نفت / شناسه خبر: 40586 / تاریخ انتشار : 1400/2/22 07:59
|

وقتی آمارها از افزایش تولید نفت ایران می‌گویند

دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش خود درباره بازار نفت که روز سه‌شنبه ۱۱ می منتشر کرده از ادامه روند افزایش تولید نفت ایران خبر داده است.

پایگاه خبری تحلیلی نفتی ها | اخبار نفت ، گاز ، پتروشیمی ، پالایش و پخش ، بنزین ، گازوئیل ، میادین نفتی /به نقل از منابع ثانویه اوپک، گفته شده ایران در ماه آوریل بطور متوسط روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است؛ در ماههای مارس و فوریه میزان تولید نفت این کشور به ترتیب ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه و دو میلیون و ۱۷۶ هزار بشکه اعلام شده بود که این در حالی است که ایران هنور با تحریم‌های شدید نفتی مواجه است

طبق این گزارش کشورهایی نظیر ایران، نیجریه و عربستان از جمله کشورهایی بوده‌اند که در این افزایش تولید سهم داشته‌اند؛ این در حالیست که تولید در کشورهایی نظیر ونزوئلا، لیبی و آنگولا به کاهش همراه بوده است.

علاوه بر این گفته می‌شود،  با اینکه ایران رسما میزان فروش نفت خود را به دلیل تحریم‌های آمریکا اعلام نمی‌کند اما گزارش‌ها از افزایش فروش نفت ایران در ماههای اخیر نیز حکایت دارد و طبق برخی از گزارش های برآوردها از صادرات روزانه نزدیک نیم میلیون بشکه نفت حکایت دارند.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه وبودجه ایران چند روز پیش در گفتگویی در کلاب‌هاوس از کاهش ارزآوری ایران به دلیل افت فروش نفت در سال ۹۹  گفت:"در سال ۱۳۹۹ سهم نفت و فراورده‌های نفتی حدود ۶ درصد و سهم نفت و میعانات دو درصد بود و میزان درامد ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به چند میلیارد دلار تقلبل پیدا کرد."

نوبخت همچنین گفته بود: "رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل به حساب بانک مرکزی واریز میشود. اما مشکل بانک مرکزی این است مشکلی که موفق نمی‌شود طلب ١/٢ میلیارد دلاری دولت را به‌صورت ریال بدهد."

گرچه نوبخت صراحتا نگفته این رقم (۱/۲میلیارد دلار) درآمد نفتی ایران است اما بعضی رسانه‌ها در ایران آن را تلویحا درآمد فروش نفت ایران در سال گذشته و کمترین رقم فروش طی چهار دهه گذشته تفسیر کرده‌اند.

افزون بر این فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم در اسفند ماه سال گذشته گفته بود در ۱۱ ماه سال گذشته درآمد حاصل از فروش نفت بسیار کم‌تر از مقدار مشابه در سال گذشته و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

حالا ایران امیدوار است با روی کارآمدن دولت جدید آمریکا تحریم‌های نفتی لغو شود تا بتوان نفت ایرانی را رسما وارد بازار شود و منابع مسدود شده  در کشورهای دیگر هم آزاد شود هر چند به گفته بسیاری از  منتقدان دولت روحانی صادرات نفت بدون برجام هم میسر بوده وخواهد بود.

آنها معتقدند وقتی دولت روحانی نتوانست دستاورد ایجابی مهمی برای برجام دست و پا کند، به سراغ ایجاد دستاوردهای سلبی رفت که یکی از مهمترین آنها، «صفر نشدن صادرات نفت» بود، دستاوردی که جریان رسانه‌ای حامی دولت به آن لقب «جادوی برجام» را داد؛ در صورتی که حتی مقامات آمریکایی هم ادعای دولت روحانی درباره به صفر رسیدن میزان فروش نفت ایران در صورت عدم حصول توافق ژنو و برجام را تایید نمی‌کنند و به ثبات فزاینده صادرات نفت کشورمان قبل از توافق ژنو اشاره کرده اند.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40586

کلیدواژه

نفت ایران

دبیرخانه اوپک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها