نفت / شناسه خبر: 40145 / تاریخ انتشار : 1399/11/26 11:47
|

نشت نفت از خط لوله میدان ابوذر مهار شد

نشت نفت از خط لوله میدان نفتی ابوذر در منطقه خارک با همت کارکنان واحد تعمیرات زیرآب منطقه لاوان با موفقیت مهار شد.

نفتی ها /نشت نفت از خط لوله میدان نفتی ابوذر در منطقه خارک با همت کارکنان واحد تعمیرات زیرآب منطقه لاوان با موفقیت مهار شد.

«امیرعباس نوید» رییس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان گفت: گروه غواصی این واحد به‌منظور مهار نشت نفت از خط لوله نفت در میدان ابوذر، پس از تجهیز کارگاه روی شناور لیما ۳، روز ۱۵ دی‌ماه به سمت میدان ابوذر در فاصله ۲۸۰ مایلی حرکت کرد و پس از ۴۰ ساعت به مقصد رسید.

وی بیان‌داشت: در نخستین اقدام با هماهنگی کارکنان سکوی ابوذر، عملیات تحت فشار قرار دادن خط لوله ۱۶ اینچ سکوی A۱۷ به AA به‌منظور نشت‌یابی آغاز شد و در این عملیات سه نقطه نشت روی این خط لوله شناسایی و بویه‌گذاری شدند، سپس بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده عملیات روی این خط متوقف و اقدام مشابه روی خط لوله ۱۶ اینچ سکوی A۱۹ به AC در دستور کار قرار گرفت.

رییس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان افزود: روی این خط لوله در ابتدا دو محل نشت شناسایی و ثبت شد که پس از ثبت مختصات و بویه‌گذاری، الگوی لنگراندازی (ANCHOR PATTERN) برای استقرار کشتی روی محل، از سوی تعمیرات زیرآب طراحی و وزنه‌های ۱۰ تنی در عملیاتی دقیق و حساس مابین خطوط لوله قرار داده شدند. پس از آن، شناور پشتیبانی عملیات غواصی لیما۳ در میان این لنگرها قرار داده شد و با وایرها و طناب‌های ویژه روی محل نشت مهار و مستقر شد تا غواصان بتوانند پس از خاموش شدن موتور و پروانه‌های کشتی وارد آب شوند که این عملیات برای مهار هر نقطه نشت باید تکرار شود.

نوید ادامه‌داد: با تلاش فراوان در نهایت تا روز یکم بهمن‌ماه دو نقطه نشت با استفاده از کلمپ‌های نشت‌بند مهار شدند، اما به دلیل ورود جبهه هوای طوفانی با سرعت بیش از ۳۰ گره دریایی به ناچار عملیات متوقف و پس از یک هفته کلمپ نصب شده روی دومین نقطه به دلیل معیوب بودن کلمپ تعویض شد، در روز ۹ بهمن پس از پایان عملیات تعمیر، از ساعت هفت صبح خط لوله تحت فشار عملیاتی قرار داده شد و در ساعت ۱۷ پس از اطمینان از نبود نشت، تولید از این خط لوله از سرگرفته شد.

وی با بیان اینکه عمق محل عملیات ۴۰ متر است، گفت: خطوط لوله در این میدان دارای پوشش بتون مسلح است و در زیر بستر دریا مدفون شده‌ است که پس از گودبرداری و دسترسی به زیر لوله، عمق محل در بعضی موارد تا ۴۲ متر افزایش می‌یابد. با توجه به عمق و سرمای آب در این فصل، بیشترین زمان ممکن برای غواص در این عمق ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است و پس از این مدت، حدود ۷۰ دقیقه برای بازگرداندن غواص به سطح آب زمان لازم است تا برداشت فشار به صورت ایمن انجام شود، بنابراین چنانچه به هر دلیلی مانند حوادث غیرقابل پیش‌بینی، جراحت و غیره غواص بدون رعایت زمان برداشت فشار به سطح آب برسد، سبب بروز فلج و صدمات پایدار و حتی مرگ خواهد شد.

رییس تعمیرات زیر آب منطقه لاوان اظهار داشت: با توجه به احتمال آغشته شدن بدن غواص به نفت و ضرورت اجرای ایستگاه‌های برداشت فشار در اعماق مختلف و درون اتاق فشار با گاز تنفسی اکسیژن خالص، احتمال واکنش شیمیایی بین اکسیژن و چربی و بروز انفجار از چالش‌های بسیار حساس و نگران‌کننده این قبیل عملیات بوده و نشان‌دهنده اهمیت جبران کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و ابزارآلات در واحد تعمیرات زیرآب است.

نوید تصریح‌کرد: مشکلات دیگری از قبیل توقف‌های مکرر به دلیل مواج شدن دریا، شدت جریان جزر و مد، محدودیت شدید دید در زیر آب، سرمازدگی یا گرمازدگی، فقدان کشتی مجهز به سیستم چهار لنگره (۴ POINT MOORIN)، همچنین شناور لنگرانداز (ANCHOR HANDLING TUG)، قدیمی و معیوب بودن ابزارآلات زیرآب، کمبود و به‌روز نبودن تجهیزات غواصی را می‌توان از سختی‌های خاص در تعمیرات زیرآب برشمرد.

ایرنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40145

کلیدواژه

سکوی ابوذر

منطقه لاوان

منطقه خارک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها