نفت / شناسه خبر: 40185 / تاریخ انتشار : 1399/11/29 17:24
|

ایران از واردات کاتالیست های اوره و آمونیاک بی نیاز می‌شود

مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام از واگذاری ساخت آخرین کاتالیست مصرفی محصولات زنجیره اوره و آمونیاک به شرکت های دانش بنیان ایرانی خبر داد و اعلام کرد: به زودی ایران از واردات تمامی کاتالیست های ...

نفتی ها /مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام از واگذاری ساخت آخرین کاتالیست مصرفی محصولات زنجیره اوره و آمونیاک به شرکت های دانش بنیان ایرانی خبر داد و اعلام کرد: به زودی ایران از واردات تمامی کاتالیست های محصولات اوره و آمونیاک خودکفا خواهد شد.

علیرضا جوانمردی در حاشیه برگزاری دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای قرارداد طراحی و ساخت کاتالیست مصرفی واحدهای آمونیاک با شرکت های سازنده ایرانی، گفت: در زنجیره تولید محصولات اوره و آمونیاک هشت کاتالیست مصرف می شود که تاکنون هفت کاتالیست بومی سازی و ایرانی سازی شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام با اعلام اینکه تفاهم نامه ساخت آخرین کاتالیست مصرفی واحدهای اوره و آمونیاک امضا شده و امیدواریم به زودی ایران به جمع دارندگان دانش فنی تولید کاتالیست «سنتز آمونیاک» بپیوندد، تصریح کرد: با ساخت این کاتالیست مجموعه کاتالیست‌های مصرفی زنجیره اوره و آمونیاک ایرانی خواهد شد و از واردات کاتالیست های مصرفی این زنجیره بی نیاز خواهیم شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای بهره برداری واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام در سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: امیدواریم پس از راه اندازی واحد آمونیاک، به فاصله چند ماه واحد اوره این طرح پتروشیمی هم در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

ساخت پیچیده‌ترین کاتالیست پتروشیمی به ایرانی‌ها واگذار شد

همچنین سید رضا قاسمی شهری- مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نیز در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران از امضای تفاهم نامه ساخت کاتالیست انحصاری «پالادیوم» به شرکت های دانش بنیان ایرانی خبر داد و گفت: قرارداد ساخت افزایش و متنوع سازی گرید بطری این شرکت پتروشیمی هم با فاینانس ایرانی امضا شد.

وی با اشاره به امضای قرارداد ۳۰ میلیون یورویی طرح افزایش ظرفیت تولید گرید بطری در پتروشیمی شهید تندگویان، گفت: قرارداد این پروژه با هدف افزایش ۵۰ تنی ظرفیت تولید گریدهای مختلف محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات با شرکتی ایرانی امضا شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با اعلام این‌که در کنار افزایش ظرفیت تولید، متنوع سازی گریدهای تولید با هدف تغییر کاربری یکی از واحدهای تولید پت گرید نساجی به گرید بطری از دیگر اهداف اجرای این پروژه است، تصریح کرد: به عبارت دیگر با اجرای این پروژه متناسب با وضعیت عرضه و تقاضای بازار شرایطی از نظر تولید فراهم می‌شود که در ماه‌هایی از سال که تقاضا برای گرید بطری بالا است نسبت به تولید این گرید اقدام شود و در ایامی از سال که تقاضا برای پت نساجی بالا بوده برای تولید این گرید اقدام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه با فاینانس ۳۰ میلیون یورویی بانک تجارت در مدت زمان حدود ۱۸ ماه اجرایی خواهد شد، بیان کرد: در کنار امضای قرارداد افزایش ظرفیت تولید پت گرید بطری، تفاهم نامه دیگری با یک شرکت دانش بنیان ایرانی در حاشیه نمایشگاه حمایت از ساخت داخل صنعت پتروشیمی و با هدف تولید بومی‌ یکی از پیچیده ترین کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی امضا شد.

قاسمی شهری با اعلام این که در حال حاضر انحصار تولید کاتالیست پالادیوم در انحصار چند شرکت بزرگ اروپایی از جمله باسف آلمان و کلارینت ایتالیا است، تبیین کرد: با امضای تفاهم نامه ساخت این کاتالیست با یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای نخستین بار امکان تامین آن در داخل کشور فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان همچنین از امضای تفاهمنامه و قراردادهای دیگری با هدف تامین کالا و تجهیزات پروژه های رفع موانع و گلوگاه های تولید در حاشیه نمایشگاه ساخت داخل پتروشیمی خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان تجهیزات صنعت پتروشیمی ایرانی امضا شده است.

دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان، ‌سازنده تجهیزات، پتروشیمی‌ها، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بازار سرمایه از بیست و هفتم بهمن‌ماه آغاز به کار کرده است. ‌

ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40185

کلیدواژه

کاتالیست

آمونیاک

اوره

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها