نفت / شناسه خبر: 40005 / تاریخ انتشار : 1399/11/6 15:38
|

سرنوشت عجیب قانونی که تصویب شد، اما نه بودجه داشت نه ناظر

همین آلودگی‌ایی که نفس شهروندان را بریده خود شده شاهدی شده بر این که تنها قانون خوب کافی نیست و ما به مجریانی نیاز داریم که قوانین خوب را بتوانند اجرا کنند...

نفتی ها /بعد از سپری شدن روزهایی با بیشترین میزان آلایندگی در کلان شهرهای کشور حالا کارشناسان هواشناسی دوباه از بازگشت آلودگی ها خبرمی‌دهند؛ افزون بر این  طبق پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هم اعلام کرده که  هوای تهران و چند کلان شهر دیگر ناسالم برای گروه های حساس خواهد شد.

سوال اینجاست که چرا وقتی طیق "قانون هوای پاک" (طبق قانون هوای پاک از ابتدای شهریور ۱۳۹۶ برای وزارت نفت مهلت ۳ ساله ای تعیین شد تا نسبت به استانداردسازی مازوت اقدام کند که این مهلت در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۹ به اتمام رسیده است.)  تا ابتدای شهریورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزین و گازوئیل تولیدی مطابق استاندارد ملی باشد و ماده ۱۸ این قانون، جلوگیری از واردات بنزین و گازوئیل غیراستاندارد را بر عهده این سازمان قرار داده است هنوز هم نه خبری از  گازوئیل استاندارد هست و نه بنزین یورو ۵ .

حالا همین آلودگی‌ایی که نفس شهروندان را بریده خود شده شاهدی شده بر این که تنها قانون خوب کافی نیست و ما به مجریانی نیاز داریم که قوانین خوب را بتوانند اجرا کنند؛  با این که ضمانت اجرایی قانون هوای پاک با سازمان حفاظت محیط زیست بود و این سازمان  موظف است که عملکرد این سازمان های اجرایی را هر سال بررسی و ارزیابی کند و به رئیس جمهور گزارش کند که کدام سازمان‌ها به وظایف خود درست عمل کردند و کدام عمل نکردند. اما سازمان حفاظت محیط زیست فعلاً تنها به خوداظهاری از این سازمان‌ها که چقدر از وظایف محوله را انجام داده‌اند، اکتفا کرده است.
از سویی دیگر همین خوداظهاری دستگاه‌ها نشان می‌دهد که برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بین صفر تا ۲۵ درصد به وظایف خود عمل کردند، برای مثال نمره سازمان برنامه و بودجه در این خوداظهاری صفر بوده است، اما سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته اینها را به افکار عمومی و رئیس‌جمهور به درستی منتقل کند که مشخص شود چه کسانی مقصر هستند.
و از همه شگفت آورتر اینکه خود سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که به ۸۷ درصد وظایفش عمل کرده است! و این که چگونه این سازمان توانسته نمره ۸۷ را به سازمان هایی که خودشان به خودشان نمره صفر تا ۲۵ داده اند را بدهد خوب سوا بزرگی است که همچنان بی جواب مانده است.

داستان اما وقتی جالب تر می‌شود که  میفهمیم اصلا برای این قانون و اجرای آن بودجه ای تخصیص داده نشد بود؛ سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی چندی پیش  با بیان اینکه قانون هوای پاک مشکل مدیریتی دارد، گفته بود: الزامات مدیریتی این قانون هم باید فراهم میشد که نشده بود،  که یکی از مهمترین آنها موضوع بودجه است، متأسفانه از زمانی که قانون هوای پاک تصویب شده سازمان برنامه و بودجه یک ریال برای انجام تکالیف قانون هوای پاک توسط دستگاه‌ها، تخصیص نداده است، بنابراین قانون با تخصیص ندادن بودجه به یک شوخی بیشتر شبیه است تا قانون اجرایی.

نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: با وجود این، نبود بودجه نافی بقیه موارد نمی‌شود زیرا از دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که می‌دانستند به اجرای قانون هوای پاک مکلفند، صدایی درنیامد مبنی بر اینکه بودجه‌ای برای اجرای این قانون نداریم و اگر تکالیف ذاتی برای انجام قانون هوای پاک داشته‌اند، قصور کردند.

وی تصریح می‌کند: همچنین دستگاه‌هایی که در این قانون ناظر هستند آنها نیز کوتاهی کردند و چه بسا چشم پوشی داشتند که این موضوع هم پذیرفتنی نیست!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40005

کلیدواژه

قانون هوای پاک

فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها