نفت / شناسه خبر: 40496 / تاریخ انتشار : 1400/2/5 13:07
|

آرامش در بازار نفت زیر سایه تعامل ایران و عربستان منهای امریکا/ مذاکرات تهران- ریاض قیمت را بهبود می‌بخشد

یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه مجموع تحولات سیاسی امنیتی بر نفت تاثیر می‌گذارد، گفت: نفت مجموعا در چارچوب اوپک تصمیم‌گیری می‌شود طبیعتا بهبود روابط با عربستان می‌تواند ...

نفتی ها /یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه مجموع تحولات سیاسی امنیتی بر نفت تاثیر می‌گذارد، گفت: نفت مجموعا در چارچوب اوپک تصمیم‌گیری می‌شود طبیعتا بهبود روابط با عربستان می‌تواند همکاری‌ها را در چارچوب اوپک بهبود ببخشد و جایگاه نفت و قیمت آن را بهبود بخشد.

رضا میرابیان درباره روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت اظهار داشت: ایران بارها از کشورهای همسایه از جمله عربستان برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه خواستار گفت وگو بوده است اما عربستان رد کرده و در نظر داشته پیش شرط قرار دهد. ما همیشه پیش‌قدم بوده‌ایم و چندین بار آقای ظریف اعلام کرده بود ما حاضر به گفت وگو هستیم اما رد شد. این بار ظاهرا به دلیل شرایط و تحولات منطقه بستر و شرایط گذشته را ندارند و ناچار به گفت وگو با ایران هستند.

وی افزود: شرایطی که منجر به آمدن عربستان به میز مذاکره شد، بحث تحولات برخورد امریکا با محمد بن سلمان و دیگری مذاکرات برجامی بوده که احتمالا به نتیجه برسد و  همچنین تحولات یمن است که سعودی‌ها بیشترین آسیب را در جنگی که خود آغاز کردند، دیده‌اند.

این کارشناس حوزه خاورمیانه‌ای انرژی تصریح کرد: در مجموع این تحولات باعث شده اگر اکنون با ایران گفت‌وگو نکنند شاید دیر باشد، سعودی‌ها در گذشته سعی کردند با پشتیبانی امریکا و گفت وگوهای پشت پرده با اسرائیل جایگاهی پیدا کنند که رو در روی ایران قرار بگیرند اکنون احساس کردند این گفت وگوها برایشان نتیجه بخش نیست و امنیت ایجاد نمی‌کند. 

وی تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده بودیم که امنیت را در کشاندن پای امریکا به منطقه نیست، امنیت زمانی ایجاد می‌شود که با همسایگان تعامل کنند.

میرابیان ابراز امیدواری کرد که این اقدام سعودی‌ها مبنای حسن نیت و تداوم داشته و آثار و پیامدها بر کل منطقه تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مجموع تحولات سیاسی امنیتی بر نفت تاثیر می‌گذارد، گفت: نفت مجموعا در چارچوب اوپک تصمیم‌گیری می‌شود طبیعتا بهبود روابط با عربستان می‌تواند همکاری‌ها را در چارچوب اوپک  و جایگاه نفت و قیمت آن را بهبود بخشد.

این کارشناس حوزه بین الملل انرژی بیان داشت: ما اعلام کرده‌ایم به محض اینکه تحریم‌ها لغو شود جمهوری اسلامی به هیچ چارچوب کاهش تولید نفت مقید نیست و رقم تولید به دوران قبل برمی‌گردد و محدودیت‌های کاهش تولید برای ایران که در دوران فشار تحریم به سر برده نخواهد بود.

وی یادآور شد: خود کشورها وضعیت ایران را درک می‌کنند و مخالفتی با افزایش تولید ایران نداشته‌اند، در کل اگر روابط ایران و عربستان عادی شود از هرگونه کارشکنی احتمالی در چارچوب اوپک جلوگیری می‌شود و این به نفع هر دو کشور و همچنین دیگر اعضا است./ایلنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40496

کلیدواژه

رضا میرابیان

مذاکرات تهران- ریاض

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها