نفت / شناسه خبر: 39961 / تاریخ انتشار : 1399/10/29 13:47
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از ماجرای ناپدید شدن ۱۶هزار میلیارد تومان از درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی تا هشدار درباره یک کلاهبرداری بنزینی

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /در هفته ای که  گذشته درحالی شاهد قطعی برق بوده‌ایم که تاثیر اجرای توافق پاریس، افت تولید گاز از میادین پارس جنوبی، استفاده از برق نیروگاه‌ها برای تولید بیت کوین و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به عنوان دلایل این اتفاق مطرح شده است.

آنطور که مسئولین می‌گویند، مصرف گاز در بخش خانگی به شدت بالا رفته است و همین موضوع دلیل اصلی کمبود گاز در کشور و در نتیجه نرسیدن گاز به نیروگاه‌ها و قطعی برق در زمستان است؛ اما سوالی که در این میان مطرح میشود این است که امسال با تعطیلی مئارس و دانشگاه ها  عموما بخش بزرگی از  گاز  مصرفی باید کاهش می‌یافت و این دلیل نمیتواند دلیل خوبی برای خاموش های اخیر در کلان‌شهرها باشد.

اما مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در این خصوص گفته استمصرف گاز مورد نیاز مربوط به بخش‌ عمومی و آموزشی مانند مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس خیلی  جزئی است. یعنی شاید معادل تنها ۳ درصد از کل مصرف گاز بخش خانگی و تجاری باشد. در نتیجه این موضوع عامل تاثیرگذاری در کاهش یا افزایش مصرف گاز در کشور نیست. ضمن اینکه مدارس و دانشگاه‌ها هم اکنون باز هستند و کادر اداری این مراکز برای گرمایش از گاز استفاده می‌کنند.
جولایی گفت: یکی از دلایل افزایش مصرف گاز مربوط به اجرای پروژه‌های گازرسانی جدید است. دلیل دیگر ناظر به بحث کروناست که مصرف آب گرم مردم برای شست و شو بالا رفته است و همچنین مردم برای تهویه هوا پنجره‌ها را باز می‌گذارند.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز افزود: توجه داشته باشید که بحث افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به ناگهان پیش نیامده است، بلکه در سال‌های گذشته نیز ما در نقطه سر به سر قرار داشتیم و حالا امسال با افزایش مصرف گاز ناشی از پروژه‌های جدید گازرسانی و تحت تأثیر شیوع کرونا با کمبود گاز مواجه شده و مجبور شدیم بخشی از سوخت نیروگاه‌ها را با مازوت و گازوئیل تأمین کنیم. این موضوع را ناظر به این قضیه گفتم که مردم فکر نکنند بحث کمبود گاز به ناگهانی در سال جاری رخ داده است.

حاشیه دوم این هفته هم به ماجرای ناپدید شدن ۱۶ هزار میلیارد تومان از درآمد صادرات فرآورده‌ها می‌پردازد.

گفته شده است:وزارت نفت با بیش برآورد عمدی مصرف داخلی بنزین، میزان صادرات این فرآورده نفتی را به شدت کمتر اعلام کرده است تا عملا امکان بیشتری برای دور زدن تبصره 14 قانون بودجه سال آینده را داشته باشد و بخش بیشتری از درآمدهای صادرات فرآورده‌های نفتی را به خود اختصاص دهد.

به نظر می رسد وزارت نفت در این بخش، دچار بیش برآورد عمدی مصرف داخلی بنزین شده تا میزان صادرات این فرآورده نفتی را به شدت کمتر اعلام کند و عملا امکان بیشتری برای دور زدن تبصره ۱۴ قانون بودجه سال آینده را داشته باشد و بخش بیشتری از درآمدهای صادرات فرآورده های نفتی را به خود اختصاص دهد بدون آنکه سهم دولت از این درآمدها را در قالب این تبصره پرداخت نماید.
نکته قابل توجه این است که وزارت نفت در سال جاری هم این اشتباه بزرگ را عمدا مرتکب شده بود و در محاسبه میزان منابع ناشی از فروش داخلی و صادرات فرآورده های نفتی در سال ۱۳۹۹، میزان فروش داخلی بنزین را ۹۶.۵ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته بود، رقمی که حتی اگر کرونا هم رخ نداده بود، به شدت دچار بیش برآورد بود.
انتظار می رود کمیسیون تلفیق مجلس نسبت به اصلاح منابع هدفمندی یارانه ها در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ اقدام نماید و جلوی این تلاش های وزارت نفت برای دور زدن قوانین کشور را بگیرد./فارس

 حاشیه سوم این هفته هم به ماجرای یک نوع جدیدی از کلاه برداری بنزینی در جایگاه های سوخت اختصاص دارد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با ورود به جایگاه سوخت با کارت سوخت های متعدد از سمت متصدی جایگاه و یا توصیه به استفاده از مکمل ها روبرو شده باشید اما باید توجه کنید تا با رد و بدل شدن چند کارت و یا استفاده از مکمل های قلابی سرتان کلاه نرود.دو نرخی شدن قیمت بنزین این امکان را برای برخی از افراد به وجود آورد تا از طریق فروش سهمیه خود سودجویی کنند، بدین ترتیب که فرد کارت سوخت خود را به جایگاه دار به قیمت پایین تر از ۳۰۰۰ تومان می فروشد و اپراتور نیز با کمی سود به همان قیمت مصوب یعنی هر لیتر ۳۰۰۰ تومان، سوخت را به متقاضی به فروش می رساند.
در یک حساب سرانگشتی اگر فرض کنیم که اپراتور در هر سوخت گیری که به طور میاگین ۳۰ لیتر است ۱۵ هزار تومان سود کند و در طول روز برای ۲۰ نفر نیز این کار را انجام دهد، حداقل در یک روز ۴۵۰ هزار تومان سود خواهد کرد. دولت برای مقابله با این مساله اقداماتی را همچون پیمایش میزان مصرف تاکسی‌ها و خودروهای حمل بار که سهمیه بیشتری دارند انجام داده است اما بعضا بازهم دیده می‌شود که این کار در برخی از جایگاه های سوخت رواج دارد.
حال تاکید شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی این است که سوخت توزیعی نیازی به مکمل ندارد، این موضوع مربوط به تمام خودروها حتی خودروهای خارجی می‌شود و عرضه مواد افزودنی و مکمل‌های بنزین در جایگاه‌های سوخت مورد تأیید این شرکت نیست.
حتی استفاده از مکمل‌هایی که استاندارد کافی نیز دارند، توصیه نمی‌شود؛ چراکه بنزین عرضه شده در تمام جایگاه‌های عرضه سوخت کشور مطابق با استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش، تولید و توزیع می‌شود./ایسنا

حاشیه آخر این هفته "نفتی‌ها" را هم به ماجرای افتتاح نمایشی یک مجتمع پتروشیمی اختصاص داده شده است. بنابر اطلاعات به دست آمده؛ پالایشگاه بید بلند خلیج فارس که به اذعان برخی از مسئولان قراراست بهمن ماه سال جاری جشن افتتاح خود را برگزار کند این روزها به دلیل افت فشار گاز پارس جنوبی مجبور به دریافت خوراک از NGL ۹۰۰ پازنان شده است.این درحالی است که گفته می‌شود این پالایشگاه برای راه اندازی کامل با ظرفیت صددرصد باید ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز دریافت کند که این رقم در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز بی کیفیت (دارای میعانات) عنوان می‌شود.
.نکته نگران‌کننده آنجاست که در شرایطی که حدود ۳.۵ میلیارد دلار برای ساخت این پالایشگاه هزینه شده و بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در آن موردتحریم قرار گرفته این روزها به جهت بهره‌گیری از گاز بی‌کیفیت به عنوان خوراک دچار مشکلاتی شده‌اند که قطعا ادامه روند فعلی و اصرار بر افتتاحیه این پروژه در شرایط فعلی می‌تواند منجر به هدرروی سرمایه ملی شود.
حال سوال اینجاست که وقتی تاسیسات ذخیره‌سازی و صادرات ماهشهر بیدبلند خلیج فارس هنوز تکمیل نشده است و خطوط خوراک در بسیاری از مسیرها هنوز یا اجرا نشده و یا ناقص است ، اصرار به افتتاح یک طرح ناقص که تجهیزات ان در حال تخریب شدن کامل هستند چیست؟!! آنهم در شرایطی که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند: بی کیفیت بودن گاز ارسالی از NGL ۹۰۰ به پالایشگاه هم ناشی از عدم اجرای تاسیسات جداسازی توسط بیدبلند خلیج فارس در محل NGL   مذکور است.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39961

کلیدواژه

حاشیه های نفت و انرزی

کلاهبرداری بنزینی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها