آسفالت را تأمین کند. فکر نکنید تهران محروم نیست. آسفالت بعضی کوچه‌های جنوب تهران دغدغه آمیز است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص استخدام‌ها در وزارت نفت گفت: منتظرم ببینیم تیمی که با شما وارد مجلس می‌شود، از جنس شما هستند یا خیر. ما شما را جهادگر مخلصی می‌دانیم اما عملکرد کابینه شما برایمان مهم است.

وی در بخش دیگر از سخنانش به دیپلماسی نفت اشاره کرد و گفت: به دنبال ارائه دیپلماسی مهندسی شده از سمت شما هستیم. شما چه سهمی از نفت برای آیندگان در برنامه چشم انداز خودتان دیده‌اید؟ آیا بهتر نیست وزارت نفت با اولویت قرار دادن اصل پیش‌گیری به جای اصلاح به همه فعالیت حوزه نفت بپردازد؟ چرا برنامه زیست محیطی در برنامه پیشنهادی وجود ندارد؟

برای مشاهده ویدیو اینجا کلیک کنید.

موافقان/بطری نفت در جیب نماینده موافق وزیر نفت!

حسین حسین‌زاده در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: من به پاکدستی امین و جهادی بودن آقای اوجی شهادت می‌دهم؛ ایشان در پایین دست، بالادست و صادرات وزارت نفت کار کرده‌اند. در حال حاضر اولویت کشور ما معیشت و اقتصاد است وقتی گفته می‌شود اقتصاد بدون نفت به معنای تعطیل کردن آن نیست بلکه باید از طریق فروش نفت، گاز و فرآورده منابع درآمدی را متنوع کنیم بنابراین این بخش نیازمند فرد متخصص است.

وی ادامه داد: وزارت نفت یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است، بهتر است بگوییم قرارگاه جنگی کشور است و نقش مهمی در اقتصاد اشتغال و حتی فرهنگ ما دارد. از سال ۱۲۸۷ که اولین چاه در مسجد سلیمان حفر شد ۱۱۳ سال گذشته است در این مدت ما به نفت وابسته بودیم بنابراین فرمانده این قرارگاه باید انقلابی و جهادی باشد. این نفتی که دنیا برای آن می‌جنگد باید فرد متخصص داشته باشد، من آقای اوجی را به مدت دو دهه است که می‌شناسم و مدیر بنده بودند ایشان کار را از دانشگاه نفت شروع کردند و تجربه نشان داده است که هر شخصی که از بدنه آن مجموعه باشد قطعا موفق خواهد بود.

نماینده مردم لارستان با بیان اینکه وزارت نفت، وزارت فرادولت‌هاست اظهار داشت: بحث معیشت نیروی انسانی در مجموعه نفت آن چیزی نیست که در فضای عمومی مطرح می‌شود همین یک ماه پیش سه نفر از مجموعه نفت در غرب کشور در حین عملیات به شهادت رسیدند و یا بسیاری از افراد بخشی از اعضای خود را از دست دادند. بنابراین نباید تعداد اندکی که حقوق نجومی را دارند نباید به حساب مجموعه گذاشت.

وی یادآور شد: ما ۲۸۸ میلیارد بشکه معادل ۱۳ درصد کل دنیا ذخیره نفت داریم. ۱۶.۵ درصد گاز جهان متعلق به ایران است با این حال چالش اصلی ما در زمستان بحث گاز است باید توجه داشت که این نقطه قوت آقای اوجی است زمانی که ایشان معاون وزیر بودند گازکشی به روستاها را دو برابر کردند.

وی یادآور شد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد است و با مظلومیتی که از آقای اوجی دارم قطعا بهترین رای را خواهند آورد مطمئن باشید که خود ما همه در حوزه انرژی و مسئولیت‌های ا جتماعی مطالبه‌گر خواهیم بود.

حسین‌زاده در اشاره به فعالیت آقای اوجی در بخش بین الملل گفت: در حوزه بین الملل ایشان دو بار به عنوان داور بین المللی انرژی از کشور ما انتخاب شدند یا قراردادهای گازی با پاکستان، ترکمنستان و عراق را ایشان منعقد کردند و زمانی که ما نتوانستیم پول گاز را از ترکمنستان بگیریم بحث تهاتر را مطرح کردند که باعث تحریم ایشان شد و این نشانه انقلابی‌گری ایشان است.برای مشاهده ویدیو اینجا کلیک کنید.


مخالفان/نقدعلی: وزیر پیشنهادی نفت توانایی فروش نفت را ندارد

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی نوبت اول صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف جواد اوجی؛ وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: ما در بحث بودجه کشور و درآمدهای آن سه راه بیشتر نداریم؛ یکی بحث درآمدهای مالیاتی، یکی فروش نفت و دیگری نیز سایر درآمدها می‌باشد. با توجه به رکود اقتصادی برای تولید کنندگان و صنوف مختلف قطعا درآمدهای مالیاتی به قدری نمی‌رسد که بتوان کشور را اداره کرد. سایر درآمدها نیز ناچیز بوده و ما تنها راه‌مان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی می‌باشد و لذا وزیری باید سکان وزارت نفت را در دست بگیرد که توانایی فروش نفت در شرایط تحریمی را داشته باشد.

نقدعلی در ادامه اظهار کرد: ما دیدیم کسانی که اقتصاد کشور را به برجام گره زدند فروش روزانه نفت را به ۳۰۰ هزار بشکه رساندند، اما خوشبختانه با گام‌های مجلس شورای اسلامی و به کمک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها فروش نفت به حدود یک میلیون بشکه رسید، اکنون نیز کسی که سکاندار وزارت نفت می‌شود باید توانایی فروش نفت را داشته باشد. در برنامه وزیر پیشنهادی تجربه و سابقه ایشان از نقاط قوت است. همچنین ایشان در زمان تحریم نیز توانسته است گاز را به خوبی صادر کند، اما مساله‌ی نفت تفاوت داشته و سخت‌تر از فروش گاز و فرآورده‌های نفتی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فروش نفت و گشایش راه آوردن ارز به کشور نیازمند جرأت و جسارت ویژه است. غالب نمایندگان آقای رستم قاسمی را برای وزارت نفت مناسب می‌دیدند و دیدیم که ایشان نیز در حال ارائه‌ی برنامه‌های خود چندین بار از روی اشتباه کلامی به جای وزارت راه و شهرسازی نام وزارت نفت را بر زبان آوردند. هنوز توانایی آقای اوجی برای فروش نفت به بنده ثابت نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی از مطالب از صبح در بین نمایندگان در حال شنیده شدن است و بنده از آقای اوجی می‌خواهم لیست تمام اموال خود را به صورت شفاف از پشت تریبون اعلام کند. ما وزیری با ثروت یک هزار میلیاردی و یا وزیر دیگری با ۱۲۰ شرکت که مرتبط با وزارت آن بود را از یاد نبرده‌ایم. وزارت نفت بخش مهمی است و ما ثروت کشور را به دست یک وزیر می‌سپاریم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوئی دیگر در برنامه ایشان محوری برای بهبود وضع معیشتی کارکنان صنعت نفت به ویژه کارکنان عملیاتی آن ندیدم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. هنوز بنده اطمینان کافی برای توانایی آقای اوجی جهت تصدی بر این وزارتخانه را به دست نیاوردم.

مخالفان/ الیاس نادران:اوجی صراحتا درباره فهرست اموالش دروغ گفت!

الیاس نادران نماینده مردم تهران در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت، بیان کرد: آنچه که برای ما در سال‌های اخیر بیش از هر چیز اهمیت پیدا کرده این است که مردم به جریان پاکدستی اعتماد کردند و انتظار دارند که جریانات کشور بر این مبنا حرکت کند. بنده بیش از اینکه به کارآمدی افراد نگاه کنم به سلامت و پاکدستی آنها توجه می‌کنم.

وی افزود: امروز در کشور نفوذ از پنجره فساد وارد شده و اگر امروز فخری زاده های ما را می زنند به دلیل فساد در نقطه هایی است که باید این رصد را انجام می داد.

نادران در ادامه با تبریک هفته دولت گفت: امیدوارم آنچه که می گوییم و می شنویم برای رضای خدا باشد. در مجالس گذشته بحث جدی بین ما و دوستانمان مطرح بود که حیف و میل، حیف‌اش بدتر است یا میل، آن که به دوستان عرض می‌کردم تا میل نباشد حیفی اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده مردم تهران گفت: در دو جلسه ای که با آقای خطیب داشتم عرض کردم آنچه که در مورد ۸۸ و قم و... می‌گویند به کنار، با آنچه با فساد در وزارت شکل گرفته چه خواهید کرد؟ ما مدیران پاکدست می‌خواهیم. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید سلامت ترین افراد باشند. در جلسه با وزرای دیگر هم این را مطرح کردم.

نادران خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با آقای اوجی داشتم بیان کردم که قصد من راستی آزمایی است نه اقرار به چیزی. چند نکته را به ایشان گفتم که بدانن من چه چیزهایی می‌دانم اما متوجه نشدند. به ایشان گفتم لیست اموالتان در شبکه های اجتماعی پخش شده که آقای اوجی پاسخ دادند که کدام‌ها را می‌گویید. گفتم همه ۲۹۰ نفر دیده اند، شما چطور ندیده اید.

وی ادامه داد: از ایشان سوال کردم چه دارید؟ که پاسخ دادند ۳ آپارتمان یکی در هروی، یکی ارثیه خانمم است و دیگری هم برای پسرم است. استعلام گرفتم و ۹ مورد اموال ایشان را اعلام کردند. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید جاهای دیگر هم اینگونه است.

نادران گفت: درباره موضوع دیگری از ایشان سوال کردم که پاسخ دادند آقای رستم قاسمی و فرد دیگری رفته اند کاری انجام دادند و فرد شاکی علیه من رفته شکایت کرده است. گفتم چه پدر کشتگی داشته است.

وی افزود: دوستان استناد می کنند که گزارش های اطلاعات و نهادهای امنیتی اینگونه و آنگونه است، اما گفتم پرونده های دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی های مملکت زمانی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد. آیا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟.

برای مشاهده ویدیو اینجا کلیک کنید.


موافقان/حبیب زاده بوکانی: اوجی  با مسائل حوزه نفت و انرژی آشناست

انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم بوکان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: همانگونه که استحضار دارید آقای اوجی وزیر پیشنهادی نفت فردی توانمند بوده و از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق العاده ای برخوردار است، وی از بدنه صنعت نفت و آشنا با مسائل حوزه نفت و انرژی می باشد، بدیهی است که با تجاربی که در این حوزه دارد می تواند در این وزارتخانه به خوبی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: در کشور ما بیش از ۹۷ درصد انرژی اولیه مورد نیاز داخلی از نفت و گاز تامین می شود، درآمدهای حاصل از فروش نفت می‌تواند  نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد، مسائل مهم این بخش، استراتژی ها و اهداف مهم این بخش با توجه به اهمیت و نقش آن در همه امور به خصوص در سیاست های خارجی و داخلی و حتی اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، جهت گیری و عملکرد این بخش بر همه بخش های کشور تاثیرگذار خواهد بود، بر این اساس برای به دست آوردن نتیجه مطلوب و رسیدن به اهداف نیازمند برنامه ریزی صحیح می باشیم.

حبیب زاده بوکانی بیان کرد: شرکت ملی نفت ایران جزو مراجع سیاست گذاری می باشد که البته کمتر به نقش و رسالت خود عمل کرده است.

موافقان/بابایی کارنامی: اوجی تجربه مدیریتی و روحیه جهادی دارد

علی بابایی کارنامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: براساس تحلیل های کارشناسی، وزارت نفت با ۸ چالش روبه رو است که این موارد در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده می شود. یکی از چالش های اساسی وضعیت کارکنان شرکت نفت است که در سال های گذشته شرایط سختی را طی کرده اند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله مواردی که اوجی برای آن برنامه دارد رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی است، با برنامه ای متقن و واضح این بی عدالتی رفع می شود، احیای دانشگاه نفت تحقق می یابد و بر شرکت پتروشیمی و صنایع پایین دستی بازنگری خواهد شد، همچنین وزیر پیشنهادی برای جلوگیری از خام فروشی برنامه دارد.

وی با بیان اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی مورد توجه مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: وزارت نفت باید به این امر توجه کند و با توجه به ساختار تعاونی ها مردم را پای کار بیاورد. از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی باید خنثی سازی تحریم و فروش نفت باشد چرا که تمام بودجه سنواتی کشور متکی به درآمد نفتی است. از این رو وزیر باید توانمندی بالا و هوش مناسبی در روابط خارجی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف برای همه مهم است، بیان کرد: توسعه صنایع پایین دستی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در دستورکار دارد تا خام فروشی صورت نگیرد، از سوی دیگر دغدغه فارغ التحصیلان برای اشتغال با توجه به صنایع پایین دستی نفت برطرف می شود.

بابائی کارنامی عنوان کرد: صادرات گاز از مباحث مهمی است که با دیپلماسی انرژی می توان آن را پیش برد از این رو وزیر باید توانمندی لازم برای احیای دیپلماسی انرژی داشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس یازدهم تاکید کرد: مجلس یازدهم و سیزدهم محکوم به اراده ای هستند که در جمهوری اسلامی شکل گرفته، ما دور هم جمع شدیم تا فضا را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا وزیر از فیلتر دستگاه های نظارتی و امنیتی عبور کرده است و نکاتی که مخالف محترم مطرح کرده است هنوز برای ما اثبات نشده و سند محکمی برای آن ارائه نکرده اند انتظار می‌رود که ایشان یکی از وزرای موفق باشد.

اوجی: اقدامات مهمی برای فروش نفت انجام می‌دهم/ریشه فساد را از وزارت نفت می‌کَنیم

جواداوجی در ابتدا به صحبت های نادران نماینده تهران مبنی بر اینکه درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته، پاسخ داد و گفت: لازم است درباره مسئله ای که آقای نادران درباره اموال شخصی ام بیان کرد و همچنین مواردی در فضای مجازی مطرح شده پاسخ دهم؛ در پیشگاه خداوند و شما نمایندگان اعلام می کنم که آنچه به عنوان دارایی ام به آقای رئیسی اعلام کردم، همان است پس اگر غیر از آن هر گونه دارایی در این کره خاکی به من نسبت داده شده آن را به نام همان افرادی می زنم که چنین ادعایی می کنند.

وی با اشاره به سابقه حضورش در صنعت نفت گفت: ۲۵ سال در وزارت نفت بودم و چند سالی در ستاد اجرایی و اکنون در بنیاد مستضعفان هستم. همواره پاکدست بودم و البته فسادستیزم.

اوجی افزود: به یاری خداوند و کمک نمایندگان ریشه فساد را از وزارت نفت می کنیم و به همین دلیل است که باز هم می گویم هر گونه اموالی به غیر از متعلقاتم که پیش از این اعلام کرده ام، به نام بنده اعلام شود سندش را به نام مدعیان می زنم و متعلق به آن ها است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه، صنعت نفت را یکی از اصلی ترین مزیت های اقتصادی کشور خواند و گفت: بالا بودن سهم بیش از ۹۰ درصد در تأمین انرژی کشور و سهم عمومی در تولید ناخالص ملی و همچنین نقش قابل توجه صنعت نفت در اقتصاد کشور مهم است. در شرایط تحریمی صنعت نفت در خط مقدم جبهه اقتصادی بوده و عرصه های فروش نفت، فراورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این صنعت عرصه جهاد روزمره ما با استکبار جهانی است. البته این صنعت در جنگ تمام عیار اقتصادی در بخش های مختلف خود دچار چالش ها و آسیب هایی شده که به خاطر مشکلات مزمن ساختاری، بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها و فشار ناشی از تحریم های ظالمانه دشمن بوده است که از حالت متعارف خارج شده  لذا اصلاح شرایط و بازگرداندن لوکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب به تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی در سطوح مختلف وزارت نفت نیاز دارد.

وی افزود: غیر از این مسیر تحول، راهکار دیگری برای برون رفت از وضعیت فعلی باقی نمانده است. ملت ایران هیچ گاه از ابزار جهادی و راهکارها خالی نبوده است. ما برای رفع مشکلات در کنار توکل به خدا به مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما می توانیم» نیاز داریم. ظرفیت های فراوانی در کشور در کنار جوانان انقلابی و استفاده از توان بخش خصوصی نیاز دارد.

اوجی با تشریح مشکلات فراروی صنعت نفت گفت: فروش نفت و میعانات نفتی و گاز به شدت کاهش پیدا کرده، علاوه بر آن توسعه میادین مشترک و بهره برداری حداکثری از میادین از چالش های صنعت نفت است که در این چند سال کم شده است. بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت امری بسیار مهم است. نرم عمر تأسیسات نفتی در دنیا ۲۵ سال بوده که در کشور ما از ۵۰ سال هم عبور کرده است.

وزیر پیشنهادی نفت توجه جدی و ساماندهی نیروی انسانی صنعت نفت را به عنوان امری مهم برشمرد و گفت که پیگیری گازرسانی به روستاها، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم، توسعه صنعت نفت به صورت همه جانبه و مبارزه با فساد از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت است. با کمک شما نمایندگان ریشه های فساد در وزارت نفت را می کنیم.

وی حمایت از ساخت داخل، ارتقا و عصربخشی دانشگاه صنعت نفت و استفاده از دانشگاه و پژوهشگاه را امری مهم خواند و گفت که رویکرد اصلی ما برای اداره وزارت نفت توجه به همین دغدغه ها و حل همین مشکلات و همچنین اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

اوجی گفت: نباید دستاوردها و افتخارات و زحمت پرسنل خدوم صنعت نفت در طی سال های گذشته برای تأمین انرژی کشور، توسعه گازرسانی و تولید محصولات پتروشیمی در بحران جنگ اقتصادی را نادیده گرفت اما با توجه به چالش ها باید رویکردهای مناسبی را اتخاذ کرد. اهم اهدافم تلاش برای مقابله با تحریم ها و فروش حداکثری نفت خام و میعانات است که بعد از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا میزان صادرات نفت خام و میعانات به صورت قابل توجهی کاهش یافت و رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کردند.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: برای برون رفت از تحریم ها و احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و حرفه ای هستیم که با حمایت مجلس و دولت عبور از این شرایط امکان پذیر است.

وی افزود: باید به این موضوع پرداخت که برای مقابله با تحریم ها باید رویکرد فعال در پیش گرفت یا اینکه با موضع انفعالی منتظر اقدامات محافل سیاسی و بین المللی بود. همچنین بر روی دشمن برای رفع تحریم ها حساب کرد یا به توانمندی خودمان برای بی اثر کردن تحریم ها تکیه کنیم؛ اطمینان می دهم با استفاده از توان نیروهای توانمند و پتانسیل نیروهای خدوم، رویکرد فعال برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها در پیش می گیریم. همچنین از روش های موجود و سایر روش ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت انجام خواهیم داد.

اوجی تأکید کرد که از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه های اجرایی در فروش نفت استفاده خواهد شد و همچنین روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری در کشور هم وجود دارد.

وی گفت: ان شاءالله بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهیم کرد. برای انجام و تحقق این امور نیازمند اصلاح بودجه ۱۴۰۰ هستیم که در صورت اعتماد به بنده، متمم آن را در اسرع وقت به مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی با تأکید بر «اراده‌ فروش نفت و استفاده از همه ظرفیت‌های وزارت نفت» گفت: چهار مجموعه در این حوزه بیش از ۶۰ سال قدمت دارند. به فضل الهی تحریم‌ها را دور خواهیم زد. بشود روزی که شما از من بخواهید فروش نفت را متوقف و خام فروشی را تعطیل کنیم.

اوجی خطاب به نمایندگان مجلس تعیین تکلیف توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی در کشورهای همسایه را وعده داد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایم، جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی و جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه از آن است. پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی مورد توجه ما خواهد بود. روزی که به شرکت ملی گاز آمدم ۷ هزار روستا گازرسانی شده‌ بود. ۴ سال بعد ۱۵ هزار روستا به امکانات گازی داشتیم و ۴۰ هزار روستا در دستور کار داشتیم.

اوجی با اشاره به اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی ادامه داد: سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف نقشه راه خواهد بود. چاره‌ای جز این مهم نداریم. باید اصلاح تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی بر مشترکین پر مصرف در پیش بگیریم. برای اجرای این قانون باید نظام استاندارد اعلام شود و سیاست‌های تشویقی کاهش شدت انرژی را از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت پی خواهیم گرفت.

وی با اشاره به ضرورت کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده صنایع پایین دستی گفت: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها تبدیل نفت خام به فراورده است. فروش فراورده‌ها مشکل کمتری دارد. در برنامه من، اجرای طرح‌های ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کشور با هدف افزایش تولید محصولات باارزش بالاتر به ویژه تأمین خوراک صنایع پتروشیمی وجود دارد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: برنامه‌های مدونی در زمینه حمایت از توسعه زنجیره ارزش داریم. ان‌شاء‌الله با کمک بخش خصوصی تخفیف‌های زیادی برای خوراک به صنایع پایین‌دستی را تسری خواهیم داد و از توسعه پارک‌های صنایع پتروشیمی حمایت خواهیم کرد. بدون شک از توسعه پتروپالایشگاه‌ها حمایت خواهم کرد.

وی در خصوص سرمایه گذاری در صنعت نفت اظهار کرد: جذب سرمایه گذاری یکی از سرفصل‌های مهم وزارتخانه نفت است. با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های توانمند بخش خصوصی در راستای تامین امنیت سرمایه گذاری در بلند مدت خواهیم کوشید و با گسترش ابزارهای سرمایه گذاری سیاست‌های تشویقی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعمال خواهیم کرد. مردمی سازی اقتصاد نفت و گاز و جذب سرمایه‌های مردمی و مشارکت‌شان در پروژه‌های صنعت نفت سرلوحه کار ما خواهد بود.

اوجی با اشاره به ضرورت استفاده از صندوق توسعه ملی گفت: استفاده از ظرفیت توافق جامع راهبردی با کشورهای همسو و دوست از برنامه‌های بنده است. ساماندهی نیروهای انسانی و متخصص صنعت نفت و تربیت این نیروها جزو برنامه‌های اینجانب است. حفظ و نگهداشت سرمایه انسانی صنعت نفت به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد کشور مساله راهبردی است. در طی این سال‌ها پرسنل خدوم صنعت نفت به رغم فعالیت‌های جهادی در شرایط تحریمی و کرونایی مورد بی‌توجهی واقع شدند. امروز، نارضایتی در بدنه نیروی انسانی وزارت نفت وجود دارد. در صورت رای نمایندگان به بنده برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام خواهم داد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم در همین راستا به ساماندهی ایثارگران و نیروهای ارکان ثالث تاکید کرد و گفت: به غیر از مورد فوق شفافیت و مبارزه با فساد حائز اهمیت است. در این راستا مهم‌ترین اقدام بنده ایجاد شفافیت و توجه جدی به گلوگاه‌های فساد و مدیریت تعارض منافع است. راه‌اندازی سامانه شفافیت مناقصه‌ها، قراردادها و پروژه‌های توسعه‌ای سرلوحه کار ما خواهد بود. ما گلوگاه‌های فساد را خواهیم شناخت و نظارت روی آنها را تشدید می‌کنیم. همچنین با توسعه سامانه مدیریت مصرف قاچاق نفت را کنترل خواهیم کرد.

اوجی در خصوص تشریح برنامه‌هایش در راستای محرومیت‌زدایی مدعی شد: توجه ما به نیازها و مشکلات مردم جدی است. بر این باور هستم که نسبت به تحقق محرومیت‌ زدایی حداکثر تلاش خود را خواهم کرد. بنده از بنیاد مستضعفان آمده‌ام و خود را نماینده مناطق محروم، مرزی و حاشیه نشین می‌دانم. در وزارت نفت بخش خاصی را مسئول پیگیری این دست مسائل قرار خواهم داد و به منظور توسعه متوازن و اجرای مدون مسئولیت‌های اجتماعی یک بند قانونی را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد خواهم داد. امیدوارم با همکاری نمایندگان موارد فوق را عملیاتی کنیم.

بررسی صلاحیت اوجی صحن مجلس را غیر علنی کرد

نمایندگان برای بررسی اسناد الیاس نادران علیه صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت جلسه غیر علنی تشکیل می‌دهند.قرار است تا دقایقی دیگر و بعد از پایان فرصت تنفس مجلس، نمایندگان در یک جلسه غیر علنی و غیر رسمی اسناد الیاس نادران، نماینده تهران علیه اوجی وزیر پیشنهادی  نفت را بررسی کند.

نادران از مخالفان وزارت اوجی است و او را به عدم شفافیت و فساد متهم کرده است.نادران در نطق مخالفتش با وزیر پیشنهادی نفت در نشست صبح مجلس اعلام کرد که به توصیه رییس مجلس بخشی از صحبت هایش را در نشست دیگری با نمایندگان مطرح خواهد کرد

 

خبر در حال تکمیل...

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41148

کلیدواژه

وزیر پیشنهادی نفت

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها