printlogo


حاشیه‌های نفت و انرژی/ ازتهدید نفتکش‌های ایرانی تا عاقبت عشق یکطرفه زنگنه به توتال
حاشیه‌های نفت و انرژی/ ازتهدید نفتکش‌های ایرانی تا عاقبت عشق یکطرفه زنگنه به توتال
کد خبر: 5212 تاریخ: 1397/12/18 14:42
دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی‌ها را با خبر تهدید حمله به نفتکش‌های ایرانی توسط  اسرائیل آغاز  می‌کنیم.هفته گذشته نتانیاهو تهدید کرد که اسرائیل نفتکش‌هایی ایرانی که به قول خودش نفت ایران را قاچاق می‌کنند را هدف قرار خواهد داد. البته معلوم نیست که منظور وی از قاچاق نفت ایران چیست؟ زیرا طبق همه قوانین و مقررات بین المللی، ایران مجاز است نفت خود را صادر کند و اگر آمریکا از قوانین بین‌المللی تخطی کرده و برای خود تحریم هایی بر نفت ایران وضع کرده این به این معنا نیست که تصمیم‌های ایالات متحده جهان شمول است .

در واقع چیزی به نام نفت قاچاق ایرانی وجود ندارد و کل نفت صادراتی ایران طبق قوانین بین المللی مشروع و قانونی به حساب می‌آید. این آمریکا است که با تصمیم خود مقررات بین‌المللی و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشته است.

با توجه به این شرایط هیچ نفتکشی به عنوان نفتکش قاچاق کننده نفت ایران وجود ندارد وهمه این نفت کش ها نفت کش های مشروع و قانونی هستند و هر گونه حمله و یا حتی جلوگیری از حرکت این نفت‌کش‌ها تعدی به قوانین بین المللی مربوط به تردد کشتی‌های باری از آب‌های آزاد به حساب می‌آید.

حاشیه دوم  این هفته هم به ماجرای عشق نافرجام زنگنه به خارجی ها  اختصاص یافته است، چند روز پیش زنگنه اعلام کرد: چینی ها اقدامی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام نداده اند.

در واقع، بی تفاوتی توتال و CNPC نسبت به توسعه فاز ۱۱ به کنار، اما سوال اصلی از وزیر نفت این است که اگر در سال ۹۲ قرارداد توسعه این فاز را با پتروپارس فسخ نمی کرد آیا امروز تولید از فاز ۱۱ را جشن نمی گرفتیم؟ در حالی که جکت آماده نصب بود وزیر نفت اجازه حفاری در این فاز را نداد به امید وصال به توتال! و باید دید چه کسی مسئول این خسارت است؟ یا این که چه کسانی خواسته یا ناخواسته به سود قطر تصمیم گرفتند؟

حاشیه سوم هم از خطر پیش روی داستان خودکفایی بنزین در ایران می‌گوید.

وزارت نفت ایران هفته گذشته آخرین آمار میانگین مصرف روزانه بنزین در اسفند امسال را به شکل رسمی اعلام کرد. این نخستین‌بار از تیر ماه سال جاری است که آماری رسمی برای مصرف بنزین از سمت وزارت نفت اعلام می‌شود و طبق آن تیر امسال، میانگین مصرف روزانه بنزین به ۹۵ میلیون لیتر در روز رسید و حالا طبق آماری که وزارت نفت آن را منتشر کرده، میانگین مصرف روزانه بنزین در ماه جاری که حدود دو هفته تا پایان آن باقی مانده، به ۸۸ میلیون لیتر در روز رسیده است. این آمار در حالی از سمت وزارت نفت اعلام شده است که آخرین ماه از هر سال به دلیل نزدیک‌شدن به عید نوروز و افزایش ترددهای داخل شهری مصرف روزانه بنزین در کشور به اوج می‌رسد.

بنابراین ممکن است در دو هفته باقی مانده تا پایان سال، میانگین اعلام شده برای مصرف روزانه بنزین تغییر رو به بالا داشته باشد.   این آمار، هشدار «کنترل مصرف سوخت» از سمت کارشناسان را به همراه دارد زیرا چنانچه این رشدلجام‌گسیخته کنترل نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد از بین رفتن دستاورد خودکفایی در تولید بنزین خواهیم بود؛ زیرا مجموع تولید بنزین در ایران، با بهره‌برداری کامل از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در آخرین روزهای بهمن گذشته به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید. با این حال این میزان تولید نیز حاشیه امنی برای تامین تقاضای داخلی سوخت و رهایی از واردات بنزین نخواهد بود. از‌ این‌رو لزوم اتخاذ راهکاری اساسی برای تغییر سیاست‌های بنزینی به منظور حفظ خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از قاچاق گسترده سوخت از کشور، به‌طور مکرر از سمت کارشناسان خطاب به دولت اعلام می‌شود.

صاحب‌نظران یکی از راهکارهای مهم در زمینه اصلاح الگوی مصرف را افزایش و در حقیقت واقعی‌کردن قیمت انواع سوخت و به‌ویژه بنزین در کشور می‌دانند. بر اساس آمارها، ایران در میان کشورهای جهان، ارزان‌ترین انرژی را در انواع مختلف آن، عرضه می‌کند و همین امر سبب شده است در زمینه مصرف، گوی سبقت را از دیگران برباید و به یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در جهان تبدیل شود. اگرچه به‌تازگی وزارت نفت اعلام کرد که ایران در تولید بنزین خودکفا شده است، اما فعالان حوزه انرژی بر این باورند که در صورت تداوم روند کنونی مصرف در کشور، در سال‌های آینده به واردکننده عمده بنزین بدل خواهیم شد

و در پایان باید گفت، به‌نظر می‌رسد با پایان‌یافتن بررسی لایحه بودجه ۹۸ و عدم توجه به اصلاح یارانه‌های پنهان انرژی و سوخت، اکنون از هدف تعیین‌شده سال ۱۴۰۰، فاصله بیشتری گرفتیم و در سال جدید نیز نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت اتلاف انرژی و منابع مالی این حوزه داشت.

و اما حاشیه چهارم این هفته در باره مدیران نفتی‌ای است که پایشان به شرکت خودروساز خاص باز شده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از درآمد خودروسازان صرف افراد سیاسی در بدنه خودروسازی می شود. افرادی که تخصص شان هیچ ارتباطی با خودروسازی ندارد و از منظر قانون انتصاب شان تخلف است.

به طور مثال می توان به آقای سیدرضا نوروز زاده، مدیرعامل سابق شرکت ملی پتروشیمی اشاره کرد. وی که هم اکنون رییس دفتر اقتصادی حزب اعتمادملی است از سال ۱۳۹۳ تاکنون به نمایندگی شرکت ایران خودرو، رئیس هیئت مدیره ایران خودرو خراسان است.

از این دست انتضابات سیاسی به وفور در شرکت های خودروسازی دیده می شود که قاعدتا بخشی از درآمد خودروسازان به عنوان پاداش، حق عضویت هیئت مدیره و ... به این افراد پرداخت می شود. حال جناب وزیر صنعت بایستی پاسخ دهند که چرا باید مردم هزینه پاداش و حق عضویت این افراد را بپردازند؟ چرا مردم طبقه ضعیف و متوسط که به سختی در شرایط کنونی امرار معاش می کنند بایستی هزینه ریخت و پاش های بعضا غیرقانونی خودروسازان را متحمل شوند؟

حاشیه آخر این هفته هم به رکورد منفی در صادرات نفت پرداخته است.

در حالی مسئولان فعلی صنعت نفت ایران در دوران تحریم های قبلی می گفتند، اگر آنها در مسئولیت بودند، اجازه کاهش صادرات نفت ایران را نمی دادند که این روزها صادرات نفت ایران به کمترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسیده است. صادرات نفت خام ایران در سال ۹۱ به دلیل تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده نسبت به سال ۹۰، با کاهش ۴۸.۹۸ درصدی همراه بود و از بیش از ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار بشکه در روز در سال ۹۰ به حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در سال ۹۱ رسید.

اما در تحریم های جدید اگرچه آمار رسمی از سوی مسئولان صنعت نفت ایران در مورد صادرات نفت بعد از تحریم ها ارائه نشده است، اما اخبار غیر رسمی از صادرات روزانه فقط ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران خبر می‌دهند، هرچند که باید گفت باید برای صحت و سقم این اخبار تحقیق صورت گیرد.

آنچه که امروز از نفت ایران صادر می شود فقط به مقصد کشور های آسیایی است، ولی باز این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که  واردات نفت خام آسیا از ایران در ژانویه به پایین ترین حد خود رسید این اتفاق پس از آن افتاد که چین و هند خرید از ایران را کاهش دادند و ژاپن برای سومین ماه پیاپی هیچ نفتی از ایران وارد نکرد .

لینک مطلب: http://naftiha.ir/News/5212.html