نفت / شناسه خبر: 39985 / تاریخ انتشار : 1399/11/4 08:12
|

ماجرای شکایت قضایی شرکت ملی نفت از "نفتی‌ها" چه بود؟/ هدررفت پول نفت برای شکایت‌های بی‌ثمر از رسانه‌ها!

پایگاه خبری "نفتی‌ها" طی سه سال گذشته تا کنون حدود ۱۱ پرونده شکایت را با حکم برائت و تبرئه از عنوان‌هایی چون افتراء،توهین و نشراکاذیب را پشت سر گذاشته ...

نفتی ها /وزیرنفت باردیگر دیروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی نمایشگاهی که تا کنون خود ۱۶ بار مسوول افتتاح آن طی این سال‌ها بوده پشت تریبون رفت و از عملکرد خود و یارانش بالاخص در بخش تولید و صaادرات نفت دفاع کرد. اتفاقی که اخیرا بارها وبارها بوقوع پیوسته تا جاییکه زنگنه در کمتر مصاحبه و گفت وگویی طی ماه های گذشته روش دفاع را پیش نکشیده و همواره در مقام دفاع از عملکردش طی ۸ سال سیاه و سفید نفت برآمده است. اما شاید بد نباشد به وزیرنفت یادآور شد که بهره‌گیری از مدیران بی‌سابقه در صنعت نفت که این روزها اصلی ترین بلای جان این صنعت است مساله ای است که با هیچ دفاعی قابل چشم پوشی نیست. اتفاقی که از بزرگترین تا جزئی ترین مسایل درگیر با این صنعت را تحت الشعاع قرار داده است.
برای تایید این ادعا اشاره ای خواهیم داشت به شکایت اخیر وکیل شرکت ملی نفت از پایگاه خبری "نفتی‌ها" به اتهامات افتراء و توهین به مقامات و مأمورین و نشر اکاذیب که خوشبختانه با رای دادسرای فرهنگ و رسانه این شکایت رد شد و پس از اعتراض وکیل این شرکت به این حکم و ارسال به دادگاه کیفری یک، باز هم قاضی این دادگاه نیز رای اولیه از سوی دادگاه فرهنگ و رسانه را تایید و پرونده را مختومه کرد. درابتدا شاید لازم باشد تاکید کنیم که شکایت از یک رسانه حق هر مدیر و مجموعه‌ای است که احساس کند شان و منزلتش به خطر افتاده و یا اعتبار شرکت متبوعش خدشه‌دار گردیده اما افسوس از زمانی آغاز می‌گردد که نحوه شکایت شرکت ملی نفت از یک رسانه تخصصی تشریح گردد.
وکیل شرکت ملی نفت به ۶ مورد از گزارش‌های این پایگاه خبری طرح شکایت کرده بود. دراین گزارش‌ها واژه‌هایی را مشخص و آنها را نمونه ای از افتراء، توهین و نشراکاذیب دانسته و خواستار محکومیت مدیرمسوول این پایگاه شده بود.
اما متاسفانه در اغلب این گزارش‌ها علی رغم بهره گیری از ایرادات کاملا فنی به عملکرد مدیرعامل این شرکت و موارد فنی صنعت نفت اما نکات هایلایت شده و مورد شکایت واژه‌هایی چون "صنعت بی‌پول" بود.
شاید لازم باشد به بخشی از واژه های مورد شکایت عینا پرداخته شود. به عنوان مثال در گزارش منتشر شده در پایگاه خبری "نفتی‌ها" با عنوان " سایه سنگین شایعات تلخ بر سر وزارت نفت/ کرباسیان با شرکت ملی نفت چه کرد؟" منتشر شده در تاریخ ۲۸/۵/۹۹ با کد خبر ۳۸۹۴۳ نشر اکاذیب مورد اشاره وکیل شاکی واژه قید شده در گزارش مبنی بر "در استیضاح بهاره زنگنه نیز زمانی‌که این وزیر شدیدا گرفتار رای اعتمادی دیگر از بهارستانی‌ها جهت کشانده نشدن به میز استیضاح بود شایعاتی در خصوص تمایل کرباسیان مبنی بر تکیه بر صندلی این پست بالا گرفت تا جاییکه برخی از نزدیکان وزیر این شایعه را تا آنجا دامن زدند که تاکید می‌کردند زنگنه از کرباسیان بابت چراغ مثبت وی برای نشستن برصندلی وزارت دلخور است و کار تا جایی پیش رفت که شایعات براین نکته تاکید داشت که وزیرنفت گلایه خود را در جمعی البته به صورت کنایه به کرباسیان کرده است." بوده است.
نکته قابل تامل آنکه ۲ نقد کاملا تخصصی دراین گزارش به عملکرد کرباسیان در نفت مطرح شده که وکیل شاکی به هیچ یک ازاین موارد تخصصی که نیاز به ارائه مدارک و مستندات جهت اثبات دارد اشاره ای ننموده و تنها برنکته شایعات طرح شده اصرار ورزیده بود. درحالیکه دراین گزارش به ۲ مورد ناکامی کرباسیان چون "نمره منفی این مدیردر خصوص طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت از میدان‌های در حال بهره‌برداری و نقد سیاست قراردادهای B.O.O(ساخت، مالکیت و بهره‌برداری) اشاره شده اما گلایه‌ای در خصوص این موارد مطرح نگردید و متاسفانه تنها به شنیده‌هایی که تنها یک دهم گزارش را تشکیل می‌داد گلایه شده بود.
و یا گزارشی دیگر منتشر شده در پایگاه خبری "نفتی‌ها" با عنوان " آقای رئیس جمهور کجای کارید! / وعده های تبلیغاتی روحانی در نفت محقق می‌شود؟" در تاریخ ۶/۳/۹۹ با کد خبر ۳۸۴۰۷ نشر اکاذیب مورد اشاره وکیل  شاکی واژه قید شده در گزارش مبنی بر " برطبل توسعه این "صنعت بی پول" کوبیده می‌شود" بوده است. که واقعا باید دراینجا این سوال را مطرح کرد که واقعا به جزء وکیل شرکت ملی نفت و مدیرعامل تازه وارد این شرکت، کارشناس و یا مدیری در این صنعت پیدا می‌شود که نداند این صنعت از کمبود منابع مالی به شدت رنج می‌برد؟
نکته قابل تامل دیگر شکایت از گزارش‌های مثبت "نفتی‌ها"بود.تا جاییکه به نظر می‌رسید وکیل این شرکت احتمالا از سطحی ترین اطلاعات تخصصی این صنعت باخبر نبوده چراکه در یک نمونه از شکایت‌های مطرح شده از سوی وی، برروی یکی از گزارش‌های مثبت دست گذاشته شده بود که حتی مدیرمسوول این پایگاه برای نگاشتن لایحه دفاعی، برای توضیحات لازم در جهت علت انتشاراین گزارش دچار مشکل شده بود که دلایل دفاعی خود نسبت به نگاه مثبت خود نسبت به توانمندی بسیاری از مدیران با سابقه نفت را چگونه تشریح نماید.
براساس این ادعا، در گزارش منتشر شده در پایگاه خبری "نفتی‌ها" با عنوان "زمان بازگشت اخراجی‌های معتبر نفت رسید/ نیاز به طردشدگان خبره بین الملل نفت!"منتشر شده در تاریخ ۱/۴/۹۹با کد خبر۳۸۵۵۴ نشر اکاذیب مورد اشاره وکیل شاکی واژه قید شده در گزارش مبنی بر "افراد توانمندی که ممکن است به چنین تصوری رسیده باشند که دیگ امروز وزارت نفت برای افرادی مثل آنان نمی‌جوشد بنابراین هرچه در آن بجوشد برایشان مهم نیست.هنوز هم در مجموعه وزارت نفت کشورمان افرادی هستند که با تلفن، خواهش، لابی یا هر راهکار دیگر می‌توانند صاحب نظران و متخصصان کاربلد و دلسوز ایران در صنعت نفت و دیگر سازمان‌ها و نهادها را برای مدیریت هرچه مطلوب تر شرایط فعلی و افزایش روحیه کار و تلاش در میان نیروها گرد هم آورده، همدل و همراه نمایند."
در حالیکه بهره گیری از واژه تلفن و لابی مدیران در نفت اتفاقا کاملا مثبت بوده است. اینکه تاکید گردیده هنوز هم متخصصان پر اعتباری در نفت هستند که با یک تلفن می‌توانند متخصصان قدیمی و خبره نفت را پای میز هم‌فکری و همدلی بنشانند نکته بسیار مثبتی برای صنعتی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان در بخش نیروی انسانی با مشکلاتی روبروست.
دراین بین لازم به توضیح است که پایگاه خبری "نفتی‌ها" طی سه سال گذشته تا کنون حدود ۱۱ پرونده شکایت را با حکم برائت و تبرئه از عنوان‌هایی چون افتراء،توهین و نشراکاذیب را پشت سر گذاشته و تا کنون هیچگاه حتی زمانیکه هلدینگ خلیج فارس و مدیرعامل این شرکت با قراردادی ۵۰ میلیون تومانی وکیل استخدام و علیه "نفتی‌ها" طرح شکایت نمود و پس از طی مراحل مختلف و در نهایت در دادگاه کیفری یک حکم بر برائت خود گرفت سعی بر انتشار این خبر ننمود و همواره با این دیدگاه که حق مسوولان شکایت و الزام قانونی برای رسانه پاسخگویی به این موارد است، با وجود دریافت حکم بر بیگناهی خود سعی بر انتشار حکم نداشته و با سکوت به کار خود مشغول بوده است. اما اینبار از این جهت اقدام به انتشار این موضوع نموده که گاهی برخی از اقدامات بیشتر از یک اتفاق است!

زمانی نام شرکت ملی نفت ایران و مدیران آن از اعتباری بزرگ برخوردار بود تا جاییکه خبرنگاران این حوزه نیز در مقابل مدیران این شرکت جرات طرح سوالات تخصصی نداشتند؛ چراکه مدیران این شرکت آنچنان در کار خود خبره بودند که قطعا پاسخشان و سوال احتمالی شان نگرانمان می‌کرد. امروز اما کار به جایی رسیده که علاوه بر انتخاب مدیری غیرنفتی بر مسند این شرکت، وکلای استخدامی و شکایت‌ها نیز به سمت موارد غیرتخصصی کشیده شده و متاسفانه این نگرانی را افزون می‌کند که شان شرکت ملی نفت بیش از اینها تضعیف گردد که این امر در بلند مدت برای کشور زیان جدی به همراه خواهد داشت. وقتی در سطح یک رسانه تخصصی چنین برخورد غیرکارشناسانه ای صورت می‌گیرد و شکایت به سمت موارد غیرتخصصی کشیده می‌شود این نگرانی تشدید می‌گردد که در موارد مهمتر و بزرگتر که ما از آن بی خبریم چه خبراست؟
شاید بد نباشد مبالغ میلیونی که مدیران برای شکایت از رسانه‌ها هدر می دهند را صرف مطالعه دقیق در این صنعت و بهره گیری از آموزش‌های لازم تخصصی کرد تا مدیران تازه وارد به این صنعت با فرزند خوانده خود بیشتر آشنا شوند! فرزندی که قطعا آنان که از جنس نفت هستند و مدیرانی که موی خود را در این صنعت سفید کرده اند زحمت بزرگ کردنش را کشیده اند و دلسوزانه تر با آن برخورد می‌کنند. شاید بد نباشد توصیه کنیم مسوولان شرکت ملی نفت از امروز بیشتر تلاش کنند تا فرزند خوانده خود را بشناسند تا مجبور نباشند انرژی خود را بر روی شکایتهای بی پایه و اساس هدر دهند!

 

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39985

کلیدواژه

نفتی ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها