نفت / شناسه خبر: 40923 / تاریخ انتشار : 1400/4/16 08:01
|

تشکیل وزارت انرژی در دولت سیزدهم تا چه اندازه می‌تواند یاری رسان صنعت نفت باشد؟

اما مخالفان این طرح معتقدند که در اصل تابلو چیزی را عوض نمی‌کند و اگر این دو ادغام شوند ولی ساختار اداری و افراد به همین شکل باشند مشکلی حل نمی‌شود...

نقتی ها /سال‌هاست که موضوع تجمیع وزارت نفت و نیرو در قالب وزارت انرژی شنیده می‌شود ولی به دلیل پیچیدگی‌های این ادغام، هیچگاه جدی نشده است و تا بوده و هست وزارت نفت و نیرو که مستقیما با انرژی سر و کار دارند، یک نگاه صنفی به این مسئله داشته اند، یعنی وزارت نفت معتقد است تنها نفت و گاز زیرمجموعه وزارت نفت است و موظف به تامین نیاز مردم در این دو حوزه است و کاری با برق ندارد. وزارت نیرو هم به همین نحو فقط بدنبال تامین برق به هر طریق ممکن است و تقریبا کوچکترین هماهنگی بین این دو وزارتخانه وجود ندارد و در مواردی در تضاد هم هستند، اکنون سوال این است که اگر اینها ادغام شوند مشکلات حل خواهند شد یا خیر؟

جالب اینجاست که وزیر فعلی نفت نیز، که روزگاری وزیر نیرو هم بوده، از جمله افرادی است که در برابر ادغام این دو وزارتخانه مقاومت می‌کرده ولی در اواخر وزارتش در یک چرخش بزرگ، به این باور رسید که باید در این حوزه، تصمیم نهایی را گرفت و وزارت انرژی را تاسیس کرد و در چند ماه پیش گفته است: "نفت و نیرو باید یک‌پارچه باشند؛ من مدت‌ها با آن مخالف بودم، اما ضروری است آن‌ها یک‌پارچه باشند. در دولت سیزدهم بهتر است وزارت انرژی داشته باشیم. تشکیل وزارت انرژی انجام‌شدنی است و مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه اقدام کند."؛ هرچند بسیاری از کارشناسان، هدف از مطرح کردن این ایده را استتار ناکامی‌های وزارت نفت در ماه‌های اخیر دانستند.

حالا طبق گفته یکی از اعضای  کمیسیون‬ انرژی مجلس: در سرفصل پنجم اولویت‌های ‎کمیسیون انرژی، اصلاح ساختار حکمرانی انرژی با ایجاد ‎وزارت انرژی مصوب شده است و اگر دولت جدید بر این ضرورت واقف باشد، وقت مناسب اجرای آن ابتدای دولت است. چراکه با تثبیت وزرای جدید، مقاومت برای تغییرات ساختاری بالا می رود.

افزون بر این موافقان می‌گویند اگر مدیریت بخش انرژی کشور یکپارچه باشد، حتما نتایج بهتری حاصل خواهد شد و یک نفر پاسخگوی این خواهد بود که در این بخش چه مسائلی می‌گذرد و کشور به ویژه در بحث بهینه سازی مصرف انرژی باید به کجا برود.

از سویی دیگر اما مخالفان این طرح معتقدند که در اصل تابلو چیزی را عوض نمی‌کند و اگر این دو ادغام شوند ولی ساختار اداری و افراد به همین شکل باشند مشکلی حل نمی‌شود، و مسئله مشکل مدیریتی است نه تابلو ادغام ممکن است منطق داشته باشد اما اصل مطلب نیست، اصل ماجرا ضعف مدیریتی است در وزارت نفت و نیرو دچار آن شده ایم.

در همین راستا پایگاه تحلیلی خبری "نفتی‌ها" نظرسنجی این هفته خود را به این موضوع اختصاص داده است و از مخاطبینش خواسته تا بگویند به نظرشان تشکیل وزارت انرژی در دولت سیزدهم تا چه اندازه می‌تواند در توسعه هر چه بیشتر صنعت نفت یاری‌رسان باشد؟

شما مخاطبین عزیز "نفتی‌ها"می‌توانید برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40923

کلیدواژه

وزارت انرژي

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها