نفت / شناسه خبر: 40864 / تاریخ انتشار : 1400/4/7 09:08
|

قلب تپنده صادرات نفت ایران، گاز ندارد!

در حالی که یکی از موفق‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید نهضت گازرسانی در کشور بوده است، اما قلب تپنده صادرات نفت ایران در کنار لوله‌های نفتی، انشعاب گاز ندارد! انتظار می‌رود...

نقتی ها /برخی آن را خارک و برخی دیگر آن را خارگ می‌نامند؛ جزیره‌ای مهم و راهبردی که به لحاظ اقتصادی باارزش‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز صادرات نفت خام کشور محسوب می‌شود. این را در طول ۸ سال جنگ نابرابر علیه رژیم بعث بیش‌تر متوجه شدیم جزیره‌ای که در دوران دفاع مقدس فعالیت‌های نفتی در آن بی‌وقفه ادامه داشت؛ به طوری که به جزیره مقاوم خارگ مشهور شد.
خارگ از توابع استان بوشهر است و به دو بخش مسکونی و منطقه عملیاتی نفتی تقسیم‌بندی می‌شود.در منطقه عملیاتی این جزیره بیش از چهل مخزن ذخیره نفت خام با ظرفیت اسمی ۲۲ میلیون بشکه نفت خام، هم‌چنین دو اسکله بزرگ صادراتی T و آذرپاد، وجود دارد که نفت خام کشور را از شرکت نفت فلات قاره و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دریافت و به مشتریان بین‌المللی عرضه می‌کند.

خارگ، جزیره‌ای خاص

کار جزیره مقاوم خارگ فقط به صادرات نفت خام از سوی شرکت‌های نفتی خلاصه نمی‌شود و شرکت پتروشیمی خارگ که محصولات نهایی آن شامل پروپان، بوتان، نفتا، گوگرد و متانول می‌شود نیز در این منطقه نقش پررنگی برای اقتصاد کشور دارد.
اهمیت این جزیره جایی بیش‌تر نشان داده می‌شود که سفر به آن همچون دیگر جزیره‌ها به سادگی امکان پذیر نیست و نیاز به دریافت مجوز از نهادهای نظامی و امنیتی دارد. در واقع می‌توان گفت به طور معمول، ورود به این جزیره برای افراد غیربومی و غیرنفتی، مجاز نیست.
ویژگی مهمی که باعث انتخاب جزیره خارگ به عنوان مبدا اصلی صادرات نفت ایران شده، بافت مرجانی و ارتفاع مناسب آن از سطح دریا است. عمق دریایی اطراف این جزیره به گونه‌ای‌ست که امکان عبور و مرور نفتکش و کشتی‌های تجاری به سادگی در آن وجود دارد.
در شرایطی که زیرساخت‌های لازم برای رهایی اقتصاد ایران از نفت محقق نشده است و از سوی دیگر همه تلاش تروریسم اقتصادی یعنی آمریکا و هم پیمانانش، به صفر رساندن صادرات نفت ایران و فلج کردن اقتصاد ملی ایران است، ضربان قلب صادرات نفت ایران یعنی خارگ هرچند که گاهی نامنظم، اما همچنان ادامه‌دار می‌زند.
به گفته مسئولان، ۹۰ درصد صادرات نفت خام کشورمان از طریق جزیره مقاوم خارگ انجام می‌شود و این روزها با افزایش خوبی همراه بوده، آن هم در شرایطی که هنوز هم باوجود روی کار آمدن دولت بایدن تغییری در وضع تحریم‌های ضد ایرانی انجام نشده است.

خارگ، جامانده از قافله گازرسانی

در حالی که یکی از موفق‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید نهضت گازرسانی در کشور بوده است، اما قلب تپنده صادرات نفت ایران در کنار لوله‌های نفتی، انشعاب گاز ندارد!.
مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر در این خصوص اظهار کرد: هدف اصلی شرکت گاز استان بوشهر، بهره‌مندی همه مردم استان از گاز طبیعی بوده و تاکنون بیش از ۷هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه گاز در استان اجرا شده است.
مسلم رحمانی تصریح کرد: تاکنون ۳ هزار و ۲۲۹ کیلومتر شبکه‌گذاری شهری و ۶۲۸ کیلومتر خط تغذیه و انتقال در استان بوشهر انجام شده است. با گازرسانی به شهرهای این استان ، زمینه بهره‌مندی ۲۳۴ هزار و ۶۴۳ خانوار شهری از گاز طبیعی فراهم شده است.
وی خاطر نشان کرد: استان بوشهر ۴۰ شهر دارد که از این تعداد، تاکنون ۳۹ شهر از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند. تنها یک شهر بدون گاز استان جزیره خارگ است که در صورت اجرایی شدن طرح خط دریایی، قابلیت گازرسانی به این جزیره نیز مهیا می‌شود.
ناگفته نماند گازرسانی به این جزیره از جمله مصوبات دور دوم سفرهای رئیس جمهور (حسن روحانی) به استان بوشهر است، دولتی که در آن شاهد رشد ۳۸ درصدی گازرسانی به مناطق شهری بوده‌ایم. اما مصوبه‌اش برای خارگ رنگ تحقق به خود نگرفت./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40864

کلیدواژه

جزیره خارگ

صادرات نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها