نفت / شناسه خبر: 40214 / تاریخ انتشار : 1399/12/4 15:20
|

دیپلماسی منفعل کشتی نجات ایام تحریم را غرق کرد!

در واقع باید گفت دیپلماسی ما سال‌هاست که منفعل است اما چیزی که دردناک تر است این است که مدیران مربوطه نیز منفعلتر از گذشته فقط به دنبال آمارسازی‌ها وتبدیل انتقادات به حاشیه هستند.

نفتی ها /چند روز پیش سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره محصولات صنایع پایین‌دست پتروشیمی طی توییتی نوشت: کالا مهیا، بازار مهیا، دیپلماسی منفعل!


در واقع باید گفت دیپلماسی ما سال‌هاست که منفعل است اما چیزی که دردناک تر است این است که مدیران مربوطه نیز منفعلتر از  گذشته فقط به دنبال آمارسازی‌ها وتبدیل انتقادات به حاشیه هستند.
این روزها صنایع پایین دست پتروشیمی در حالی با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند که ارزش بازار منطقه بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار است و حالا بیشتر ازگذشته می‌توان به حجم اصرار کارشناسان و رهبر انقلاب برای توسعه صنایع پایین دستی پی برد و با دیدِ بهتری می‌توان ریشه‌های مخالفت وزیر نفت را با پالایشگاه‌سازی ارزیابی کرد.
این انفعال اما کار را به جایی رساند که چند ماه پیش رئیس جمهور نیز که یکی از  طرفداران دو آتشه وزیر کهنه‌کارش بود زنگنه را به توجه بیشتر به صنایع پایین دست دعوت کرد؛زیرا بهبود جایگاه این صنعت و رونق صادرات محصولات پتروشیمی، می‌تواند به بهتر شدن جایگاه ایران در اقتصاد جهانی نیز کمک کند.

در دهه‌های اخیر تولید محصولات پتروشیمی با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است. اکنون با گذشت پنج دهه از عمر صنعت پتروشیمی در ایران، کشورمان توانسته است به جایگاهی استراتژیک در منطقه و جهان دست یابد. امروز صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور سهمی ۳۴درصدی دارد و ایران توانسته بازارهای زیادی را برای تامین مواد اولیه این صنعت در اختیار بگیرد اما این توجه به قدری نبوده است که مراحل رشد و توسعه را کامل طی کند و در منطقه به جایگاه واقعی خود برسد.

هنوز به‌زعم کارشناسان به اندازه کافی از ظرفیت‌های کشور و توان داخلی استفاده نمی‌شود. ایران کشوری نفتی است و قدمتی قابل توجه  در این حوزه دارد اما با این حال در سبد محصولات جهانی سهم اندکی دارد. اکنون کشورهایی مانند کره جنوبی وجود دارند که بسیار دیرتر از ایران (حدود دو دهه) به این صنعت وارد شدند اما بیش از ۱۵۰ نوع محصول پتروشیمی تولید می‌کنند.  اکنون ایران در خاورمیانه سهم ۲۵درصدی دارد و سهم تولید ما در جهان هم حدود سه درصد است که قابلیت افزایش قابل توجه دارد.
و چه بسا اگر همین هدف پیگیری می‌شد اقتصاد کشور در روزهای آغازین تحریم ضربه کمتری  می‌دید؛ چرا که مواد خام در هر جایی قابل ردیابی است، اما اگر این مواد تبدیل به فرآورده شوند به راحتی ردیابی نخواهد شد./فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40214

کلیدواژه

محصولات صنایع پایین‌دست پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها