نفت / شناسه خبر: 39848 / تاریخ انتشار : 1399/10/8 10:15
|

افتتاح ۸ پروژه پتروشیمی تا پایان سال

معاون وزیر نفت در پتروشیمی گفت: در سال جاری ۱۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسد درحالی‌که تاکنون ۹ طرح افتتاح شده و ۸ طرح دیگر تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود.

نفتی ها /بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته ۹ طرح پتروشیمی افتتاح شده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که افزایش تقاضا در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا کمتر از یک درصد است اما رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی در دنیا بین چهار تا پنج درصد است که نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه این صنعت است.

وی ادامه داد: منابع غنی هیدروکربوری ایران به عنوان خوراک و همچنین بازارهای جذاب بین‌المللی باعث می‌شود که این صنعت همچنان یکی از کلیدی‌ترین صنایع کشور باشد.

محمدی، میزان خوراک دریافتی پتروشیمی‌های کشور در سال ۹۸ را ۳۵ میلیون تن شامل خوراک گاز و مایع اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است و این عدد دریافت خوراک در سال ۱۴۰۴ به معادل دو میلیون بشکه نفت در روز و تا سال ۱۴۰۶ با توجه به طرح‌های در دست اجرا به معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌رسد.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، تعداد مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی سال گذشته در کشور ۵۶ مجتمع بود که این رقم در حال حاضر به ۶۴ مجتمع رسیده است و با توجه به طرح‌هایی که تا پایان سال افتتاح می‌شود، این تعداد به ۷۰ مجتمع می‌رسد، درحالی‌که حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها در صنایع داخلی، مصرف و ۷۰ درصد آن به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در صنعت پتروشیمی کشور ۹۰ نوع محصول تولید می‌شود، توضیح داد: از این میزان ۱۸ نوع آن، پلیمری است که ۳۳۳ گرید متنوع دارد و از آنجایی که یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار، تنوع محصول است، در سال ۱۴۰۴ این تنوع محصول به ۱۰۴ نوع و می‌توان گفت تا سال ۱۴۰۶ با اجرای طرح‌های در دست اجرا، به ۱۲۴ نوع می‌رسد که حاکی از تنوع سبد همگام با توسعه است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۸ حدود ۸ میلیون تن محصول به صنایع پایین‌دستی عرضه شد. به جرأت می‌توان گفت هیچ صنعتی در کشور چنین خوراکی را در اختیار بخش پایین‌دستی خود قرار نمی‌دهد. این میزان خوراک‌رسانی به بخش داخلی موجب رونق در ۱۵ هزار بنگاه بزرگ و کوچک می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با صادرات انجام شده در ۹ ماهه سال ۹۹ مانند سال گذشته، عرضه ارز به سامانه نیما فراتر از رقم توافقی با بانک مرکزی بوده است.

محمدی اعلام کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۷ طرح در قالب «جهش دوم صنعت پتروشیمی» بهره‌برداری می‌شود و ظرفیت تولید از ۶۶ میلیون تن در پایان سال ۹۸ به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ می‌رسد که نشان‌دهنده رشد ۵۰ درصدی است. به این ترتیب، برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درآمد پتروشیمی‌ها را از ۱۵ میلیارد دلار در پایان سال ۹۸ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: در سال جاری ۱۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسد درحالی‌که تاکنون ۹ طرح افتتاح شده و ۸ طرح دیگر تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود. همچنین ظرفیت صنعت با افزایش ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول، در جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۸ طرح دیگر افتتاح می‌شود و ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن در سال می‌رسد. همچنین شاهد افزایش درآمد این صنعت با توجه به قیمت‌های سال ۹۵ به میزان ۳۵ میلیارد دلار هستیم که با تحقق آن، ایران به رتبه نخست صنعت پتروشیمی در خاورمیانه دست می‌یابد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: طرح‌های راهبردی در ۳ دسته شامل طرح‌های خوراک ترکیبی برای محصولات آروماتیک، طرح‌های تولید پروپیلن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی و سومین دسته از این طرح‌ها نیز طرح‌های پیشران با هدف تنوع در محصولات و قطع واردات و ایجاد اشتعال و آمایش سرزمینی در ۲۱ طرح تعریف کردیم و ظرفیت پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا می‌یابد.

وی ادامه داد: در گام چهارم توسعه پتروشیمی مجموعاً ۳۰ طرح به ارزش ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و ۲۰ میلیون تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی اضافه می‌کند. حجم سرمایه گذاری با تحقق جهش دوم تولید به ۸۰ میلیارد دلار، با تکمیل جهش سوم به ۹۲ میلیارد دلار و در گام چهارم به ۱۰۸ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون ۷ فرآیند بومی سازی شده است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ فرآیند می‌رسد. همچنین در حوزه بومی سازی کاتالیست های مورد نیاز صنعت به عنوان ماده حیاتی و گران قیمت، ۲۰ نوع کاتالیست داخلی سازی شده و ۱۶ نوع تا پایان سال ۱۴۰۰ بومی سازی می‌شود.

محمدی اظهار داشت: در مجموع از ۲۷۰ میلیون دلار نیاز کاتالیست ایران تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ میلیون دلار از کاتالیست ها بومی سازی می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی تا ٣٠ درصد در بورس مشارکت دارد و به همین نسبت هم در سود مشارکت دارد، گفت: ما دخالتی در سازوکارهایی که بورس تعیین می‌کند نداریم.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39848

کلیدواژه

بهزاد محمدی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها