نفت / شناسه خبر: 40039 / تاریخ انتشار : 1399/11/12 09:03
|

تشریح جزئیات توسعه و اکتشاف اولین میادین نفتی ایران توسط بخش خصوصی

به گفته مجری طرح توسعه میادین نفتی سپهر و جفیر، برای اولین بار در کشور یک شرکت خصوصی سرمایه گذاری و توسعه یک میدان نفتی را برعهده گرفته است...

نفتی ها /محمد علی عمادی در جمع خبرنگاران با اشاره بر اینکه قرارداد توسعه این ۲ میدان قراردادی ٢٠ ساله و شامل اکتشاف، حفاری بیش از ١٣٠ حلقه چاه تولید و توسعه تاسیسات تحت الارضی و سطح الارضی و بهره برداری است،متذکر شد: قرارداد این میادین به روش نسل سوم بیع متقابل به امضاء رسیده که به نسبت دیگر قراردادها چون بای بک از جذابیت بیشتری برای سرمایه گذار برخوردار است.ضمن آنکه امضای قرارداد با مدت زمان همکاری و منافع مشترک ۲۰ ساله میان شرکت ملی نفت و سرمایه گذار منجر به بهره گیری از روش های ازدیاد برداشت و تولید صیانتی می‌شود که منافع ملی کشور را نیز تامین می‌کند.
همچنین این مقام مسوول افزود: مهمترین فعالیت های پیش بینی شده و تحت این قرارداد شامل تأمین خدمات لازم جهت تعمیرات چاه های فعلی، نصب پمپ های درون چاهی، حفاری عمودی و جهتدار،عملیات لایه شکافی و عملیات تزریق آب و گاز جهت ازدیاد برداشت خواهد بود.
عمادی به مزیت‌های بهره گیری از بخش خصوصی در توسعه میادین نفتی اشاره و خاطرنشان ساخت: شرکت‌های خصوصی برای توسعه هر چه سریعتر یک میدان در قالب کاهش ریسک،کاهش هزینه ها و افزایش سود انگیزه بیشتری دارند که در جهت تحقق این پارامترها ملزم به بهره گیری از مطالعات جدی در مسایل فنی،تکنیکی و اقتصادی میدان هستند.
مجری طرح توسعه میادین نفتی سپهر و جفیر، افزود: بنابر قرارداد منعقد شده با شرکت ملی نفت، در تولید فاز اول این میادین تا سقف ۲۱ هزار بشکه در روز تعهدی برای بازپرداخت وجود ندارد و پولی به سرمایه گذار تعلق نمی‌گیرد اما گذر از این رقم منجر به تخصیص ۵۰ درصد از تولید به سرمایه گذار خواهد شد که در نهایت با هماهنگی لازم با بخش امور بین الملل شرکت ملی نفت، این میران نفت بفروش خواهد رسید و سود آن به مجموعه اختصاص خواهد یافت.
وی هزینه توسعه فاز اول این میادین را شامل تامین ۶۰۰ میلیون دلار منابع مالی از سوی بانک پاسارگاد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی دانست و متذکرشد: مراحل دریافت منابع مالی تخصیص یافته از سوی صندوق توسعه ملی موازی با اجرای پروژه در حال پیگیری است.
عمادی همچنین به نصب ۲ دکل در این میادین اشاره کرد و وعده داد به زودی دکل سوم نیز مستقر خواهد شد.
میدان‌های سپهر و جفیر در سال ۱۹۷۶ میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شدند. این میدان‌ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارند. در نیمه دوم سال ۹۶، با مطالعات و بررسی‌های انجام شده از سوی مدیریت‌های ذی‌ربط شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع، ارتباط ساختاری مخازن این میدان‌ها و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن ثروت ملی به اثبات رسید و قرارداد توسعه یکپارچه سپهر و جفیر، ۲۷ اسفندماه همان سال امضا شد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40039

کلیدواژه

محمد علی عمادی

میدان نفتی سپهر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها