نفت / شناسه خبر: 40302 / تاریخ انتشار : 1399/12/19 08:40
|

پشت پرده تصمیم اوپک پلاس چه بود؟

ریشه تصمیم‌های اوپکی‌ها هم آن‌طور که همیشه اعلام می‌کنند موازنه کردن بازار نیست بلکه انتفاع کوتاه‌مدت از قیمت‌های بالا بوده است.

نفتی ها /بزرگترین تاجر مستقل نفت جهان اعلام کرده است، اقدام غیر منتظره اوپک‌پلاس در هفته گذشته و افزایش متعاقب قیمت نفت نشان داد که برخلاف نظر کسانی که از مرگ اوپک سخن می گویند ائتلاف اوپک همچنان کنترل بازار نفت را در دست دارد.

مایک مولر، مسئول فعالیت‌های ویتول در آسیا، گفت:«بازار نفت حاکی از آن است که ائتلاف اوپک پلاس کنترل آن را در دست دارد. ما شاهد کاهش ذخایر نفت دنیا خواهیم بود و این روند کاهش، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شدیدتر خواهد شد».

اما نکته اینجاست که درست است که اوپک نمرده اما ظاهرا خیلی هم به فکر بازار نفت نبوده و به نظر می‌رسد بیشتر برای حیات و زنده ماندنش در حال تکاپوست.

در روزهایی که نفت در بی ثبات‌ترین حالت خود به سر می‌برد،  اوپک پلاسی‌ها، در نشست پنجشنبه‌ی گذشته خود بر خلاف انتظارها و طی یک تصمیم غیرمنتظره دیگراز افزایش  سطح عرضه خود چشم‌پوشی کردند و به قولی توافق فریز نفتی را تمدید نمودند.
به دنبال این تصمیم اما  قیمت نفت  از همان روز پنج شنبه  بیش از چهار درصد صعود کرد و به بالاترین حد در بیش از یک سال اخیر رسید و فشارهای تورمی بر اقتصاد جهانی که همچنان در میانه مسیر خروج از بحران کروناست را تشدید کرد.
اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که درست زمانی که باید قیمت نفت با عرضه بیشتر از روند صعودی خود نجات پیدا می‌کرد بنا بر یک تصمیم در همان موقعیت بحرانی خود باقی ماند.
به گفته بسیاری از کارشناسان روال کار اما  تا پیش از این نیزهمین بوده و در واقع گروهی که قرار است ثبات قیمت نفت را برقرار کند، معمولا اجازه داده‌اند بازار بیش از حد داغ شود تا  دوباره قیمت نفت در چرخه تکرار به دام بی افتد.
علاوه بر این طبق خبرهایی که ذر رسانه‌ها منتشر شده است، شرکت نفت آرامکوی عربستان از بانک ها درخواست کرده تا وام ۱۰ میلیارد دلاری که این شرکت ماه می گذشته دریافت کرده است را تمدید کنند.این نشان می‌دهد که ترمیم قیمت نفت نتوانسته به این غول نفتی کمک کند تا از بدهی‌های خود بکاهد ومسلما در تصمیمی که به رهبری این کشور گرفته میشود تاثیر زیادی داشته .
از سویی دیگر اوپک پلاس معتقد است این بار فرق دارد چراکه تولیدکنندگان شیل دیگر منابع مالی برای توسعه عمده تولید در اختیار ندارد ودر حال حاضر بهترین تصمیم برای برقرای موازنه در بازار همین بوده است.
این در حالی است همچنان بسیاری معتقدند که گروه اوپک به‌طور معمول از واکنش مناسب به تحولات بازار عقب بوده که این موضوع در زمان افزایش قیمت‌ها صادق‌تر است. ریشه چنین رفتاری هم آن‌طور که اوپکی‌ها همیشه اعلام می‌کنند موازنه کردن بازارنیست بلکه انتفاع کوتاه‌مدت از قیمت‌های بالا بوده است./فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40302

کلیدواژه

اوپک پلاس

تصمیم اوپک قیمت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها