نفت / شناسه خبر: 40924 / تاریخ انتشار : 1400/4/19 08:17
|

هشدار مجدد درجهت بازنگری ایمنی در بندر تمبک/ خطر جدی در کمین پارس جنوبی!

چراکه نباید فراموش گردد که منافع کشور در گرو بررسی دقیق این ادعای کارشناسان در خصوص این بندر و به خطر نیفتادن پارس جنوبی و سرمایه ملی توسط مسوولان و پیمانکارانی است که...

نقتی ها /اردیبهشت ماه امسال "نفتی‌ها" طی گزارشی از وضعیت نگران کننده رعایت HSE در پروژه بندر خدماتی و صادراتی تمبک پرده برداشت؛ اگرچه پس از آن شنیده شد که نهادهای نظارتی نیز با ورود به این موضوع در حال بررسی ابعاد مختلف این نگرانی هستند اما جلوه دادن وضعیت طبیعی رعایت اصول HSE دراین پروژه باردیگر باعث نگرانی برخی از کارشناسان گشته تا جاییکه سعید موسوی کارشناس ایمنی پیشین مشاور کارفرمای پروژه با ارسال ایمیلی به "نفتی‌ها" با ارائه توضیحات کاملا فنی و ارسال نامه نگاری‌های صورت گرفته در بخش HSE این پروژه خواستار پاسخگویی شفاف مسوولان آن شد.
دراین نامه آمده است:
احتراما نظر به موارد بیان شده توسط مسئول ایمنی، بهداشت و محیط زیست پروژه بندر خدماتی و صادراتی تمبک، انتشار توسط شانا، ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر ۳۱۴۶۴۳ ، که بیانگر سعی در عادی جلوه دادن شرایط نامطلوب موجود در پروژه موصوف بوده، ضروری است تا مراتب نگرانی در قبال این امر و اقدامات قابل انجام که با اهمال و ساده انگاری آن مجموعه در هاله فرصت سوزی  از سوی عوامل کارفرما قرار گرفته مجددا خاطر نشان گردد:
۱- مطالعات بازبینی ایمنی پیش راه اندازی (PSSR)
موارد متعدد عدم انطباق نسبت به الزامات دستورالعمل ابلاغی ایمنی پیش راه اندازی شرکت ملی نفت به شماره NIOC‐HSE‐SF‐GU‐۰۰۲-۰۱ در مورد پروژه بندر تمبک وجود داشته که پرداختن به همه آن از حوصله این نامه خارج است، اما در صورت لزوم در یک گزارش تفصیلی جداگانه اطلاع رسانی خواهد شد. در این جا صرفا اشاره می‌گردد که ریسک ایمنی غیرقابل قبول محاسبه شده در مدرک QRA و عدم انجام مطالعات تکمیلی مرتبط نظیر FEA مستقیما سبب به خطر افتادن جان پرسنل بهره بردار شده و به همین دلیل نقص مدارک اساسی فوق یک عدم انطباق بحرانی نسبت به الزامات دستورالعمل ابلاغی مقام عالی وزارت نفت محسوب می‌گردد. خاطرنشان می‌سازد که انجام مطالعات FEA مطابق با نامه های شماره ۴۸۸۰-۳۲۲ مورخ ۲۹/۰۷/۱۳۹۶ و ۶۰۰۰-۳۲۲ مورخ ۰۱/۰۹/۱۳۹۶ مشاور کارفرما لازم الاجرا بوده و ریسک محاسبه شده در مدرک QRA نیز در محدوده بالاتر از ALARP بوده، لذا هیچگونه بهانه اقتصادی و غیره جهت عدم اصلاح پروژه قابل پذیرش نیست، مضافا اینکه ارکان پروژه فرصت چند ساله جهت انجام آن داشته اند. لازم به ذکر است که کلیه موارد طی مکاتبات متعدد شروع از نامه شماره ۰۹۴۴۵د۹۶-۳۲۲ مورخ ۰۷/۱۱/۱۳۹۶ منتهی به نامه مورخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۹ به مشاور کارفرما یادآوری گردیده بوده است.
۲- عدم اطمینان بخش سازه ای
موارد عدم قابلیت اطمینان سازه ای و ژئوتکنیکی در پروژه مشهود بوده است (به عنوان مثال سوانح مشروح در نامه‌های ۷۲۶۸-۳۲۲ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۶ و ۷۶۰۰-۳۲۲ مورخ ۲۳/۱۰/۱۳۹۶ مشاور کارفرما. این امر به ویژه در مورد اسکله‌های کیسونی که حامل بازوهای بارگیری گاز مایع و سیستم های ایمنی مورد اشاره در مصاحبه صدرالذکر است منجر به بالا رفتن ریسک ایمنی و زیست محیطی خواهد گردید. در این پروژه اطمینان از طراحی و اجرای صحیح سازه ای می‌بایست به عنوان یک safeguard در نظر گرفته شود که در آن صورت عملکرد موثر سیستم های ایمنی مستقر بر روی اسکله وابسته به وجود اسکله خواهد بود. در این زمینه به مباحث پایه ای مهندسی ایمنی در مورد Independent Protection Layers (IPL) ارجاع داده می‌شود. به همین دلیل تکمیل مدرک QRA با لحاظ کردن عدم اطمینان سازه ها در ریسک، مطابق با نامه های شماره ۴۸۸۰-۳۲۲ مورخ ۲۹/۰۷/۱۳۹۶ و ۶۰۰۰-۳۲۲ مورخ ۰۱/۰۹/۱۳۹۶ مشاور کارفرما لازم الاجرا بوده است. شایان ذکر است که در صورت تکرار سوانح کیسون‌ها و از دست رفتن اسکله، مانورهای مورد اشاره در مصاحبه بی معنی خواهد بود.
۳- موارد مرتبط با محیط زیست
استناد به تغییر طرح موج شکن سنگی به موج شکن کیسونی به منظور توجیه وضعیت محیط زیست پروژه با توجه به سوابق پروژه (به عنوان مثال نامه های ۷۲۶۸-۳۲۲ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۶ و ۷۶۰۰-۳۲۲ مورخ ۲۳/۱۰/۱۳۹۶ مشاور کارفرما) مردود بوده و عدم قابلیت اطمینان سازه ای و ژئوتکنیکی کیسون‌ها دلیل تاکید بر ضرورت بازبینی مطالعات ارزیابی زیست محیطی بوده است (نامه شماره ۶۰۰۰-۳۲۲ مورخ ۰۱/۰۹/۱۳۹۶ مشاور کارفرما).
۴- ایمنی حین اجرا
وضعیت ایمنی اجرایی کارگاه پروژه تمبک پیشتر مستند گردیده، به عنوان مثال به نامه شماره ۳۵۶۸۶۲-۹۶ مورخ ۲۳/۰۹/۱۳۹۶ آن اداره و نامه مشاور کارفرما به شماره ۶۷۸۱-۳۲۲ مورخ ۰۳/۱۰/۱۳۹۶ ارجاع داده می‌شود.
لازم به توضیح است که مستندات تاکیدی دراین گزارش در دفتر "نفتی‌ها" محفوظ است و درعین حال این مجموعه برای انتشار توضیحات مسوولان HSE این بندر استراتژیک اعلام آمادگی می‌نماید. با اینحال ضروری است نهادهای نظارتی بنابراستنادهای صورت گرفته دراین گزارش، این موضوع را هر چه سریعتر و به صورت جدی مورد بررسی بیشتر قرار دهند چراکه کوچکترین حادثه‌ احتمالی دراین پروژه می‌تواند پارس جنوبی و سرمایه هنگفت ملی را برباد دهد! چراکه اگر فرض در خوشبینانه‌ترین حالت به درست نبودن این دلنگرانی‌ها بگذاریم بازهم گذشتن از بحران احتمالی ناشی از اطلاعات ارائه شده توسط این کارشناس و البته دیگر کارشناسانی که پیش ازاین به اظهارات آنان در قالب گزارشی دیگر پرداخته ایم، ریسکی بزرگ و غیرقابل گذشت خواهد بود. چراکه نباید فراموش گردد که منافع کشور در گرو بررسی دقیق این ادعای کارشناسان در خصوص این بندر و به خطر نیفتادن پارس جنوبی و سرمایه ملی توسط مسوولان و پیمانکارانی است که احتمال دارد برخی از اصول‌های ایمنی در چنین پروژه استراتژیکی را به فراموش سپرده باشند! و قطعا دود این فراموشی تنها در چشمان منافع ملی خواهد رفت که این روزها از هر طرف با هجمه‌های بسیار از سوی دشمنان مواجه است!/دانیال قربانی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40924

کلیدواژه

خطر جدی در کمین پارس جنوبی

پارس جنوبی

بندر تمبک

سعید موسوی

نفتی ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها