نفت / شناسه خبر: 5209 / تاریخ انتشار : 1397/12/18 07:37
|

افشاگری "نفتی‌ها" در خصوص عملکرد ابهام برانگیز تیم ربیعی- عبادزاده/ قیمت محصول برای قدیمی‌ها گران و برای جدیدها ارزان!

براساس مستندات ارسالی به "نفتی‌ها" عملکرد۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۷ شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در بخش فروش محصولات صادراتی با ابهامات زیادی همراه است تا جاییکه ...

نفتی ها /براساس مستندات ارسالی به "نفتی‌ها" عملکرد۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۷ شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در بخش فروش محصولات صادراتی با ابهامات زیادی همراه است تا جاییکه عملکرد ابهام برانگیز مدیران این مجموعه باعث ضررهای میلیاردی به کشور شده است که به بخشی از آن دراین گزارش پرداخته خواهد شد.
۱۳ آبان زمانی‌که لیست اسامی شرکت‌های تحریم شده از سوی آمریکا اعلام شد درج نام بزرگترین و درآمدزاترین پتروشیمی‌های فعال زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس در این لیست برنگرانی‌ها افزود. این شرکت که نام بزرگترین شرکت اقتصادی کشور را در لیست ۱۰۰ شرکت برتر سال ۱۳۹۶ یدک می‌کشد نقش بسزایی در درآمدزائی و البته ارز آوری کشورایفا می‌کند. دراین بین بررسی‌های "نفتی‌ها" بنابر مستندات ارائه شده به این سایت حکایت از منفعت طلبی و اختلال برخی از مدیران این مجموعه در فروش محصولات صادراتی دارد که این خود خواسته یا ناخواسته تلاشی بر پیروزی هر چه بهتر دشمن دارد.
براساس مستندات ارائه شده که نسخه ای از آن در دفتر "نفتی‌ها" محفوظ است با آمدن ربیعی به هلدینگ خلیج فارس بخش بازرگانی این هلدینگ یعنی شرکت تجارت صنعت با تحولات بسیاری مواجه شده که از جمله این تحولات می‌توان به تغییرات گسترده در کمیسیون معاملات که پاشنه آشیل فروش این شرکت محسوب می‌شود، اشاره کرد.
دراین بین مستندات حکایت از کنار گذاشتن مشتریان باسابقه شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس دارد. مشتریانی که بنا بر اظهارات کارشناسان دراین بخش کارنامه شفافی داشته و همواره به صورت نقدی خرید می‌کرده اند.از جمله این مشتریان می‌توان به "م-ت" با ۳۰ سال سابقه بازرگانی انواع محصولات استراتژیک از جمله فولاد، موادغذائی و محصولات نفتی و پتروشیمی اشاره کرد.
دراین بین خداحافظی از برخی از تاجران باسابقه توسط شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در حالی صورت گرفته که دراین روزها بیش از هر شرایط دیگری کشور نیاز به اتحادی ملی در جهت ارز آوری و درآمدزائی بیشتر دارد. ضمن آنکه به اذعان کارشناسان در حال حاضر پتروشیمی‌هایی چون بوعلی سینا و نوری به دلیل عدم توانائی تجارت صنعت در فروش، زیر حداقل ۴۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستند.
بنابر مستندات "نفتی‌ها" در تاریخ ۱۵ اکتبر "م-ت" یکی از تاجران قدیمی فعال دراین حوزه درخواست خرید ۳۰ کشتی ریفورمیت(به تناژ ۳۶۰ هزار تن) به قیمت مثبت ۳۵ دلار داشته که شرکت تجارت صنعت به بهانه قیمت پایین از فروش امتناع کرده است.این درحالی است که از آن‌زمان تا کنون کل محموله های مایع فروخته شده توسط شرکت تجارت صنعت به تعداد انگشتان یک دست نیز نرسیده است.
همچنین براساس مستندات "نفتی‌ها" در تاریخ ۱۷دسامبر ایشان از تجارت صنعت درخواست خرید LPG به میزان ۶ محموله را ارسال کرده  آنهم در شرایطی که همان روز به مشتری دیگری به قیمت منفی ۸۰ دلار کالا فروخته شده، اما به این بازرگان قدیمی به طور رسمی منفی ۳۵ اعلام شده است. ازسویی دیگر گفته می‌شود این فعال بازرگانی در روز مذکور باردیگر اقدام به پیشنهاد خرید ۱۰۰ کشتی بار مایع معادل ۲.۵ میلیون تن(شامل ۶۰ کشتی ریفرمیت و ۴۰ کشتی هوی اند) داشته، آنهم در شرایطی که هلدینگ نزدیک به ۲۵ محموله روی آب داشته است. اما به اذعان اظهارات ارائه شده در مستندات موجود، این خریدارمتهم به طمع کاری از سوی تجارت صنعت شده  و از فروش اجناس به وی خودداری شده است.
دراین بین بنابر اظهارات کارشناسان دستور عدم فروش محصول صادراتی به مشتریان قدیمی توسط عبادزاده و بدون دلیل منطقی زیان بسیاری بر کشور تحمیل کرده که بخشی ازاین زیان‌ها شامل موارد ذیل می‌باشد.
الف- از تاریخ ۱۵ اکتبر که اولین درخواست تاجر قدیمی ارائه شده تا ۳۰ ژانویه ۲۰۱۹ قیمت های مجلات حداقل ۲۰۰ دلار در تن افت داشته است که این میزان برای هر کشتی ریفورمیت معادل ۲ میلیون دلار و هر کشتی هوی اند معادل ۶ میلیون دلار زیان است.
ب‌-    میزان دموراژ کشتی‌ها برای هر محموله ریفورمیت معادل ۷۰۰ هزار دلار و هر کشتی هوی اند معادل ۲ میلیون دلار زیان است.
ج‌-    زیان ناشی از عدم تولید شرکت‌های نوری و بوعلی سینا که دراین مدت حداقل ۴۰ درصد زیر ظرفیت کار کرده اند که این زیان خود بالغ بر صدها میلیون دلار بوده است.
ه‌-    زیان ناشی از عدم برداشت کاندنسیت از شرکت ملی نفت ایران بعنوان خوراک پتروشیمی نوری و بوعلی سینا که این موضوع نیز خود زیانی چند صد میلیونی دلاری به کشورمان وارد کرده است.طبیعتا مجموع زیان ناشی از عدم فروش محصولات بیش از قیمت خود محصولات بوده است تا جاییکه بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر شرکت تجارت صنعت محموله ها را مجانی عرضه می‌کرد زیان کمتری به هلدینگ خلیج فارس تحمیل می‌شد. دراین بین جدول ذیل خسارت بابت هر کشتی ۳۷۵۰۰ تنی هوی اند و هر کشتی ۱۲ هزار تنی ریفورمیت را نشان می‌دهد . ضمن آنکه لازم به ذکر است که مجتمع نوری در ماه ۴ محموله هوی اند و ۳ محموله ۱۵ هزار تنی reformate-A۹۲  دارد و مجتمع بوعلی سینا نیز ۲ محموله ۳۰ هزار تنی هوی اند و ۶ محموله ۱۲ هزار تنی ریفورمیت دارد.

---


دراین بین این سوال ایجاد می‌شود که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس که بنابر مستندات موجود در جریان تمام این مسایل قرار گرفته است چرا تا کنون فکری به حال بخش فروش  و سروسامان دادن به تجارت صنعت نکرده است؟ این درحالی است که کارشناسان نسبت به سود بالای فروش محصولات پتروشیمی و ایجاد رانت دراین بخش ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند باید نسبت به ظهور سودجویان پنهان این فروش‌ها نگران بود. چراکه فروشهای LPG، Heavy End و ریفورمیت اکثرا مصوبه کمیسیون معاملات و هیات مدیره تجارت صنعت را ندارند. و حتی مصوبه هیات مدیره شرکت‌های صاحب کالا در این خصوص اخذ نشده است و در واقع آیین نامه معاملات فروش نه تنها در خصوص فروش محموله های صادراتی فوق الذکر رعایت نمی‌شود، بلکه حتی در خصوص اجاره کشتی‌ها نیز رعایت نشده و کشتی‌ها به بهانه تحریم با نرخ بسیار بالا و دمورژهای غیر عرف اجاره می‌شوند.
دراین بین به اذعان کارشناسان برخی از اعضای تیم منتصب شده توسط ربیعی –عبادزاده به اخذ مجوزهای خاص دراین مورد اشاره دارند و در این وانفسا رانت زیادی را برای مشتریان جدید و خاص خود ایجاد کرده اند.
دراین بین "نفتی‌ها" اعلام آمادگی می‌کند تا در صورت تمایل مسوولان شرکت تجارت صنعت و هلدینگ خلیج فارس به ابهام زدایی از این نحوه عملکرد، اظهارات این مسوولان را نیز جهت شفاف سازی هر چه بیشتر به طور کامل و بدون هیچگونه دخل و تصرفی منتشر کند. ازسویی دیگر "نفتی‌ها" ابراز امیدواری می‌کند که تا نهادهای نظارتی دقت بیشتری بر نحوه عملکرد تجارت صنعت داشته باشند چراکه این روزها پاشنه آشیل اقتصاد کشور درآمدزائی هر چه بیشتر و البته در گرو صادرات هر چه بیشتر محصولات است. بنابراین در چنین شرایطی باید دقت نظر نهادهای بازرسی بیش از گذشته براین بخش فعال کشور باشد تا شاید بتوان هر چه بهتر این روزهای سخت اقتصادی کشور را سپری کرد!   
اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/5209

کلیدواژه

ربیعی

ربیعی و هلدینگ خلیج فارس

عباد زاده

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها