نفت / شناسه خبر: 40098 / تاریخ انتشار : 1399/11/19 09:38
|

دستان پشت پرده قیر باز هم فعال شدند؟ / اینبار چه می‌خواهند؟

اما واقعا صنعت قیر کشور تا این حد با مشکل مواجه است یا دست‌های پنهان پر قدرت بخش خصوصی به دنبال سودی هستند که هنوز معلوم نیست چقدر و تا چه اندازه می‌تواند برای کشور منفعت در بر داشته باشد.

نفتی ها /می‌گویند مبنای تعیین قیمت قیر از سوی وزارت نفت، نرخ نهایی این فرآورده را آنچنان بالا می‌برد که رقابت با جهان را سخت کرده و ازسویی تاکید می‌کنند یک نهاد رگولاتوری چاره کار است. می‌گویند دراین بخش هم همانند دیگر بخش‌های صنعت، دولت کار را رها کرده تا جاییکه به نظر می‌رسد برخی سعی دارند ازاین آب گل آلود ماهی بگیرند! اما واقعا صنعت قیر کشور تا این حد با مشکل مواجه است یا دست‌های پنهان پر قدرت بخش خصوصی به دنبال سودی هستند که هنوز معلوم نیست چقدر و تا چه اندازه می‌تواند برای کشور منفعت در بر داشته باشد.
آنطور که گفته می‌شود قیر تولیدی ایران ۲۵ دلار گران تر از تولید کشورهای اطراف ایران است. اگرچه این تنها مشکل این صنعت نیست چراکه به اذعان کارشناسان، رشد بی رویه قیمت این فرآورده از مردادماه امسال تا کنون مشکلاتی را ایجاد کرده که تنها یک نهاد رگولاتوری می‌تواند با بررسی وضعیت امروز بازار جهان درمانی برای این درد پیدا کند.
دراین بین بسیاری از کارشناسان، وزارت نفت را مسوول بی سروسامانی این صنعت می‌نامند و معتقدند از اساس روال وزارت نفت چون قیمت گذاری و موارد تاثیرگذاردیگر دراین بخش با مشکلات عدیده ای روبروست که این امر تنها با رسیدگی جدی و بررسی تخصصی وضعیت این صنعت در جهان قابل رفع است.
دراین بین بسیاری از کارشناسان معتقدند: ساماندهی موضوع قیر به یک نهاد رگولاتوری قوی و مستقل نیاز دارد که به تغییرات قیمتی و پیش بینی آینده تجاری مسلط باشد.
دراین بین رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز بر تعیین قیمت غیرکارشناسانه در ایران اصرار دارد و تعیین قیمت این فرآورده بر مبنای نفت کوره را اشتباه می‌خواند. به گفته فریدون عباسی تعیین قیمت بالای این فرآورده توسط وزارت نفت راه را برای رقابت داخلی‌ها با دیگر تولید کنندگان منطقه ای بسته و باید هر چه زودتر برای آن راهکاری یافت.
فریدون عباسی در حالی از این امر گلایه دارد که البته کمتر کسی وجود دارد که علاقه ویژه مجلس به صنعت قیر را نداند. مجلسی که ابتدای ورود خود را به موضوع قیر پیوند زد و تا کنون نیز تلاش داشته تا راه را برای بخش خصوصی فعال دراین صنعت پول ساز باز کند.
با اینحال ۲ نکته قابل تامل است و آن تلاش برخی برای ایجاد یک نهاد رگولاتوری مستقل و در عین حال پایین آوردن قیمت نهایی تعیینی آن توسط وزارت نفت است! با اینجال باید دید در جنگ پنهان قیر دراین روزها دستان قوی خصوصی پیروز خواهند بود و یا وزارت نفت همچنان بر مواضع خود اصرار خواهد ورزید.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40098

کلیدواژه

صنعت قیر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها