نفت / شناسه خبر: 39822 / تاریخ انتشار : 1399/10/2 15:37
|

ویدیو/ آقای رئیس جمهور خسارت ۴۰ میلیارد دلاری حق مردم نبود؟

حالا که رئیس جمهور از حق مردم در توسعه میادین نفت و گاز صحبت کرده بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که این ضرر های مالی هنگفت هم جزئی از حق مردم بودهکه مبالغ کمی هم نیستند .

نفتی ها /روز گذشته در نشست حقوق اساسی و شهروندی، افزایش بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز بخشی از حقوق مردم  دانست و گفت:  اگر ما یک میدان نفتی مشترک داشتیم حق خود را در آن پس گرفتیم، اگر همسایه ما دو برابر از گاز آن استفاده می‌کرد در این چند سال تلاش کردیم به اندازه همسایه‌مان از آن میدان گازی مشترک استفاده کنیم. این حق مردم است. این یک میدان مشترک است، اگر شما برندارید آن یکی برمی‌دارد. موضوعی نیست که در اختیار شما باشد و بگویید درِ این چاه را می‌بندم و ۲۰ سال دیگر استفاده می‌کنم.
وی گفت: در میدان‌های نفتی مشترک همین کار را انجام دادیم، در میدان‌های نفتی مشترک برداشتی که می‌کردیم قابل مقایسه با همسایه نبود، هم‌اکنون به اندازه آن کشور یا بیش از او از میدان‌های مشترک نفتی استفاده می‌کنیم، این یکی از افتخارهای دولت بود که وارد عمل شد.
 پیش از این نیز بیژن زنگنه، در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک یاران قول داد که "تکلیف تمامی میادین مشترک نفتی و گازی تا پایان دولت دوازدهم مشخص می شود"
این در حالی است که همین چند ماه پیش و در آبان ماه سال جاری، یکی انتقادات مهم و سوالات جدی بهارستانی‌ها  از  زنگنه  وقفه های طولانی در توسعه میادین بود.
سوال نمایندگان از  زنگنه این بود که: با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز دوباره دوران ریاست آقای بیژن زنگنه بر وزارت نفت، با دستور مستقیم ایشان مبنی بر فسخ قرارداد با شرکت داخلی، توسعه میدان مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی به امید وارد کردن شرکت های خارجی، از جمله توتال بد قول و بد عملکرد، بمدت ۷ سال متوقف شده و اقدامی نیز درباره توسعه و تولید از میادین مشترک فرزاد A و B  صورت نپذیرفته است و از بابت این عدم‌النفع، خسارت ۴۰ میلیارد دلاری به کشور وارد شده است و حالا چه کسی باید پاسخگوی این تاخیر و حجم بالای ضرر مالی باشد؟
سخنگوی کمیسیون اصل نود نیز همان زمان عنوان کرده بود: بنده با طرح سوالی از وزیر نفت که در مجلس به ثبت رسیده است از جناب زنگنه خواسته‌ام درباره دستور فسخ قرارداد و توقف توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی (مشترک با قطر) و میادین فرزاد A و B (مشترک با عربستان سعودی) که موجب زیان هزار هزار میلیارد تومانی به کشور شده است توضیحات خود را ارائه نمایند.
خضریان ضمن تاکید بر این موضوع که توسعه و تولید از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی و منابع هیدروکربوری است بیان داشت: متاسفانه کشورهای همسایه و رقیب، از فقدان رژیم مشخص حقوقی تولید از میادین مشترک سوء استفاده نموده و با شتاب بخشیدن به توسعه و تولید چندبرابری از میادین مشترک با ایران، منابع نفتی و گازی این ملت را به یغما می‌برند. در این بین آقای زنگنه علیرغم برنامه‌های قبلی و مصوب آن وزارتخانه، با بی‌توجهی کامل، مهاجرت این منابع ارزشمند و خدادادی از بخش‌های ایرانی، به سوی کشورهای همسایه را به نظاره نشسته و هیچ وقعی به نظرات کارشناسان و دلسوزان کشور نمی‌نهد‌.
در واقع سوالی که مطرح شد و بی پاسخ هم ماند، این بود که چرا با گذشت ۷ سال از وزارت جناب زنگنه و علیرغم انجام مطالعات جامع و وجود برنامه تولید و توسعه از میادین مشترک فرزاد A و B و همچنین فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دولت‌های گذشته انجام شده بود هیچ اقدام مؤثری جهت توسعه و تولید از این میادین مشترک انجام نشد.
حالا که رئیس جمهور از  حق مردم در توسعه میادین نفت و گاز صحبت کرده بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که این ضرر های مالی هنگفت هم جزئی از حق مردم بودهکه مبالغ کمی هم نیستند و از سرجمع کل بودجه یکسال کشور در شرایط فعلی بیشتر هم بوده است/ فائزه پناهی

 

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 



 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39822

کلیدواژه

نشست حقوق اساسی و شهروندی

فائزه پناهی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها