نفت / شناسه خبر: 40903 / تاریخ انتشار : 1400/4/13 12:02
|

گره‌کور این دوره‌ی مذاکرات وین باز می‌شود؟

نکته ای که در این میان مطرح می‌شود این است که به نطر می‌رسد مانعی فراتر از درخواست‌ها و توافقات باعث تعلیق چند باره دوره هفتم مذاکرات باشد، زیرا ...

نفتی ها /فائزه پناهی:این روزها همه در انتظار شروع هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام در وین هستند، اما شواهد از تعلیق و کند شدن روند پیشرفت مذاکرات به دلیل عدم موافقت آمریکا با درخواست‌های ایران حکایت دارد. موضوعی که یک منبع آگاه ایرانی نیز آن را تایید کرده است. اما این موارد اختلافی شامل چه موضوعاتی هستند و در وین چه خبر است؟

نکته ای که در این میان مطرح می‌شود این است که به نظر می‌رسد مانعی فراتر از  درخواست‌ها و توافقات باعث تعلیق چند باره دوره هفتم مذاکرات باشد، زیرا طبق اطلاعات دریافتی از منابع موثق قرار بود این بار نمایندگان نفتی، بانکی و بیمه‌ای هم به مذاکرات بپیوندند تا برای نحوه آزادسازی اموال بلوکه شده و امکان فروش نفت و تبادل بانکی گفتگو کنند.

اما با انتشار خبر حضور احتمالی نمایندگان نفت در وین قیمت دلار حدود چهار درصد افزایش یافت و روز گذشته نیز با تداوم این روند گرانی، قیمت دلار همچنان بالای ۲۵ هزار تومان ماند. اما طبق پیش‌بینی کارشناسان روند صعود بهای نفت به شدت به این دوره مذاکرات وابسته است.

از سویی دیگرنگرانی‌ها نسبت به ادامه رشد قیمت نفت و افزایش بهای آن موجب شد که برخی از کشورها خواهان برداشته شدن تحریم های ایران باشند، اما به نظر می رسد که رقبای ایران خیلی از این اتفاقات خوشحال نبوده و در حال سنگ اندازی باشند؛ در این میان اما کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند که در صورت رفع تحریم‌ها ایران این قابلیت را دارد که در زمان کمی به بازارهای نفت بازگردد و سهم خود را از رقبا پس بگیرد و بدون شک کشورهایی که در غیاب نفت ایران، بازارهای هدف را به تصاحب خود در آورده بودند، از این اتفاق خیلی خوشحال نخواهند بود و تمام تلاش خود را برای به تاخیر انداختن این اتفاق به کار می گیرند.

علاوه بر این خبرگزاری بلومبرگ از ابهام در زمان برگزاری هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای وین گفته : مشخص نیست دور هفتم مذاکرات وین کی آغاز می‌شود. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از «منابع مطلع» اعلام کرد که دور هفتم مذاکرات وین بر سر احیای برجام هفته جاری آغاز نخواهد شد. بلومبرگ به نقل از چهار مقام مطلع که نخواستند نامشان افشا شود اعلام کرد که نماینده‌ها طبق برنامه این هفته در وین گردهم نمی‌آیند و مطمئن نیستند که دور هفتم مذاکرات برای چه زمانی برنامه‌ریزی خواهند شد.

از سوی دیگر، روسیه به نوعی به تاخیر در برگزاری هفتمین دور از مذاکرات وین اشاره کرده است. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت که برخی طرفین گفتگو‌های وین جهت آماده شدن برای دو نهایی مذاکرات به زمان بیشتری نیاز دارند.

حالا این که روسیه از تعلیق مذاکرات می‌گوید خود نشانه ای است دال بر این که در پشت پرده این توافق دستهای  زیادی هستند که نگران قبضه کردن بازار نفت توسط ایران هستند و باید دید آیا رقبا هم از ورود ایران به بازار جهانی نفت  استقبال خواهند کرد و یا تمام تلاششان را برای در تحریم ماندن بازار انرژی ایران به کار خواهند برد! هر چند با این حال با جدی‌تر شدن مذاکرات سیاسی به نظر می‌رسد روند بازار ارز و انرژی در روز‌های آینده متفاوت از روز‌های اخیر باشد.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40903

کلیدواژه

سیگنال مهم وین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها