نفت / شناسه خبر: 40606 / تاریخ انتشار : 1400/2/25 13:54
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از شایعات بنزینی تا روایتی جدید از۱۶ میلیارد دلار دود شده!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

پایگاه خبری تحلیلی نفتی ها | اخبار نفت ، گاز ، پتروشیمی ، پالایش و پخش ، بنزین ، گازوئیل ، میادین نفتی /حاشیه نخست این هفته "نقتی‌ها" را با نقل قولی  از سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در باب  اخباری که درباره افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی منتشر شده است اغاز می کنیم.
فاطمه کاهی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین طرح نشده است و صرفا نقطه نظرات کارشناسی است تصریح کرد: هر برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین و یا تغییر در نحوه سهمیه بندی آن باید به صورت مصوبه هیئت دولت باشد؛ به گفته وی خبرهایی که مبنی بر افزایش قطعی قیمت بنزین بوده کذب است و مورد تایید شرکت ملی پخش فراورده های نفتی نیست.
به دنبال اعلام طرح بنزین ۲۰ هزار تومانی از سوی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی منتشر شد که مورد تایید شرکت ملی پخش فراورده های نفتی قرار نگرفت.

 

در حاشیه دوم این هفته هم به خبری که درباره گرانی لوازم خانگی و مقصر اصلی این تورم اشاره دارد می‌پردازیم.

عباس هاشمی_دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است حتی اگر کاهش نرخ ارز استمرار داشته باشد و قیمت جهانی مواد اولیه از جمله محصولات پتروشیمی و فولاد نیز کاهش یابد و بر مواد اولیه تولید داخل اثر مثبت بگذارد، با توجه به افزایش ۳۹ درصدی دستمزد و تابعیت بازار از عرضه و تقاضا، نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر قیمت محصولات داشته باشد.هاشمی در ادامه با تاکید بر لزوم تهیه مکانیزمی برای تسهیل دسترسی واحدهای تولیدی لوازم خانگی به مواد اولیه، تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی واحد ها تامین مواد اولیه محصولات پتروشیمی و بعد از آن تا حدودی ورق‌های فولادی است اما تامین محصولات پتروشیمی به یک معضل اساسی تبدیل شده و با وجود اجرای سهمیه بندی، تولیدکنندگان پایین دستی پتروشیمی نمی توانند نیاز را تامین کنند، اما همین مواد در بازار آزاد وجود دارد؛ بنابراین دولت یا باید اجازه واردات دهد یا به تولیدکنندگان داخلی کمک کند که تولید خود را افزایش دهند. در این میان مشخص نیست که مواد اولیه پتروشیمی چگونه در بازار آزاد تامین می‌شود. 
وی همچنین معتقد است که سازمان حمایت باید دخالت‌های خود را در حوزه قیمت گذاری محصولات کم کند، چرا که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار فقط ۲۵ قلم کالای مشمول دریافت ارز دولتی مشمول قیمت گذاری هستند و با توجه به اینکه حتی برای تامین مواد اولیه تولید لوازم خانگی از ارز نیمایی استفاده می‌شود، این محصول به طور کلی مشمول قیمت گذاری تکلیفی نیست. از طرف دیگر الزام قیمت در کالاهای اساسی هم مثمر ثمر نبوده، بازار را ملتهب کرده، فسادزا است و نفع آن به مصرف‌کننده نرسیده است؛ بنابراین قیمت‌ها باید به مکانیزم عرضه و تقاضا سپرده شود که نتیجه آن شفاف‌سازی خواهد بود./دانا

 

حاشیه سوم این هفته هم روایتی جدید است از «ماجرایِ بنزین» در دولت روحانی و چگونگی دود شدن ۱۶ میلیارد دلار بنزین .

طبق محاسبات تصمیم غلط دولت در حذف سهمیه‌بندی بنزین و بی اعتبار کردن کارت سوخت، همچنین هجمه غیرکارشناسی به بنزین پتروشیمی‌ها و بسترسازی برای واردات بنزین بی‌کیفیت، خسارتی معادل ۱۶ میلیارد دلار برای کشور در پی داشته است.
هر چند تصمیم وزارت نفت دولت دهم در تولید بنزینِ پتروشیمی‌ها توانست کشور را از یک تهدید جدی در ابتدای تحریم‌ها نجات دهد، اما با روی کارآمدن دولت یازدهم ماجرا ۱۸۰ درجه عوض شد و دولت یازدهم و در راس آنها بیژن زنگنه وزیر نفت و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با حمله به بنزینِ پتروشیمی‌ها، تولید این بنزین را عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها معرفی کردند و معتقد بودند بنزین تولیدی از پتروشیمی‌ها حاوی ترکیبات سمی زیادی است و باید جلوی تولید آنها به سرعت گرفته شود.
اکنون که حدود ۷ سال از ماجرای بنزینِ پتروشیمی‌ها گذشته است، قطعا می‌توان با دید منصفانه‌تری در این باره قضاوت کرد که آیا دلیل آلودگی کلان‌شهرها به خاطر بنزینِ پتروشیمی‌ها بوده است یا ۱۰ها موضوع دیگر. اگر ادعاهای بیژن زنگنه و معصومه ابتکار درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها درست است، پس چرا این آلودگی در سال‌های بعد نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش هم یافته است؟ نکند الان هم از بنزین پتروشیمی‌ها در کلانشهرها استفاده می‌شود که هوا این قدر آلوده است؟
در این راستا محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم و رئیس  کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم درباره بررسی موضوع بنزین پتروشیمی‌ها در مجلس نهم گفت: «در زمانی که بنده رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بودم ما به صورت مفصل پرونده بنزین پتروشیمی‌ها را در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی کردیم و از کارشناسان و دستگاه‌های مرتبط دعوت کردیم که در جلسه کمیسیون مستندات خود را ارائه دهند. پس از بررسی‌های انجام شده ما به این نتیجه رسیدیم که بنزین پتروشیمی‌ها منشا آلودگی هوا نبوده است».
وی در ادامه اظهار داشت: «در آن زمان این ادعا مطرح شده بود که بنزین پتروشیمی‌ها باعث آلودگی هوا شده و در این راستا به آلودگی هوای پیرامون پمپ بنزین‌ها اشاره می‌کردند و این موضوع را به تمام شهر تعمیم می‌دادند. درباره‌ی این موضوع ما بررسی‌های مفصلی انجام دادیم که این ادعا را رد می‌کرد. کسانی که ادعا می‌کردند بنزین پتروشیمی‌ها باعث آلودگی شده صرفا آلودگی هوای پمپ بنزین‌ها را مبنا گذاشته بودند که این مبنا از نظر کارشناسان مورد تایید نبود و رد شد».
در مجموع باید گفت:اشاره شد که ظاهرا ماجرای بنزین در دولت تدبیر و امید و خسارت وارده بر کشور نه فقط ماجرای آبان‌ماه سال ۹۸ بلکه به تصمیمات خسارت‌بارتری مثل هجمه علیه بنزین پتروشیمی‌ها و واردات ۱۲ میلیارد لیتر بنزین بی‌کیفیت و حذف سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت و هدررفت ۲۰ میلیارد لیتر بنزین نیز تعمیم داده می‌شود.
فقط در همین دو موضوع معادل ۳۲ میلیارد لیتر بنزین از منابع کشور از بین رفته است که اگر قیمت بنزین را لیتری ۰.۵ دلار در نظر بگیریم این تصمیمات دولت معادل ۱۶ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است. با این مبلغ می‌توان ۴-۵ پتروپالایشگاه ساخت و تحریم نفتی را بی‌اثر کرد./ فارس

 

حاشیه آخر این هفته هم به ادعای جالب کره جنوبی می‌پردازد.

رویترز به نقل از آمارهای گمرک کره جنوبی شد این کشور در ماه آوریل و سال گذشته  نفت از ایران وارد نکرده است. آمارهای گمرک کره جنوبی نشان می دهد این کشور ماه گذشته ۱۱.۲ میلیون تن نفت خام وارد کرده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۱ میلیون تن بوده است.
 رویترز نوشته است آمار واردات نفت خام کره جنوبی که پنجمین کشور بزرگ خریدار نفت در جهان است اواخر ماه جاری منتشر خواهد شد.

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40606

کلیدواژه

شایعات بنزینی

حوزه نفت و انرژی

گرانی لوازم خانگی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها