نفت / شناسه خبر: 40431 / تاریخ انتشار : 1400/1/23 13:43
|

آیا بدعهدی چینی‌ها در پارس جنوبی تکرار می‌شود؟

کارشناس حقوق انرژی گفت: در شرایطی که آمریکا به توافق خود پایبند نیست، باید با بلوک‌های اقتصادی دیگری ارتباط داشته باشیم.

نفتی ها /حسن مرادی کارشناس حقوق انرژی درباره نقش سند همکاری دو جانبه ۲۵ ساله ایران و چین در حوزه انرژی ایران، بیان کرد: در شرایطی که آمریکا به توافق خود پایبند نیست، باید با بلوک‌های اقتصادی دیگری ارتباط داشته باشیم و بازنده این بازی، آمریکاست. علت اینکه باید نگاه مثبتی به سند همکاری دو جانبه ایران و چین داشته باشیم این است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها یعنی به صورت کلی دشمنان ایران، در برابر این سند همکاری دو جانبه موضع گرفته اند. تاریخ به ما ثابت کرده که هرگاه این کشور‌ها مسئله‌ای را به ضرر مردم ایران معرفی کرده اند، آن مسئله قطعا به ضرر خود آن هاست.

او افزود: مردم همواره از این گلایه دارند که بیکاری بیداد می‌کند و سرمایه گذاری خارجی صورت نمی‌گیرد اما اکنون که دولت توافقی را با یک ابرقدرت انجام داده، نباید به این سادگی فریب حربه‌های رسانه‌ای را خورد.

مرادی ادامه داد: به طور مثال اگر به بزرگراه پاکستان توجه کنیم، متوجه می‌شویم که در چه شرایط پیچیده‌ای ساخته شده است. همچنین چینی‌ها هزاران پروژه دیگر را در سراسر جهان اجرا کرده اند که نشان دهنده قدرت و تکنولوژی بالای آن هاست. البته که در کشور چین، کالا و خدمات ضعیف هم وجود دارد، اما ورود کالای ضعیف چینی به ایران دلایل دیگری دارد که نباید با قدرتمند بودن این کشور اشتباه گرفته شود.

او بیان کرد: چین موفق شده که خود را از یک کشور عقب مانده به تراز بالاترین کشور‌های دنیا برساند و به این معناست که چینی‌ها توانمندی این را دارند که عرصه بین المللی به خوبی ظاهر شوند. علاوه بر کالا‌های چینی، بحث خدمات فنی و مهندسی آن‌ها نیز مطرح است که به جرئت می‌توان گفت که این خدمات چینی، برتر از کالا‌های آن هاست که می‌تواند مورد استفاده ایران قرار بگیرد.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: چین این قابلیت را دارد که در توسعه سواحل مکران و بندر چابهار خدمات خوبی را ارائه دهد که در این صورت می‌توان به افغانستان اجازه داد که از راه ایران به آب‌های آزاد جهان راه پیدا کند که اگر این کار عملیاتی شود از مسیر ترانزیت افغانستان، دولت ایران مستفیض می‌شود.

او گفت: کسانی که سعی می‌کنند دولت را زیر سوال ببرند و این طور وانمود می‌کنند که این توافقنامه به ضرر و زیان کشور ماست، با مخالفان نظام در یک جهت گام بر می‌دارند در حالی که این توافقنامه عظیم می‌تواند کشور ما را متحول کند.

مرادی بیان کرد: این تحول به طور ویژه می‌تواند در بهینه سازی مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل صورت بگیرد. در شرایط فعلی مصرف ما در این حوزه بسیار بالاست و اگر ما تمام این ناوگان را جدید کنیم، میزان صرفه جویی که از جدید کردن آن به دست می‌آید از خرید تمام ناوگان یعنی خودروها، کامیون ها، تریلر‌ها و حتی قطار‌ها بیشتر می‌شود که با استفاده از این توافق می‌توان این ناوگان را که در حال بلعیدن سوخت به ویژه گازوئیل است، جدید کرد.

او درباره احتمال تکرار بدعهدی چینی‌ها مانند اتفاقی که در گذشته در توسعه فاز‌های پارس جنوبی رخ داده بود، گفت: در گذشته چین کشور آمریکا را به ایران ترجیح داد و در حالی که قدرت ایستادن در برابر آمریکا را داشت، پروژه‌ها را تعطیل کرد اما اکنون چون خودش نیز توسط آمریکا تحریم شده، هم چین و هم روسیه متوجه این مسئله شدند که مشکلات ایران یک روز دامنگیر آن‌ها هم خواهد شد؛ بنابراین، متوجه شدند که به هیچ وجه نمی‌توانند با آمریکا در هیچ موردی سازش کنند.

این کارشناس حقوق انرژی اظهار کرد: اکنون حتی در برخی کشور‌های اروپایی نیز نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها از یکجانبه گرایی آمریکا خسته شده اند و تمایل به نادیده گرفتن تحریم‌ها دارند. البته اروپایی‌ها مجبور هستند که از یک سیاست واحد پیروی کنند، اما به صورت موردی برخی از کشور‌های اروپایی هستند که روی خوشی به این تحریم‌ها نشان نمی‌دهند و علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند./باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40431

کلیدواژه

پارس جنوبی

بلوک‌های اقتصاد

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها