printlogo


افزایش دو برابری تعداد عملیات‌های حفاری فلات قاره در شش ماه نخست سال
افزایش دو برابری تعداد عملیات‌های حفاری فلات قاره در شش ماه نخست سال
کد خبر: 39211 تاریخ: 1399/7/5 13:52
مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران، از افزایش دو برابری تعداد عملیات‌های حفاری این شرکت در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، خبر داد.

نفتی ها /علی خواجوی گفت: با وجود اینکه تعداد رشته روز دکل در اختیار (شامل دکل در حال فعالیت و جابجایی) در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تنها ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده، عملکرد تعداد عملیات‌های تکمیل شده حدود دو برابر شده و بدین ترتیب تولید نفت از میادین نفتی فلات قاره، بیش از ۲۹ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تحقق ۱۱۷ درصد برنامه‌های حفاری شرکت نفت فلات قاره

وی افزود: طبق برنامه مصوب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، در نیمه نخست سال ۱۳۹۹، شرکت نفت فلات قاره ایران می‌بایست عملیات ۲۹ حلقه چاه شامل ۲ حفاری مجدد، ۲۰ حلقه تعمیر چاه، ۷ حلقه ایمن‌سازی و متروکه‌سازی را به پایان می‌رسانده که بررسی عملکرد این مدت بیانگر تحقق ۱۱۷ درصدی برنامه ابلاغی است. به نحوی که در نیمه نخست سال ۱۳۹۹، شرکت نفت فلات قاره ایران موفق به اتمام ۴ حلقه حفاری مجدد، ۲۶ حلقه تعمیر چاه و ۴ حلقه ایمن‌سازی و متروکه‌سازی شده است. میزان تحقق برنامه‌های ابلاغی حفاری در نیمه نخست سال گذشته، ۷۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری به مرور ۲ دکل به ناوگان دکل‌های در اختیار شرکت نفت فلات قاره افزوده شده است، گفت: اما با وجود اینکه تعداد رشته روز دکل در اختیار (شامل دکل در حال فعالیت و جابجایی) در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تنها ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده بود، عملکرد تعداد عملیات‌های تکمیل شده حدود دو برابر شده که نشان‌دهنده رشد ۸۸ درصدی است. به نحوی که تعداد عملیات‌های تکمیل شده در نیمه نخست سال ۱۳۹۸ که ۱۸ چاه بوده به ۳۴ حلقه چاه در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده و تعداد عملیات‌های تکمیل شده در نیمه نخست سال جاری به اندازه کل سال ۱۳۹۸ بوده است.

کاهش ۳۰ درصدی زمان انتظار دکل‌های حفاری شرکت نفت فلات قاره

 خواجوی گفت: در نیمه نخست سال ۱۳۹۹، میزان انتظار دکل‌های حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۸، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و از ۲۳ درصد به ۱۶.۴ درصد رسیده است. این میزان که معادل ۳۵ روز است، با لحاظ کردن متوسط نرخ اجاره دکل‌های دریایی، به معنی حدود ۱.۵ میلیون یورو صرفه‌جویی در عملیات حفاری شرکت شده است. این موفقیت ناشی از بهبود عملکرد در استفاده از سرویس‌های حفاری و نیز مدیریت بهتر در به‌کارگیری تجهیزات دکل‌های در اختیار بوده و سهم میزان انتظار ناشی از شرایط آب و هوا، تقریباً ثابت مانده است. این در حالی است که همان طور که گفته شد در طی این مدت تعداد عملیات‌ها و در نتیجه جابجایی دکل‌ها، حدود دو برابر افزایش یافته و بنابراین طبق روال گذشته، می‌بایست میزان انتظارات افزایش پیدا می‌کرد به‌وی‍ژه که تعداد شناورهای در اختیار شرکت نیز طی این مدت کاهش محسوسی یافته و بر پیچیدگی کار افزوده بود.

رویکرد جدید به مهندسی حفاری در انجام عملیات

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران در مورد رویکرد جدید به مهندسی حفاری در انجام عملیات گفت: عملکرد مناسب بخش حفاری در سال جاری، علاوه بر اینکه حاصل برنامه‌ریزی، پیگیری و تلاش دسته‌جمعی همه مدیریت‌های ذیربط از جمله مدیران و همکاران مناطق عملیاتی، مدیریت امور تولید و به‌ویژه همکاران پرتلاش مدیریت امور فنی در اداره‌های حفاری و مهندسی نفت است، نتیجه توجه بیشتر به بخش مهندسی عملیات حفاری در انجام فعالیت‌ها نیز بوده است. چرا که یکی از چالش‌های اساسی که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بسیار در هنگام اجرای عملیات شود، کم توجهی به مهندسی حفاری و تهیه برنامه‌های حفاری هر حلقه چاه است.

وی افزود: در این زمینه، شیوه‌نامه‌ای در خصوص نحوه تهیه برنامه‌های حفاری هر حلقه چاه و نظارت بر حُسن اجرای آن در مدیریت امور فنی تنظیم و ابلاغ شده است که طی آن فرآیند تهیه برنامه عملیات برای هر نوع از فعالیت‌های حفاری با تاکید بر حضور دیسیپلین‌های مختلف نظیر زمین‌شناسی، ژئوفیزیک، بهره‌برداری و تکمیل چاه و مهندسی مخازن در کنار تیم مهندسی حفاری مشخص شده است. بر اساس این شیوه‌نامه، برنامه هر حلقه چاه  تا ۲ ماه قبل از موعد انجام عملیات، می‌بایست توسط تیم یکپارچه فوق که حسب نوع عملیات، حضور تخصص‌های مختلف در آن متفاوت است، نهایی و ابلاغ شود.

به گفته مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران، بر اساس این شیوه‌نامه، با توجه به سوابق و تجارب حاصل از عملیات‌های گذشته حفاری در هر میدان، برنامه‌های جبرانی برای مواجهه با ریسک‌های محتمل در سناریوهای مختلف، تنظیم می‌شود و الزامات مورد نیاز پیش از آغاز هر عملیات در نظر گرفته خواهد شد. همچنین پس از پایان عملیات هر حلقه چاه، کلیه سوابق و مستندات مربوط به تهیه برنامه و اجرای عملیات هر حلقه چاه، مشکلات و راه‌حل‌های به‌کار گرفته شده در انجام عملیات و تجارب کسب شده در آن، مستند‌سازی و تلفیق می‌شود که در انجام عملیات‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

لینک مطلب: http://naftiha.ir/News/39211.html