نفت / شناسه خبر: 40922 / تاریخ انتشار : 1400/4/15 15:05
|

امارات از اوپک‌پلاس چه می‌خواهد/ چرا نشست به دور دوم کشید

در حالی که تمام تلاش اوپک پلاس، تنظیم تولید و تقاضای بازار جهانی نفت بود، اما امارات با جاه‌طلبی خواستار دریافت سهمیه بیش‌تر شد و مذاکرات به دور دوم کشید اما دلیل این مخالفت عرب ها چه بود؟

نفتی‌ها فائزه پناهی:/پس از آن که صد و هشتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هجدهمین نشست اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس که روز پنجشنبه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد همه چیز آنطور که باید پیش نرفت و بدون نتیجه پایان یافت، وزرای تمامی کشورهای عضو به جز امارات عربی متحده در نشست روز جمعه در مورد بالا بردن ارسال نفت به بازارهای جهانی از ماه اوت و تمدید توافق آوریل ۲۰۲۰ مبنی بر کاهش ۵.۷ میلیون بشکه‌ای تولید به جای آوریل تا دسامبر سال ۲۰۲۲ به اجماع رسیدند.
با توجه به این که نهایی شدن توافق‌‌ اعضا اوپک پلاس نیازمند اتفاق آراست، رایزنی‌ها با وزیر انرژی امارات برای نهایی شدن این توافق ادامه یافت. با این حال، دولت امارات عربی متحده، روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور(وام) منتشر شد، توافق روز جمعه وزرای نفت اوپک پلاس را «ناعادلانه» توصیف کرد.
ظاهراً چندین روز گفتگوهای جدی هم نتوانست اختلاف بین عربستان و امارات را حل و فصل کند و طبق گفته محمد بارکیندو دبیرکل اوپک، این ائتلاف هیچ تاریخی برای نشست بعدی اعلام نکرده است، منابع اوپک پلاس می گویند امارات شکایت دارد که سطح تولید پایه آن در ابتدا خیلی کم تعیین شده است؛ موضوعی که قبلا هم مطرح شده بود و حالا می خواهد سطح پایه تولید آن ۳.۸۴ میلیون بشکه در روز تعیین شود درحالی که اکنون روزانه ۳.۱۶۸ میلیون بشکه است.
حالا تحلیلگران معتقدند ابوظبی دستورالعمل آشکاری برای افزایش تولید دارد و به‌دنبال نفوذ بیشتر است. امارات در سال  ۲۰۲۰ نیز قصد داشت اوپک را ترک کند تا بتواند نفت بیشتری تولید کند و از سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در توسعه ظرفیت تولیدش سود ببرد. مخالفت این کشور در جلسات اوپک ‌پلاس نشان دهنده این است که آنها هنوز هم همین نیت را دارند و اگر امارات همچنان کارشکنی کند، احتمالا همین میزان کاهش تولید ادامه می یابد؛ هرچند یک گزینه با احتمال کمتر یعنی از هم پاشیدن توافق و اینکه هر کدام از کشورها به هر میزانی بخواهند تولید کنند، نیز وجود دارد.
اما نکته‌ی  مهمی که در این میان وجود دارد این است که اگر در میان اعضای اوپک پلاس شکاف ایجاد شود و گروه از هم بپاشد، بازار نفت می تواند شاهد یک سقوط قیمت مشابه زمان جنگ قیمت میان عربستان و روسیه باشد.
حالا همه ما منتظر هستند تا ببینند اوپک چه می کند...و باید دید آیا عربستان می تواند گروه را کنار هم حفظ کند.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40922

کلیدواژه

نشست اوپک پلاس

برگزاری نشست اوپک پلاس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها