نفت / شناسه خبر: 40895 / تاریخ انتشار : 1400/4/12 14:46
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از پشت‌پرده تشکر اوپکی‌ها از زنگنه تا عاقبت ادغام پالایش و پخش در پتروشیمی

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نقتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با نتیجه جلسه ۱۸۱ ام اوپک آغاز  می‌کنیم که به احتمال خیلی زیاد که آخرین جلسه اوپکی بیژن زنگنه بود؛
اما ماجرا اینجاست که پس از پایان این جلسه، رسانه رسمی وزارت نفت و البته رسانه‌های همسو، محتوای جلسه را به شکلی رسانه‌ای کردند که در نوع خود جالب بود؛ در واقع همه گزارش‌ها و خبرهای منتشر شده در این باره، این نکته را به اذهان متبادر می سازد که اعضای اوپک در این جلسه، دچار بحران عاطفی شده و به غم بزرگی مبتلا شده‌اند که چگونه با خلا وزیر نفت ایران از پیچ‌های سخت عبور کنند؟!
برای متناظر سازی این مفهوم، پیام‌های برخی وزرای نفت کشورهای عضو منتشر شد که با مهندسی کردن آن، قرار بود این موضوع القا شود که اوپک از نظر اعضایش، بزرگترین سرمایه خود را از دست داده است! اما دیروز در جلسه چه اتفاقی رخ داد؟ چند روز پیش از برگزاری جلسه، دبیرخانه اوپک با علم به اینکه این آخرین حضور زنگنه در جلسات سازمان کشورهای صادرکننده نفت است، طبق رسم همیشگی خود که برای سایر وزرا نیز انجام داده، نماهنگی را با تصاویر قدیمی حضور وزیر نفت ایران در اوپک تهیه کرده و در برنامه اعلامی به اعضا، اعلام می‌کند به مناسبت پایان حضور ۱۶ ساله زنگنه در اوپک، نماهنگی از او در ابتدای جلسه پخش می‌شود.
با اعلام این برنامه، وزارت نفت متنی برای سخنرانی زنگنه آماده می‌کند که باید آن را در جلسه قرائت می‌کرد؛ زنگنه هم در این متن، از تک تک اعضای اوپک و با اسم بردن از آن‌ها  تشکر کرد. پس از پایان قرائت متن زنگنه، تعدادی از اعضای جلسه هم در پاسخ به تشکر و قدردانی زنگنه از آن‌ها، به رسم رایج از او تشکر و در نهایت با وی خداحافظی می‌کنند.
این تمام اتفاقی بود که در جلسه اوپک رخ داده است اما جریان رسانه‌ای طرفدار زنگنه، با شانتاژ و فرافکنی علاقه بسیاری داشت در روزهای پایانی وزارت او، از ژنرال چهره‌ای بتراشد که با نبودنش، نه تنها به جمهوری اسلامی ایران ضربه مهلکی وارد می‌شود، بلکه اوپک هم به روز سیاه خواهد نشست. البته اگر چنین بود، پس از پایان سلطنت ۲۵ ساله زکی یمانی و ۲۱ ساله علی النعیمی در اوپک، قطعا این سازمان نابود می‌شد!/میز نفت

 

حاشیه دوم این هفته هم به رای ۲۰۰ میلیارد تومانی علیه شرکت ملی حفاری می‌پردازد.

هفته گذشته خبر رسید که شعبه ۳۲ دادگاه حقوقی تهران در یک رای صادره شرکت ملی حفاری ایران از شرکت‌های زیر مجموعه  وزارت نفت را  به پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به یک پیمانکار محکوم کرده است.
این رای در ارتباط با قرارداد شرکت ملی حفاری با شرکت توسعه حفاری مارین صادر شده است. مبلغ اولیه این قرارداد ۲۶ میلیارد تومان بوده که حداقل  ۱۵ میلیارد تومان آن توسط شرکت ملی حفاری پرداخت شده است.
اما نکته جالب اینجاست که یکی از سهامداران این مارین،شرکت پترو آسماری است که قبلا در پرونده  احداث خط لوله ۱۶ اینچ انتقال نفت برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موفق شد ۱۶۰ میلیارد تومان از حساب شرکت نفت برداشت کند. این شرکت در حالی این مبلغ را بر اساس حکم یک دادگاه محلی دریافت کرده است که بر اساس دستور مقامات ارشد قضایی قرار بود حکم اولیه برای بررسی‌های دقیق‌تر کارشناسی متوقف شده و وارد فرآیند اجرایی نشود.
این قرارداد در دوره مدیریت قبلی شرکت ملی حفاری منعقد شده و  اگر قوه قضاییه به صورت ویژه به این موضوع ورود نکند، شرکت ملی حفاری در ادامه  با مشکلات عدیده ای مواجه شده و با توجه به رقم بالای حکم، فعالیت آن شرکت با اخلال مواجه می‌شود.
نکته قابل تامل آن است که این حکم در مجتمع شهید مدنی و شعبه ۳۴ صادر شده است. این شعبه همان شعبه‌ای ست که در مورد قبلی نیز علیه شرکت مناطق نفت خیز حکم ۱۶۰ میلیاردی صادر کرده بود.
مدیرعامل شرکتی که حکم میلیاردی گرفته بود برادر یکی از مدیران شرکت ملی نفت است. شرکت وی همانطور که اشاره شد سهامدار شرکتی ست که به تازگی علیه شرکت ملی حفاری حکم ۲۰۰ میلیارد تومانی گرفته است./فارس

 

سومین حاشیه هم  به انتشار  خبر ادغام پالایش و پخش در پتروشیمی پرداخته است .

طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و تعدادی از نمایندگان مجلس بر تشکیل این شرکت ذیل وزارت نفت دولت سیزدهم، تأکید دارند.

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس برضرورت ایجاد شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی در زیر مجموعه وزارت نفت توسط دولت آینده تاکید کرد و گفت: از آنجا که پالایشگاه‌ها می‌توانند خوراک لازم برای پتروشیمی‌ها را تهیه کنند، سال‌ها است بر ساخت پتروپالایشگاه تاکید می‌شود اما نبود مدیریت یکپارچه مانع این مهم شده در حالی که مدیریت یکپارچه به معنای یکی بودن مدیریت بخش پتروشیمی و پالایش است؛ بنابراین مجموعه وزارت نفت آینده به یک مدیریت یکپارچه در حوزه پتروشیمی و پالایش نیاز دارد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مختلف در حوزه پتروپالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود، افزود: اگرچه امروز پالایشگاه‌ها انگیزه‌ای برای بهینه‌سازی و متنوع کردن محصولات خود ندارند اما اگر مدیریت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به لحاظ ساختاری یکپارچه شود به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر می‌روند بنابراین باید با ایجاد پتروپالایشگاه‌ها محصولات متنوع تولید و با صادرات آن‌ها برای کشور ثروت‌آفرینی کرد.
وی اظهار کرد: دنیا به سمت ساخت پتروپالایشگاه می‌رود بدین معنا که صنایع پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی را اصطلاحا مخلوط کرده و پتروپالایشگاه‌ها را خلق کرده‌اند، کشور چین نیز پیشرو این صنعت است چراکه با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت محصولات تولیدی در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها یک جا تولید می‌کنند.



حاشیه بعدی هم خبر قالیباف از حقوق نفتی‌ها  می‌پردازد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که کارگران نفت از وزیر نفت به دلیل افزایش پیدا نکردن حقوق شان متناسب با شرایط کاری خود گلایه دارند.علی بابایی کارنامی در جلسه علنی روز سه شنبه در تذکری اظهار کرد: کارگران از وزیر نفت گلایه دارند به این دلیل که حقوق آنها تضییع شده است.

وی ادامه داد: باید مصوبه مجلس درباره ۱۵ برابر شدن حداقل حقوق کارکنان اجرا شود اما آنها کارگران را به خیابان می فرستند که چرا حداقل حقوق ۲۱ برابر در مجلس مصوب نشده است.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در خصوص این موضوع، اصلاحی در قانون بودجه لحاظ شده که درباره آن در کمیسیون مربوطه و دولت بحث شد، قرار است بخش مربوط به حقوق کارگران سکوهای نفتی و ماموریتی آنها کاهش پیدا نکند و این افراد افزایش حقوق متناسبی داشته باشند. این کار در حوزه وزارت نفت در حال انجام است.

 

حاشیه آخر این هفته اما از  مصوبه قیری مجلس برای وزارت نفت می‌پردازد.

نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه، هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره طرح استفساریه بند (ز) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، با اصل این طرح موافقت کردند که بر اساس آن وزارت نفت می‌تواند در ۶ ماه نخست امسال نسبت به تخصیص منابع مربوطه برای تأمین قیر اقدام کند.
در متن طرح استفساریه بند (ز) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور آمده است: با توجه به مفاد بند (ز) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آیا وزارت نفت مکلف است در ۶ ماه نخست سال نسبت به اختصاص منابع مربوط به تأمین ماده اولیه قیر (وی‌بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام کند؟ پاسخ: بله، وزارت نفت می‌تواند در ۶ ماه نخست سال هم نسبت به اختصاص منابع مربوط به تأمین ماده اولیه قیر (وی‌بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام کند.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40895

کلیدواژه

ادغام پالایش و پخش

پشت‌پرده تشکر اوپکی‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ساسان رستمی / 1400/4/12 - 17:27
رهبر انقلاب گفت هرجا غربیها و دشمنان از شما تشکر کردند بدانید که مسیرتان اشتباه است. جناب زنگنه متاسفانه مسیرت در این ۸ سال اشتباه بود.حالا یا دانسته رفتی یا ندانسته در هر حال در شان وزیر ۸۰ میلیون انسان نبود
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها