نفت / شناسه خبر: 41040 / تاریخ انتشار : 1400/5/10 14:39
|

صادرات گاز به افغانستان به کجا رسید /بازهم دیرشد؟

طرحی که بعد از یک سال همچنان راکد مانده بود و حالا با درگیری‌های داخلی افغانستان به نظر نمی‎رسد به ثمر برسد.

نفتی‌ها / فائزه پناهی:بعد از فشارهای زیادی که به زنگنه و تیمش در خصوص کم‌کاری در صادارت گاز وارد شد و ماجراهای ایجاد شده در زمینه شکایت‌های ترکیه و پاکستان از تخلف ایران در قرارد صادارت گاز با این کشورها، زنگنه در ۱۴ فروردین ماه سال جاری درسفر خود به سیستان و بلوچستان ازقریب به وقوع بودن برنامه وزارت‌خانه اش برای انتقال گاز به افغانستان و از آنجا به سایر کشورها گفت.

چندی قبل هم حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت گاز، گفته بود که ایران قصد دارد به اففانستان گاز صادر نماید و افغانستان می تواند پس از ترکیه و عراق به سومین وارد کننده گاز ایران تبدیل شود و  طرح اولیه صادرات گاز به افغانستان آماده شده و مکاتبات را انجام داده‌ایم و منتظریم دستگاه دیپلماسی کشور به آن ورود کند. مبنای ما برای انجام پروژه صادرات گاز به افغانستان تکیه بر بخش خصوصی است، اما لازم است که این بخش مجوزهای لازم را از دولت افغانستان داشته باشد.

موضعی که در همان زمان هم به ذعم کارشناسان این حوزه امری نشدنی بود چه برسد به حالا که با روی کارآمدن دوباره طالبان معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار افغانستان خواهد بود، ضمن اینکه اگر طالبان بر کل افغانستان مسلط شود، چشم‌انداز روشنی وجود ندارد که البته امری بعید است و بدترین حالت هم این است که شاهد ادامه جنگ، درگیری، تنش پایدار و به نوعی توازن بین دو طرف باشیم که این موضوع  طرح ایران را در صادرات برق و گاز با اخلال مواجه می‌کند. طرحی  که بعد از یک سال همچنان راکد مانده بود و حالا با درگیری های داخلی افغانستان به نظر نمی‎رسد به ثمر برسد.
حال این که در نهایت ایران می‌تواند به طرح صادرات گاز خود به افغانستان برسد یا نه آنقدر ها هم اهمیت ندارد، از این جهت که ما در دوران وزارت زنگنه از این خبرها کم ندیده و نشنیده ایم.؛در واقع مشکل عمده صنعت انرژی در بُعد کلان، مشخص نبودن جایگاه صادرات انرژی در سیاست خارجی ایران است. دیپلماسی انرژی در ایران باید بازتعریف شود. میران مصرف داخلی باید مدیریت شود و به مرور زمان کاهش یابد.
علاوه بر این نکته مهم و مورد غفلت واقع‌شده در خصوص حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی گاز این است که دیگر بازیگران این عرصه، به‌خلاف ایران، زمان و فرصت را غنیمت می‌شمرند و یک به یک فرصت‌های حضور ایران را به‌نفع خود تصاحب می‌کنند و چیزی نخواهد گذشت که ایران دیگر نمی‌تواند فرصت‌های ازدست‌رفته امروز را جبران کند.
در این بین، نقش دشمنان قسم‌خورده ملت ایران همچون آمریکا، در حذف ایران از بازار جهانی گاز در سایه غفلت مسئولان کشور، نقشی پررنگ و غیرقابل انکار است. بهتر و لازم است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به‌ویژه افراد حاضر در کمیسیون تخصصی انرژی مجلس ، نسبت به فرصت‌های در حال زایل شدن صادرات گاز کشور حساس باشند و غفلت دولتمردان را با ابزار نظارتی خود، به دقت و توجه به این مسئله مهم بدل کنند که چرا در بخش صادرات گاز و سهم‌بری کشورمان از تجارت جهانی گاز، دچار عقب‌ماندگی، تعلل و غفلت شدیم و چرا  در دولت دوازدهم نیز، بسیاری از برنامه‌های وزیر نفت در سال ۹۶ (ابتدای دولت) تا امروز که سال پایانی فعالیت دولت را پشت‌سر می‌گذاریم، محقق نشده و اکثر برنامه‌های زنگنه در این بخش، روی کاغذ باقی ماند است؟/فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41040

کلیدواژه

صادرات گاز به افغانستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها