نفت / شناسه خبر: 40011 / تاریخ انتشار : 1399/11/7 11:04
|

مدیرعامل شرکت ملی پخش بالاخره تاثیر سهمیه‌بندی بر کاهش مصرف بنزین را پذیرفت

مدیرعامل شرکت ملی پخش که قبلا معتقد بود کاهش مصرف بنزین بعد از آبان‌ماه سال گذشته اساسا ارتباطی با اجرای مجدد سهمیه‌بندی بنزین و احیای کارت سوخت ندارد...

نفتی ها / ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه  بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، سامانه هوشمند سوخت کشور را از پروژه‌های تأثیرگذار در حوزه مهار مصرف بنزین در کشور عنوان کرد و گفت: «با آغاز به‌کار این سامانه در سال ۸۶ و روزآمد کردن و نگهداشت آن در سال ۹۲ و پس از آن در سال ۹۸ با اجرایی شدن دوباره طرح سهمیه‌بندی بنزین، مصرف فرآورده بنزین در کشور به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت».
نکته جالب توجه اینکه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ با یکی از رسانه ها در تاریخ ۱۸ آبان ماه گفته بود: «مصرف روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین از ابتدای سال ۹۹ تا دوازدهم آبان‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش قابل توجهی داشته است. این کاهش مصرف ارتباطی به سهمیه‌بندی بنزین ندارد و ناشی از کاهش سفرها پس از شیوع کروناست».
مراجعه به آمار و ارقام مربوط به میزان مصرف بنزین قبل و بعد از آغاز سهمیه‌بندی بنزین در سال ۹۸ به خوبی نشان می‌دهد که کاهش روزانه ۲۰ میلیون لیتر در مصرف این فرآورده‌ نفتی بعد از احیای مجدد سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت رقم خورده است، موضوعی که در اجرای بار اول این طرح در دولت نهم و دهم نیز اثبات شده است.

*تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای مدیرعامل شرکت ملی پخش درباره سهمیه‌بندی بنزین

حال معلوم نیست که چرا مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که مصاحبه قبلی خود، هر گونه کاهش مصرف بنزین ناشی از اجرای مجدد سهمیه‌بندی بنزین را کتمان کرده بود، امروز دوباره ادعای قبلی خود را نقض کرده است. به نظر می‌رسد این تناقض‌گویی‌ها با مخالفت وزیر نفت با سهمیه‌بندی بنزین و تلاش برای حذف آن در سال ۹۴ و سپس تغییر موضع بیژن زنگنه در احیای مجدد سهمیه‌بندی در آبان ۹۸ بی‌ارتباط نباشد.
سوالی اساسی این است که توقف سهمیه‌بندی بنزین و از کارکرد انداختن کارت سوخت به مدت ۴ سال (از سال ۹۴ تا سال ۹۸) چه خسارت‌هایی را برای کشور ایجاد کرده است؟ و اینکه چه کسی پاسخگوی افزایش ناگهانی مصرف بنزین و هدررفت این فرآورده با ارزش در بازه زمانی چهارساله خواهد بود؟
در مجموع، هرچند تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بعد از این مدت طولانی و پذیرش تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در کاهش مصرف سوخت قابل تقدیر است، اما آیا هزینه و خسارت تصمیمات غلط وزارت نفت در این باره نیز قابل جبران است؟/فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40011

کلیدواژه

سامانه هوشمند سوخت

کاهش مصرف بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها