نفت / شناسه خبر: 40034 / تاریخ انتشار : 1399/11/12 07:51
|

در پتروشیمی‌های بورسی چه می‌گذرد؟ / تعلیقی‌ها این روزها چه وضعیتی دارند؟

داستان پتروشیمی‌های ممسنی، کازرون و دهدشت با حدود ٣٢هزار سهامدار و مشکلات ناشی از تبانی‌های احتمالی صورت گرفته که در نهایت منجر به پایین آمدن نام این پتروشیمی‌ها از تابلو بورس شده برهیچ کس پوشیده نیست

نفتی ها /می‌گویند ۴ نماد از ۲۷ نماد پتروشیمی‌ها در بورس تعلیق هستند و این امر را به عدم شفاف سازی در اطلاعات و اقدامات غیر شفاف هیات مدیره‌های این شرکت‌ها نسبت می‌دهند اما واقعیت را باید در رشد قارچ گونه پتروشیمی‌های خاکی در بورس جستجو کرد. پتروشیمی‌هایی که چیزی جزء یک تابلو در یک زمین خاکی ندارند اما به تلافی نداشته‌ها تا دلتان بخواهد سهامدار چشم انتظار دارند. سهامدارانی که بعضا ۱۴ سال از انتظارشان برای دریافت سودی چشمگیر می‌گذرد و در نهایت یا با تبانی‌های صورت گرفته ارزش سهام خود را ازدست داده اند یا با عدم شفاف سازی لازم و بلاتکلیفی مدیریتی در این مجتمع های خاکی به گل نشسته اند!
داستان پتروشیمی‌های ممسنی، کازرون و دهدشت با حدود ٣٢هزار سهامدار و مشکلات ناشی از تبانی‌های احتمالی صورت گرفته که در نهایت منجر به پایین آمدن نام این پتروشیمی‌ها از تابلو بورس شده برهیچ کس پوشیده نیست. دراین بین پتروشیمی گلستان نیز داستانی کمتر از این سه پتروشیمی ندارد. پتروشیمی خاکی با بیش از ۹۵ هزار سهامدار بلاتکلیف! پروژه ای که قرار بود هشت ماهه به سرانجام برسد و نام عسلویه منطقه شمالی کشور را به ثبت برساند!
اما در نهایت تنها نتیجه بلاتکلیفی ۱۴ ساله این پروژه ناامیدی سهامدارانی است که روزی با امید بسیار زیاد سهام یک زمین خاکی را دریافت کرده بودند. سهامی که تنها نشان هویت آن یک کاغذ بود که حکایت از مجوز احداث یک پتروشیمی در یک زمین خاکی را داشت!
دراین بین وضعیت سهامداران سه پتروشیمی کازرون، ممسنی و دهدشت نیز بهتر از سهامداران گلستانی نیست! بلاتکلیفی که در سکوت مسوولان بورس و تخلف‌های رنگی در نهایت به شکایت سهامداران از هلدینگ خلیج فارس منجر شده و نتیجه آن قراراست توسط قوه قضاییه مشخص گردد!
دراین بین وضعیت دیگر نمادهای پتروشیمی‌های فعال در بورس هم چندان مناسب نیست.بنابرآمارهای رسمی، از ۲۷ نماد باز مرتبط با پتروشیمی ۱۸ نماد در مجموع هفته زیان ثبت کردند و ۹ نماد مثبت بودند. البته رشد مثبت ها هم چنگی به دل نزده است!
دراین بین باید در اولین قدم از مسوولان بورسی پرسید که چگونه با ورود یک زمین خاکی تنها با داشتن یک کاغذ که در آن مجوز احداث یک مجتمع ثبت گردیده به بورس موافقت می‌کنند و چگونه قراراست مسوولان امر از مردم انتظار اعتماد به این سیستم را داشته باشند؟ سیستمی که حداقل تنها با ورود ۴ نماد خاکی پتروشیمی به بورس هزاران سهامدار را بلاتکلیف رها کرده و ظاهرا هنوزهم مسوولان آن قصدی برارائه پاسخ شفاف به این سهامداران را ندارند! یا شاید هم مسوولان بورس نشین امروز سکوت سیاسی را بر پاسخ شفاف اقتصادی ترجیح می‌دهند!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40034

کلیدواژه

پتروشیمی‌های ممسنی

پتروشیمی کارون

پتروشیمی دهدشت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها