نفت / شناسه خبر: 40450 / تاریخ انتشار : 1400/1/28 13:27
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از رمزگشایی جهش تولید در تجهیزات نفت تا ماجرای تخفیف‌‌های نفتی چینی

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با خبر  بومی‌سازی ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در دل تحریم‌های نفتی آمریکا اغاز میکنیم که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است و در این میان یک سوال جدی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد: اساسا دلیل جهش تولید و رونق بازار تجهیزات نفتی در سال‌های اخیر چه بوده است؟ و ایا این خبر قابل تقدیر است؟
آن‌گونه که رسانه‌ها معتقدند می‌توان گفت خلاصه عملکرد وزارت نفت در حوزه سیاست‌گذاری برای حمایت از ساخت داخل بدین صورت بوده که وزیر نفت در سال ۹۳ طرح «۱۰ قلم کالای اساسی نفت» را مطرح می‌کند. سپس این طرح به مدت ۵ سال به حاشیه رفته تا در آذر ۹۸ ایده خرید تضمینی تجهیزات نفتی مطرح می‌شود و تازه هفته گذشته اولین قرارداد خرید تضمینی به امضا می‌رسد. 
و همانگونه که مشخص است از زمان اجرای یک سیاست تا ثمردهی آن یک فاصله زمانی وجود دارد و طبیعی است که طرحی که برای نخستین بار در هفته گذشته در یک چارچوب محدود اجرایی شده است، نمی‌تواند تحولی جدی در شکوفایی توانمندی‌های داخلی ایجاد کند، اما با این حال برخی جریانات رسانه‌ای در تلاش هستند که با مانور سنگین خبری، اخبار مربوط به دستاوردهای سازندگان ایرانی در بومی‌سازی تجهیزات نفت را به عملکرد و سیاست‌های حمایتی وزارت نفت مرتبط کنند. سیاست‌هایی که به شهادت سازندگان داخلی در عمل هیچ گاه به مرحله اجرا نرسیدند و عموما در حد سخنرانی‌ها و طرح بحث در تریبون‌ها باقی ماندند.
در این میان لازم است گفته شود که رویکرد فعلی وزارت نفت برای خرید تضمینی تجهیزات نفتی در ظاهر همان رویکرد مطلوبی است که باید از ابتدای دولت یازدهم پیگیری میشد و نه در سال پایانی دولت دوازدهم. به هر صورت امید می‌رود که در دولت آینده با سیاست‌گذاری صحیح از به حاشیه رفتن تولید داخلی جلوگیری شده و بستر لازم برای احیای توان داخلی فراهم شود.

حاشیه بعدی هم توضیحات وزارت نفت درباره توقف صادرات گاز به ترکیه می‌پردازد.

هفته گدشته خبر مبنی بر توقف صادارت گاز ایران به ترکیه منتشر شده که وزارت نفت در این خصوص جوابیه ای  منتشر کرد: علی رغم این که گفته شده یکسال از توقف صادرات گاز ایران به ترکیه می‌گذرد و طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده تاکنون این روند توقف نیز ادامه دارد»باید گفت صادرات گاز ایران به ترکیه پارسال (۱۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۹) به‌دلیل انفجار خط لوله گاز در خاک ترکیه حدود سه ماه متوقف و از آن پس با انجام تعمیرات خط لوله، جریان گاز برقرار شد و تاکنون خللی در صادرات گاز ایران به این کشور گزارش نشده است. ایران اکنون روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر در این خصوص نوشته: زمستان سال ۹۹ به دلیل ایجاد محدودیت در گازرسانی به نیروگاه‌های کشور، شاهد خاموشی‌های گسترده ای در بخش‌های مختلف کشور و پایتخت بودیم. علت این روند از سوی وزارت نیرو، محدودیت در گازرسانی به نیروگاه‌ها عنوان شد چرا که واردات گاز از ترکمنستان قطع شده است و نیمه شمالی کشور با کاهش دمای قابل توجهی رو به رو شد و مصرف گاز افزایش یافت. طبق آنچه مقامات مسئول وزارت نیرو مطرح کردند، در زمستان محدودیت گازرسانی به میزانی بود که بخش نیروگاهی ما به طور بسیار کم سابقه‌ای متأثر شد و شاهد خاموشی‌های گسترده ای در سطح کشور بودیم. پیرو این مشکل در محدودیت گازرسانی نیروگاهی و صنعتی؛ طبق گفته یک مقام آگاه میزان صادرات در زمستان به ترکیه کاهش داشت و مقاطعی قطع شد./مهر

 

حاشیه سوم هم به ماجرای  بازار خراب کنی فروشندگان نفت ایران و  تخفیف های چینی می‌پردازد.

با وجود سکوت وزارت نفت، گفته می شود صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است. چین تنها کشوری است که به طور رسمی از ایران نفت وارد می کند و بخشی از این تجارت، در آمارهای رسمی گمرک جین اعلام می شود.(از ۱.۳۵ تا ۱.۴۵) که یکی از این روشها، تخفیف قیمتی است؛ از تخفیف ۴ دلاری تا ۱۶ دلاری که هر یک از این گروه ها آن را به چینی ها ارائه می دهند.
در این خبر گفته شده  وزارت نفت چند گروه را برای صادرات نفت و دور زدن تحریم ها بکار گرفته است تا در کنار شرکت نیکو، نفت بفروشند. این گروه ها، همگی به چین می روند و برای «آب کردن» محموله های خود به روش های عجیبی متوسل می شوند./میز نفت

حاشیه آخر این هفته هم به حاشیه عجیبی اختصاص دارد که  برای یکی از نمایندگان مجلس  درباره اتفاق نظنز ایجاد شده است.

تمجید فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از خرابکاری اسرائیلی‌ها در تاسیسات هسته‌ای نطنز با کلیدواژه «کار قشنگی بود»، برای او حاشیه‌های بسیاری به پا کرده است که با تعجب و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «طنز نیست! که فریدون عباسی، نماینده مجلس درباره حادثه نطنز میگه طراحی دشمن خیلی قشنگ بود».
کاربر دیگری گفته است: «فریدون عباسی خیلی خوب ماجرا را شرح دادی دستت درد نکنه راضی به بیان این همه جزئیات نبودیم».
دیگری نوشت: «فریدون عباسی واقعا جالب توجه است گفت دشمن واقعا طراحی زیبایی انجام داده است».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «البته عباسی تمام این حرف‌ها رو زد که آخرش از زمان ریاست خودش بر سازمان انرژی اتمی تعریف و تمجید کنه».
کاربران دیگر نوشته اند: «فریدون عباسی انفجار نطنز رو «یک طراحی قشنگ» می‌دونه. مثل اینکه بگی دم صدام گرم چه حمله‌ای به نکا کرد»، «چرا آقای فریدون عباسی وقتی درباره خرابکاری در نطنز حرف میزنه میخنده؟»، «کاش حداقل فریدون عباسی رو مجبور می‌کردن به‌خاطر جمله خیلی قشنگش بیاد عذرخواهی کنه»، «هیجان زدگی فریدون عباسی از انفجار نطنز با هدف قطع مذاکرات وین دیدنی و قابل تامله. همه تحلیل گران سیاسی معتقدند این خرابکاری با هدف قطع مذاکرات وین بوده».

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40450

کلیدواژه

تجهیزات نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها