نفت / شناسه خبر: 40964 / تاریخ انتشار : 1400/4/27 14:26
|

بحران بنزین پالایشگاهی در راه است؟

با افزایش تولید خودرو، به سیستمی فشار وارد می کنیم که تاب و توان بحران جدیدی را ندارد و ممکن است در آینده نزدیک شاهد بحران های دوران بنزین پتروشیمی باشیم.

نفتی‌ها / فائزه پناهی:هفته‌ای که گذ شته در حالی رسانه‌ها از رشد۱۴ درصدی افزایش تولید و ۳۰ درصد افزایش تحویل خودرو به مشتریان یکی از کارخانجات تولید خودروی داخلی می‌گفتند که بسیاری از  کارشناسان حوزه انرژی نسبت به افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و احتمال بروز بحران سوختی در کشور هشدار داده‌اند.

در واقع در حالی که تمام دنیا به سمت تولید خودروی برقی در حرکت است؛ صنعت خودرو در سال جاری برنامه افزایش تولید را بدون توجه به زیرساخت‌های صنعت انرزی و حتی حمل و نقل و جادهای کشور در دستور کار خود قرار داده است.

حالا آمارهای منتشر شده از ۳ ماهه اول سال آن هم از سوی خودروسازان بزرگ نشان از روند اجرایی این برنامه دارد. اما افزایش خودروهای تولید نیازمند افزایش تولید بنزین با کیفیت به جهت کاهش آلایندگی های هوا است،  نکته ای  بسیار مهم که کوچکترین توجهی به آن نشده است.

کارشناسان می‌گویند: افزایش تولید خودرو بدون توجه به زیرساخت های جاده ای و شهری می تواند مشکلاتی را در تامین بنزین مورد نیاز به همراه داشته باشد ،اتفاقی که سال ها پیش به تشدید آلودگی هوا کمک کرد.

هر چند با ساخت ستاره خلیج فارس و تغییراتی که در برخی از پالایشگاه ها صورت گرفت، بنزین با کیفیت به اندازه مصرف تولید شد. حتی این کمی بیشتر از نیاز این تولید انجام گرفت، اما افزایش تولید خودرو با چنین وضعیتی می‌تواند به راحتی از  میزان تولید بنزین پالایشگاه خلیج فارس و تولید کشور پیشی بگیرد.

هر چند انتظار می رفت با افتتاح دو طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۶ میلیون لیتر در روز به تولید بنزین کشور اضافه شود. اما طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد عملکرد وزیر نفت، متأسفانه علی رغم حساسیت طرح و تأثیر آن بر کاهش مصارف ارزی و خودکفایی در تولید بنزین، با وجود تأدیة پیش پرداخت ها، میان پرداخت ها، حمل و امکان ترخیص کالا، اقدام مؤثری در بهبود فعالیت کارگاه و تکمیل بموقع آن انجام نشده و با وجود اختیارات کامل پیش‌بینی‌شده در مادة ۱۲۷ برنامه پنجم توسعه، اقدام موثری در فعالیت کارگاه و تکمیل بموقع این طرح عظیم ملی صورت نگرفته است و بعلاوه ساختار سهام و اعضای هیأت مدیره هم تغییر پیدا می‌کند که منجر به کندی بیشتر پیشرفت طرح می گردد، بطوری که پیشرفت فیزیکی از ۱۲ درصد در سال ۹۲ به ۵ درصد در سال ۹۳ افت نموده و این طرح هیچ گاه نتوانست رشدی بیش از ۵ درصد را تجربه کند. ظاهراً نفوذ و قدرت واردکنندگان بنزین و صادرکنندگان میعانات گازی از عوامل اصلی تأخیر می‌باشند.‬

نکته جالب‌تر اما اینجاست که  است در مقابل بارها شاهد این موضوع بودیم که به شرکت پالایش پخش اعتراض شده  که چرا بنزین با کیفیت تولید نمی کند در حالی که کسی نمی گوید چرا باید بدون داشتن زیرساخت های جاده ای میزان تولید خودرو را افزایش داد، زیرا با افزایش تولید خودرو، به سیستمی فشار وارد می کنیم که تاب و توان بحران جدیدی را ندارد. یعنی سیستم وزارت نفت در پی این افزایش تولید با مشکل دچار می شود و ممکن است در آینده نزدیک شاهد بحران‌های دوران بنزین پتروشیمی باشیم.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40964

کلیدواژه

بنزین پالایشگاهی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها