نفت / شناسه خبر: 39885 / تاریخ انتشار : 1399/10/14 15:35
|

چرا دولت و مجلس انگیزه‌ای برای حذف پیمانکاران ندارند؟

در این میان این واسطه‌ها که همان پیمانکاران هستند به راحتی تخطی می‌کنند یعنی کارگران را از حقوق خود محروم می‌کنند و ساعت کاری آنها را افزایش می‌دهند...

نفتی ها /فعالان حوزه  کارگری پروژه‌ای درباره حذف پیمانکاران از پروژه‌های نفت و گاز می‌گویند: دولت نمی‌خواهد کارگران پروژه‌ای را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تحت پوشش خود بگیرد و خدماتی برای این گروه شغلی ارائه دهد. به همین دلیل با بهره‌گیری از واسطه‌ها یعنی شرکت‌های پیمانکاری، بین کارفرمای مادر و کارگران فاصله ایجاد می‌کند.
 در این میان این واسطه‌ها که همان پیمانکاران هستند به راحتی تخطی می‌کنند یعنی کارگران را از حقوق خود محروم می‌کنند و ساعت کاری آنها را افزایش می‌دهند، به صورتی که با این که کارمندان دولت در این مناطق هشت ساعت کار موظفی روزانه دارند ولی کارگران پروژه‌ای باید ۱۲ ساعت کار کنند واگر کارگری از ۱۲ ساعت کار موظفی روزانه طفره برود، بدون شک با خطر بیکاری و اخراج روبرو خواهد شد.
از سویی دیگر چون تعداد نیروی بیکار در منطقه زیاد است و بسیاری در لیست انتظار استخدام قراردارند؛ به‌طور قطع نیروی کار جدید به سرعت جایگزین کارگر اخراج شده می‌شود.
 حالا دولت خیلی هم بدش نمی‌آید که با حضور پیمانکاران دردسر حق و حقوق کارگران را نکشد و چون اصل‌های ۲۹ تا ۳۱ و همچنین اصل ۴۳ قانون اساسی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اجرا نمی‌شود. اگر کارگری نسبت به این تضییع حقوق خود اعتراض کند با مجازات قضایی روبرو می‌شود.
 در چنین شرایطی اوضاع وقتی جالبتر می‌شود که موسی احمدی نایب رئیس اول کمیسیون انرژی چند روز پیش گفته است که : در حال حاضر، مجلس هیچ طرحی برای حذف پیمانکاران ندارد!
احمدی در ادامه افزود :  نمایندگان مجلس آمادگی ارائه طرح برای این موضوع را دارند اما  طرح حذف پیمانکاران از پروژه‌های نفت و گاز از اولویت‌های اول نیست زیرا در حال حاضر، اولویت مجلس؛ معیشت مردم، مسکن، مهار تورم و دارو است که به‌صورت مستقیم در زندگی مردم تاثیر دارد. اما به‌طور قطع، حذف پیمانکاران از پروژه‌ها در مجلس مطرح خواهد شد.
حالا سوال اینجاست مگر نداری و بیکاری و حقوق ناکافی کارگران چیزی فراتر از مشکلات معیشتی مردم است؟ و مگر نه این که همین دراولویت دولت و نمایندگان مجلس نبودن، و عدم نظارت وزارت نفت و شرکت ملی نفت باعث شده سالیان سال حقوق نیروهای پیمانکاری توسط شرکت‌های پیمانکار پایمال شود و همین شرکت ها شده اند بلای جان کارگران و نیروهای پیمانکاری.
معلوم نیست تا کی مطالبات نیروهای پیمانکاری صنعت نفت  مسکوت خواهد ماند و کی زمان بیدار شدن بهارستانی‌ها و معاونت منابع انسانی وزارت نفت از خواب سنگینش فرا خواهد رسید.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39885

کلیدواژه

حذف پیمانکاران

کارگران پیمانکاری

ساعات کاری کارگران اقماری وزارت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها