نفتی ها /برخی معتقدند موضوعی با عنوان افزایش حوادث در مجتمعهای پتروشیمی مطرح نیست و تنها گاهی توالی آنها در برخی ماههای سال سبب این ابهام میشود اما نکتهای که در این میان وجود دارد این است است که در سالهای اخیر و علل الخصوص بعد از آغاز تحریمها بیشتر شاهد حوادث مختلف که اکثر آنها هم ختم به خیر شده بودهایم .
برخی فرسودگی تجهیزات و ماشینآلات و عدم جایگزینی آنها بر اثر تحریمها را یکی از مهمترین علل وقوع این حوادث میدانند و میگویند این روزها حتی اگر تاریخ انقضای قطعه ای تمام هم شود تا زمان خرابی تعویض نمیشود که نتیجه اش میشود افزایش حوادث در شرکتهای پتروشیمی .
از سویی دیگر اما برخی کارشناسان خصوصی سازی مجتمعات پتروشیمی را عامل صرفه جوییهای خطرناک میدانند و معتقدند، تصور مدیران خصولتی در مجتمعهای پالایشگاهی و پتروشیمی این است که باید صرفهجویی کرده و قطعات فرسوده را نوسازی نکنند که رویکرد کاملا اشتباهی است؛ هر چند اگر هم تعویضی صورت بگیرد بیشتر قطعات بی کیفیت هستند و ساخته کشورهای آسیایی .
حالا این معضلات را که شرایط را هر لحظه بحرانیتر میکنند اگر بگذاریم در کنار مدیران فاقد صلاحیت حرفهای، ضعف در مدیریت منابع انسانی و بلاتکلیفی پرسنل، استخدام و به کارگیری نیروهای فنی فاقد صلاحیت، تجاوز به حریم تاسیسات مجتمعهای پالایشگاهی و پتروشیمی توسط برخی از ارگانها و نیز تعلق و وابستگی ناظران و پیمانکاران به مدیران برخی مجتمعها و شرکتهای پتروشیمی همه و همه سبب میشود تا روزبهروز نگرانی ها افزونتر شوند .
در همین راستا پایگاه تحلیلی خبری "نفتیها"نظرسنجی این هفته خود را به این موضوع اختصاص داده و از شما مخاطبین عزیز خواسته تا اعلام کنید به نظرشما دلیل افزایش حوادث ناگوار در برخی از پتروشیمیهای کشور طی ماههای گذشته چیست؟
شما مخاطب عزیز "نفتیها" میتوانید برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیلک کنید.