نفت / شناسه خبر: 40243 / تاریخ انتشار : 1399/12/10 08:28
|

رمزگشایی "نفتی‌ها" از اقدامات مبهم مجلس/ پشت پرده تحرکات بهارستانی‌ها در صنعت قیر چیست؟

بررسی عملکرد یک هفتگی مجلس در خصوص قیر و دامن زدن به ایجاد فساد بیشتر در این عرصه این نگرانی را ایجاد کرده که برخی از دست‌های پشت پرده در تلاش برای تامین بودجه غیرشفاف انتخابات ۱۴۰۰ باشند.

نفتی ها /پرده اول: تصویب مصوبه تخصیص ۴ میلیون تن قیر برای توسعه راه های روستائی
پرده دوم: تایید دریافت مالیات از محل درآمد قیر در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰
۲ پرده از یک ماجرا طی یک هفته تصمیم گیری بهارستانی‌ها در خصوص صنعت قیر بسیاری از کارشناسان را به این امر متقاعد کرده که نمایندگان این دور مجلس علاقه ای ویژه و خاص به صنعت قیر و ویرانی این صنعت دارند. چراکه در یک اقدام نیاز ۱۰۰ هزار تنی راه های روستائی بنابر محاسبات صورت گرفته با مبنای اظهارات مسوولان راهداری کشور را ۴ میلیون تن در نظر می‌گیرند و رانتی بزرگ دراین صنعت را رقم می‌زنند و ازسویی دیگر با در نظر گرفتن مالیات بردرآمد این صنعت بر طبل قاچاق آن می‌کوبند!
بررسی عملکرد یک هفتگی مجلس در خصوص صنعت قیر و دامن زدن به ایجاد فساد بیشتر در این عرصه این نگرانی را ایجاد کرده که برخی از دست‌های پشت پرده در تلاش برای تامین بودجه غیرشفاف انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشند!
چراکه افزایش مبادلات غیرقانونی و غیرشفاف در این صنعت که نتیجه در نظر گرفتن مالیات بردرآمد در آن خواهد بود و درعین حال ارائه قیر مازاد رایگان در اختیار برخی از رانت خواران تنها این نتیجه را در برخواهد داشت که عده ای در تلاشند تا با ایجاد تبادلات مالی غیرشفاف دراین صنعت به درآمدی دست یابند که گویی قراراست بخشی از آن در تبلیغات انتخابات صرف گردد.
هر چند که می‌توان این نگاه را کمی بدبینانه استنباط نمود اما به هرحال تحرکات این روزهای مجلس تعبیری دیگر به جای نمی‌گذارد. شاید باید براین اساس از نهادهای نظارتی خواست تا با دقت بیشتری به عملکرد مجلس و تصمیم گیران پشت پرده آن بنگرند و سعی شود تا از هزینه های پنهانی و غیرشفاف در انتخابات ۱۴۰۰ آنهم در شرایط سخت اقتصاد امروز جلوگیری شود.
در نگاهی بدبینانه به نظر می‌رسد احتمالا قراراست بخش محسوسی از هزینه تبلیغاتی برخی از کاندیداتورها از درآمد غیرشفاف صنعت قیر تامین گردد. هزینه هایی که سالها پیش از محل‌های درآمدی دیگری چون نفت تامین می‌گردید و با پرده برداری از این محل‌های درآمدی و دقت نظر نهادهای نظارتی دیگر امکان برداشت از آنان وجود ندارد.بنابراین در چنین شرایطی حیاط خلوتی به نام قیر بهترین خانه امن محسوب می‌گردد.
ضمن آنکه نباید فراموش کرد که قطعا ۶۰۰ میلیون دلار رانت ناشی از آزاد کردن مسیر فروش قیر زمینه هرگونه فسادی را مهیا خواهد کرد که در نهایت منجر به آن خواهد شد که سال بعد شاهد دستگیری سلطان قیر باشیم. اما اینکه قرعه سلطان به نام چه کسی خواهد و جمشید بسم الله قیر چه کسی خواهد شد مساله ای است که تنها چند ماه تا بوقوع پیوستن آن فاصله داریم اما بوقوع پیوستن آن قطعی است!/فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40243

کلیدواژه

صنعت قیر

پشت پرده تحرکات بهارستانی‌ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها