نفت / شناسه خبر: 39813 / تاریخ انتشار : 1399/10/1 15:22
|

بودجه متکی به نفت؛ یا پالس پنهان به غربی‌ها!

رقم پیش‌بینی شده برای فروش نفت این پیام را دارد که ما بشدت به مذاکره و توافق نیاز داریم؛ این علامت فوق‌العاده بد و خطرناکی برای امنیت ملی کشور است.

نفتی ها /این روزها لایحه بودجه ۱۴۰۰ به جزو لاینفک یادداشت‌های کارشناسان و صاحب نظران تبدیل شده است وهمه یک صدا می‌گویند: این لایحه با واقعیت همخوانی ندارد. نمایندگان مجلس یازدهم اعتراض زیادی به این لایحه داشتند و این اعتراض تا پیشنهاد بازبینی مجدد دولت هم پیش رفته است.
نکته مبهم تر اما ماجرای پیش‌بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت و ۲.۹ میلیون بشکه گاز در روز در لایحه ۱۴۰۰ است که اگر دولت بعدی در اجرایی کردن این بودجه موفق نباشد که پیش بین هم میشود نباشد،  عملا هیچ اعتباری برای تأمین و تخصیص بودجه وجود نخواهد داشت.
حال سوال اساسی اینجاست که چرا وزارت نفت ما باآنکه میلیاردها دلار درآمد از منابع حاصل از فروش نفت دارد ضمن اینکه مالیات هم به دولت نمی‌پردازد! حاضر نیست ۲ پالایشگاه در کشور بسازد تا به جای خام‌فروشی فرآورده‌های نفتی بفروشد.
حالا ایران تنها حدود ۲ درصد از ظرفیت پالایشی دنیا را به خود اختصاص داده است که نسبت به میزان منابع نفتی موجود در کشور، سهمی بسیار اندک و محدود است، از سوی دیگر هم تیم رسانه‌ای وزارت نفت در حال ایجاد دوگانه‌هایی مثل دوگانه پالایشگاه‌سازی یا توسعه پتروشیمی، دوگانه پالایشگاه‌سازی یا توسعه میادین مشترک و مواردی از این دست هستند، در حالی که این دوگانه‌ها از اساس باطل است زیرا طبق قانون وزارت نفت مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد که تسهیل‌گری و رگولاتوری برای تشویق بخش خصوصی به احداث پالایشگاه‌ یکی از آنها است و این وزارتخانه تاکنون از انجام این وظیفه غافل بوده است.
و جالبتر این که تحریم‌های نفتی که نتوانست این وزارت‌خانه از  موازینش برای پیشگیری از  خام فروشی منصرف کند؛ و حتی وقتی کشور با تحریم‌های نفتی درگیر است این پرسش مطرح می‌شود که آیا ناتوانی در فروش نفت و هزینه‌های نگهداری آن سودآورتر است یا تبدیل این این سرمایه عظیم ملی به فرآورده؟
حالا کارشناسان معتقدند که رقم پیش‌بینی شده برای فروش نفت این پیام را دارد که ما بشدت به مذاکره و توافق نیاز داریم؛ این علامت فوق‌العاده بد و خطرناکی برای امنیت ملی کشور است.
و اینکه در آخر  خوب است به قول محمدکاظم انبارلویی یکی از  منتقدین به بودجه نفتی ۱۴۰۰  است اشاره کنیم که  در این خصوص گفته است: "ما به هیچ وجه نیاز به مذاکره و توافق نداریم، ما مذاکره کرده‌ایم؛ فقط اجرای آن لازم است و تا زمانی که آمریکایی‌ها تعهدات خود را اجرا نکنند و خسارات عدم اجرای تعهدات خود در مذاکرات را نپردازند، توافق جدید غیر از برجام سم مهلک برای امنیت ملی و اقتصاد کشور است ولی متاسفانه دولت در ارقام پیش‌بینی شده این پالس و علامت را به دشمن داده است." که جای تامل بسیاری دارد./فائزه پناهی


پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39813

کلیدواژه

بودجه متکی به نفت

نفتی ها

تحلیلهای نفتی با نفتی ها

فائزه پناهی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها