نفت / شناسه خبر: 40053 / تاریخ انتشار : 1399/11/12 15:05
|

در نشست غیرعلنی بودجه‌ای امروز مجلس چه گذشت؟

یکی از مهمترین محورهای جلسه غیرعلنی امروز بهارستانی‌ها موضوع تعیین میزان فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود، زیرا بیشتر نمایندگان مجلس پیش بینی ۲ میلیون و پانصد هزار بشکه فروش نفت را غیرواقعی میدانند..

نفتی ها /یکی از مهمترین محورهای جلسه غیرعلنی امروز بهارستانی‌ها موضوع تعیین میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بود، زیرا بیشتر نمایندگان مجلس  پیش بینی ۲ میلیون و پانصد هزار بشکه فروش نفت را ۲ غیرواقعی میدانستند و  معتقد بوندن  که فروش نفت در سال آینده باید یا یک میلیون پانصد باشد یادر نوع بهترش  یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شود.
هر چند به نظر می‌رسد بیشترین توافق روی همان یک میلیون و پانصد هزار بشکه باشد زیرا  بسیاری معتقدند در صورتی که میزان فروش یک میلیون بشکه در روزدر نظر گرفته شود ، تغییرات زیادی در بخش درآمد و هزینه‌های بودجه به وجود می‌آید،
تصمیم امروز مجلس اما در حالی گرفته شد که پیش از این نیز کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از ضرورت اصلاح بودجه ۱۴۰۰ و کاهش وابستگی اش به نفت گفته بودند.
ابراهیم عزیزی،رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز چندی قبل در این خصوص  اظهار داشت: بودجه تنظیم شده توسط دولت دارای ایرادات بسیار و مراحل تنظیم، تحلیل و دفاع از آن نیز متفاوت با همیشه بوده، نیازهای واقعی مردم در آن کمتر لحاظ شده و بودجه به شدت غیرواقعی بود‌.
عزیزی با اشاره به اینکه فروش روزانه نفت ما در شرایط کنونی نزدیک به یک میلیون بشکه در روز است اما دولت با بودجه‌ای رویایی بودجه را بر اساس استخراج و صدور روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بسته بود و در مقام پاسخگویی به مجلس نیز نبود، اظهار داشت: به صورت شفاف دلیل این امر و راه‌های رسیدن به این سطح از صادرات در این بودجه بیان نشد و برداشت مجلس از این رقم این بود که دولت به جای محاسبه کارشناسی در پیش‌بینی درآمدهای نفتی دچار اغراض سیاسی است و به همین سبب مجلس بودجه را بر اساس فروش نفت حداکثر یک و نیم میلیون بشکه در روز تنظیم خواهد کرد.
نکته اما اینجاست درصورتی که تحریم ها باقی بماند و یا حتی اگر برداشته شوند  آیا ایران می تواند   روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفتی  که در شرایط فعلی که گفته میشود به فروش می‌رسد، به فروش برساند؟
از سوی دیگر  این موضوع هم مهم است که آیا دولت می تواند درضورت کاهش فروش  نفت و خرید اوراق، در موعد مقرر، اوراق را بازخرید کند یا خیر. این موضوع درحال حاضر در لایحه بودجه ١٤٠٠ ابهام دارد. اگر تحریم ها برداشته نشود و دولت نتواند در زمان سررسید، اوراق را بازخرید کند، باید از بانک مرکزی تقاضای نقدینگی کند که این فرایند منجر به  تورم می شود و درواقع دولت آتی باید ضمن هزینه های خود، تعهدات دولت فعلی را هم انجام دهد.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40053

کلیدواژه

زنگنه

بودجه 1400

نشست غیرعلنی بودجه‌ای مجلس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها