نفت / شناسه خبر: 40543 / تاریخ انتشار : 1400/2/12 15:21
|

نفت ایرانی در انتظار احیای برجام

در صورتی می‌توان به بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی امیدوار بود که امنیت انرژی در جهان افزایش پیدا کند و با اتفاقاتی مانند بسته شدن کانال سوئز قیمت نفت با نوسانات شدید مواجه نشود.

نفتی ها /این روزها دنیای  صنعت نفت جهان هم چشم به نتیجه مذاکرات مجدد هسته‌ای ایران دوخته است توافقی که اگر به سرانجام مثبتی برسد، به گفته کارشناسان ایران می‌تواند یک تا دو ماه بعد شیر فلکه نفت خود را به روی بازارهای جهانی باز کند و  آزادانه نفت خود را به مشتریان بین‌المللی  عرضه کند.
 ذر این میان اما نکته ای که مطرح می‌شود بحث توان صادراتی ایران در صورت لغو تحریم‌هاست. طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر، در این خصوص گزارش‌های بی‌شماری از سوی رسانه‌های بین‌المللی، شرکت‌های نفتی و ردیابی نفتکش‌ها منتشر شده است و مسوولان دولتی نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در شامگاه جمعه ۱۰ اردیبهشت در کلاب‌هاوس  به تلاش‌های دولت برای خنثی کردن تحریم‌ها گریزی زد و گفت: "فروش نفت بسیار کاهش یافت، اما اکنون شرایط بهتر است و بر اوضاع مسلط‌تر شده‌ایم و امکان افزایش صادرات نفت تا ۵/ ۲ میلیون بشکه را پس از رفع تحریم داریم."
علاوه بر این  طبق گزارش رویترز صادرات نفت خام ایران به چین چهار درصد افزایش داشته و در چند ماه اخیر این میزان از صادرات بی‌سابقه بوده است. همچنین ایران برای از سرگیری تجارت نفتی خود با کشورهای آسیایی تماس می‌گیرد.
با وجود آنکه تحریم‌ها همچنان وجود دارد، در ۶ ماه گذشته صادرات نفت ایران افزایش داشته است. این افزایش تا آنجا است که برخی رسانه‌ها از صادرات بالای یک میلیون بشکه در روز سخن می‌گویند؛ البته یک میلیون بشکه با صادرات ایران بعد از رفع تحریم‌ها همچنان فاصله زیادی دارد و با رفع تحریم‌ها مقامات نفتی ایران اعلام کرده‌اند که به سرعت می‌توانند به تولید و صادرات پیش از تحریم‌ها باز گردند.
آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد که ایران بعد از اجرایی شدند برجام روزانه تا ۴.۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی تولید می‌کرده که حدود ۳ میلیون بشکه آن صادر می‌شده است.
این در شرایطی است که پیش از برجام صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید اما ایران توانست به سرعت و ظرف ۴ ماه، صادرات و بازارهای صادراتی نفت خود را بازیابی کند.
اینبار نیز ایران در تلاش است تا همزمان با رفع موانع بر سر احیای برجام، توان تولید صادرات خود را تقویت کند و آنگونه که مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پیش از این اعلام کرده بود، این شرکت که ۸۰ درصد نفت ایران را تولید می‌کند، در کمتر از ۲۴ ساعت می تواند به تولید حداکثری پیش از تحریم‌ها برسد.
حال در صورتی می‌توان به  بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی  امیدوار بود که امنیت انرژی در جهان افزایش پیدا کند و با اتفاقاتی مانند بسته شدن کانال سوئز قیمت نفت با نوسانات شدید مواجه نشود./فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.



 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40543

کلیدواژه

بازار جهانی نفت

بازار نفت ایران

برجام

تحریم ها

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
پانیذ / 1400/2/16 - 14:36
عالی بود
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها