نفت / شناسه خبر: 39895 / تاریخ انتشار : 1399/10/16 15:17
|

ماجرای یک طرح ناتمام و مردمی که همیشه مقصرند

سوال اما اینجاست چرا همیشه و در هر شرایطی مردم مقصرند در حالی که همین وزارتخانه نفت از سال ۹۳ تاکنون نسبت به اجرای وظایف خود در حوزه بهینه‌سازی مصرف گاز غفلت کرده است.

نفتی ها /در حالی آُسمان تهران و بسیاری از  کلان‌شهرها در آلوده ترین حالت ممکن خود است و بررسی  آلاینده های موجود در هوا خبر از  سوزاندن مازوت در پالایشگاه‌ها می‌دهد؛ وزیر نفت می‌گوید مردم کمتر گاز مصرف کنند مشکل حل می‌شود.
اما ماجرا جایی تبدیل به یک موقعیت کمیک می‌شود که مسئولی دیگر برای پوشش مردم در خانه هم تعیین تکلیف می‌کند.
سوال اما اینجاست چرا همیشه و در هر شرایطی مردم مقصرند در حالی که همین وزارتخانه نفت از سال ۹۳ تاکنون نسبت به اجرای وظایف خود در حوزه بهینه‌سازی مصرف گاز غفلت کرده است.
طرحی که آغاز شد تا با اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز که ذیل بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه ۹۳  به درستی تعریف شدند اما در سایه بی‌توجهی وزارت نفت این سیاست‌ها سال‌های طولانی است که خاک می‌خورد.
این وزارت خانه از  همان سال قرار بود با  اجرای سیاستهای کلی و جزیی از جمله ارتقای کارایی موتورخانه‌ها، جایگزینی و اسقاط بخاری‌های مرسوم گازی با بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار راندمان بالا (هرمتیک هوشمند) و اقداماتی نظیر دوجداره کردن پنجره‌ها و مواردی از این دست و همچنین با اصلاح پلکان‌های قیمتی در تعرفه‌گذاری قیمت گاز به گونه‌ای که اقشار پرمصرف و ثروتمند مجبور به کاهش مصرف گاز شوند اقدامات موثری در زمینه کاهش مصرف گاز داشته باشد تا امروز  به مردم نگویند یا برق و گازبخواهید یا از مازوت در هوا چشم پوشی کنید .
 کارشناسان می‌گویند، مصرف روزانه گاز در کشور بالای ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آن به مصرف بخش خانگی و صنایع سبک اختصاص دارد که با توجه به فصل سرد سال امکان اینکه سوخت گاز برای تمام مصرف نیروگاه‌ها فراهم شود ممکن نیست و نیروگاه‌ها باید از سوخت مکمل مانند گازوئیل یا نفت کوره استفاده کنند که ظرفیت تحویل گازوییل به نیروگاه‌ها هم تقریبا در سقف قرار دارد و مصرف مازوت نیز با محتوای قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ مغایرت دارد و ممنوعیت استفاده از آن به نیروگاه‌ها ابلاغ شده است و حتی دادستانی حکم به پلمپ نیروگاههای داده که از مازوت استفاده می‌کنند که در شرایط فعلی که بسیار یمعتقدند تعطیلی پالایشگاه ها ضررهای مالی زیادی به بار خواهد اورد،   برخی نیروگاهها ناچار به استفاده از مازوت هستند.
حالا وزارت نفت به عنوان متولی اصلی در اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور از سال ۹۳ تا چند ماه گذشته به وظایف خود برای اصلاح الگوی مصرف گاز عمل نکرده است و باز هم مانند همه گزارش‌هایی که بارها و بارها نوشته‌ایم معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی این کوتاهی و غفلت‌ها باشد و اصلا کسی حتی در صورت پرسیدن این سوالات این نواقض را گردن خواهد گرفت؟


پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39895

کلیدواژه

مازوت

بهینه‌سازی مصرف سوخت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها